  • 1. Data: 2011-03-03 09:13:02
    Temat: cyrkulacja i docieplanie zasobnika cwu po raz nty :)
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    Witam,

    Wetknąłem do zasobnika czujnik temperatury (w to samo miejsce gdzie jest
    czujnik od kotła wetknięty) i zalogowałem temperatury z całej doby.

    www.hmssoft.org/chalupa/temperatura.pdf
    www.hmssoft.org/chalupa/temperatura.xls

    Zasobnik mam biawar 220 l, stoi sobie w kotłowni gdzie jest temperatura
    około 20 C. Na sterowniku kotła zadana temperatura cwu to 45 C.

    Cyrkulacja włącza się w przedziałach 16:30 - 23:00 i od 5:30 do 8:00 co
    doskonale widać :)

    Jak widać sensu docieplania zasobnika, co brałem pod uwagę, chyba nie
    ma. W ciągu doby wystarczą dwa dogrzania żeby utrzymać zadaną temperaturę.

    Za to duży sens jest w usprawnieniu cyrkulacji. Tego co w ścianach i pod
    wylewką niestety nie poprawię, docieplę jeszcze rurki które idą w
    kotłowni bo są gołe i zamontuję termostat do pompy cyrkulacyjnej.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 2. Data: 2011-03-03 09:56:25
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    Tak może być, ale tak wcale nie musi być. Jeśli wlot z cyrkulacji jest
    blisko czujnika, może zarzucać na niego chłodną wodę z powrotu. Natomiast
    zasobnik z wodą poza okresem z cyrkulacją (woda stojąca) w całej swej masie
    stygnie "tylko" o 1,5°C, ale to jest kupa wody do dogrzania.
    Wszystko o stratach powiedziałoby nałożenie na ten wykres - wykresu
    chwilowego zużycia paliwa. Może się okazać, że po okresie bez cyrkulacji
    idzie bardzo dużo paliwa (na przywróceniu tmax w zasobniku + przywróceniu
    tmax w obiegu cyrkulacyjnym). O (np. godzinowym) zużyciu paliwa niestety nic
    nie wiemy.
    Jeżeli zasobnik jest goły, nie byłbym takim optymistą. Chyba, że jest
    fabrycznie "zapakowany" w kołderkę. :-)
    jagr