    From: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: jeden link obalił opłacalność rekuperatorów.
    Date: Sun, 30 Jan 2011 23:29:32 +0000 (UTC)

    W temacie o jakości powietrza ktoś dał linka
    http://www.taniaklima.pl/tk/pl/?p=p_11&sName=raport-
    z-dzialania-gwc
    Na końcu jest tabelka. W dużym obiekcie ( 240 razy większym od domku)
    oszczędnośći pochodzące z rekuperacji byly najmniejsze w porównaniu z innymi
    metodami oszczędzania ciepla. Wynosily tylko 7,5%. Co dalo oszczędność calych
    27 ton węgla na rok. Jak by przeliczyć proporcjonalnie do malego domku( wiem
    ze to naciągane) to oszczędność byłą by na poziomie 150 kilo węgla na sezon
    grzewczy. Bóg widzi moją krzywdę. Pól tony więcej trzeba spalić bez
    rekuperatora. To z 400 złotych rocznie. Koszt amortyzacji przy założeniu (
    sami żeście podawali takie dane) 25 letniej amortyzacji bez napraw i awarii i
    cenie w granicach 10 tysięcy = 400 złotych rocznie. Koszt eksploatacji przy
    poborze 100W przez cały rok ponad 400 złotych. Nawet jak by to bylo 50W to i
    tak nie ma znaczenia bo dalej występuje strata. No i nie ma się 10 tysięcy w
    kieszeni. A gdyby instalacja jest robiona na kredyt to dużo więcej. Myślę ze
    ten link zakończy wszystkie spory dotyczące oplacalności stosowania
    rekuperatora w domu i przekieruje zainteesowanie tych co chcą oszczędzać
    ciepło na inne tory. Chociażby takie ze wentylacja polegająca na mieszaniu
    powietrza wyrzucanego z pobieranym daje dwa razy większe oszczędności.