  • 1. Data: 2010-04-28 08:45:09
    Temat: co zrobić z trocinami po cięciu drewna?
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Witam
    Mam pokaźną ilość trocin po cięciu(piłą łańcuchową) drewna(dąb) do kominka.
    Obecnie jest tego około 100l a pociąłem około 1/4 drewna.
    Zastanawiam się jak najlepiej je wykorzystać?
    Czy wsypać do kompostownika czy ściółkować pod roślinkami i przysypać
    nieco korą?
    W kompostowniku nie mam za dużo miejsca, a sezon koszenia się zaczyna.
    Jeżeli trzeba by było kompostować to czy sypać po trochu i mieszać z
    trawą? czy może od razu całość?

  • 2. Data: 2010-04-28 13:23:55
    Temat: Re: co zrobić z trocinami po cięciu drewna?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W kompostowniku nie mam za dużo miejsca, a sezon koszenia się zaczyna.
    > Jeżeli trzeba by było kompostować to czy sypać po trochu i mieszać z

    Jeśli to trociny po cięciu piłą łańcuchową to są wymieszane z
    olejem(smarowanie łańcucha)
    Ale chętnie je wezmie od Ciebie każdy kto ma kocioł przystosowany do
    spalania trocin.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-04-28 13:48:37
    Od: Panslavista <p...@i...pl>

    kris wrote:

> [...]
    > olejem(smarowanie łańcucha)
    > Ale chętnie je wezmie od Ciebie każdy kto ma kocioł przystosowany do

    Jeżeli tylko pod kwiatki można wymieszać z ziemią, zwłaszcza na glebach
    gliniastych, ciężkich. Zwapnować tę ziemię.

  • 4. Data: 2010-04-28 14:04:29
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

> [...]
    > kominka.
    > Obecnie jest tego około 100l a pociąłem około 1/4 drewna.

    Bogaty jesteś. Na razie w trociny.

    > Zastanawiam się jak najlepiej je wykorzystać?
    > Czy wsypać do kompostownika czy ściółkować pod roślinkami i przysypać
    > nieco korą?

    Tak też można.

    > W kompostowniku nie mam za dużo miejsca, a sezon koszenia się zaczyna.
    > Jeżeli trzeba by było kompostować to czy sypać po trochu i mieszać z
    > trawą? czy może od razu całość?

    Proponuje powiększyć kompostownik. Dotychczasowy = razy trzy.
    Dosypywać po troszku na każdą warstwę skoszonej trawy
    i kolejne warstwy chwastów wyrwanych,
    skoszonych przed kwitnieniem, oraz darnią.
    Przerabiaj tą zawartość 4 razy w sezonie, a bedziesz miał
    własnego kompostu pod dostatkiem. To Twoje (niemałe) pieniądze.
    Jeśli jest to siedlisko bytowe, to niech na kompostownik trafiaja
    również wszelkie odpadki organiczne. Nawt śmieci z odkurzacza..

    Pozdrawiam ekologicznie
    skryba barbatus

  • 5. Data: 2010-04-29 07:27:33
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 28 Kwi, 16:04, "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> wrote:

    > Je li jest to siedlisko bytowe, to niech na kompostownik trafiaja
    > r wnie wszelkie odpadki organiczne. Nawt mieci z odkurzacza..

    Czy mięso i ryby też?
    Pytam bo kiedys spotkalem sie z zastrzeżeniem zeby mięsa i ryb nie
    kompostować z resztą odpadków.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 6. Data: 2010-04-29 08:54:38
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Czy mięso i ryby też?
    Pytam bo kiedys spotkalem sie z zastrzeżeniem zeby mięsa i ryb nie
    kompostować z resztą odpadków.

    Mięsne zostaw dla bezdomnych kotów.
    Jak sie do tego miejsca przyzwyczają to połowę walki z nornicami
    bedziesz miał wygraną;-)

    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 7. Data: 2010-04-30 10:47:22
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    skryba ogorodowy pisze:

> [...]
    > Jeśli jest to siedlisko bytowe, to niech na kompostownik trafiaja
    > również wszelkie odpadki organiczne. Nawt śmieci z odkurzacza..

    No i właśnie tu jest problem:(
    Mieszkam w szeregowcu, dość gęsta zabudowa, mała działka.
    ogródek jakieś 2 ary.
    Obecny kompostownik jest murowany, jakieś 100x70cm głębokość około 50cm.
    Cały pod powierzchnią ziemi, bez dna.
    Najgorsze że jest on pod płotem sąsiada, prawie pod jego tarasem -
    ekstra widok:|
    Nie ma możliwości jego przeniesienia, albo budowy kolejnych, liczy się
    każdy cm^2 powierzchni.

    Chwasty, trawa, i wszelkie inne "odpadki" ogrodowe tam trafiają.
    Trafiają tam też pędy winorośli, te zdrewniałe potrzebują nieco czasu na
    przetrawienie. Na kompostownik trafiają też co niektóre odpadki
    kuchenne, lecz właśnie ze względów estetycznych nie wszystko co by tam
    mogło trafiać.

    Musze chyba wprowadzić jakiś rygor użytkowania tego kompostownika, aby
    nie trafiały tam te zdrewniałe części roślin, sprawia to że kompostownik
    jest stale pełny, bo ciężko się jest przez to przekopać i wybierać już
    gotowy materiał.

    Musze też pomyśleć nad przykryciem, ale z czego wykonać takie aby samo
    nie uległo rozkładowi? Drewno odpada bo nie wytrzyma zbyt długo. Beton
    ciężki i niepraktyczny metal/plastik...? Może takie przykrycie być
    szczelne, czy lepiej ażurowe?

  • 8. Data: 2010-04-30 11:16:58
    Od: d...@a...abc.com.pl

    On Fri, 30 Apr 2010, Rafał wrote:

    > trafiały tam te zdrewniałe części roślin, sprawia to że kompostownik jest
    > stale pełny, bo ciężko się jest przez to przekopać i wybierać już gotowy
    > materiał.

    Młynek do gałęzi za 300 zł, a zmielonym mulczujesz pod krzewami.

    D.P.