  • 1. Data: 2009-06-23 10:06:47
    Temat: kolejne stolarskie - nawiercanie i wkręty pod zawiasy
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    Mam jeszcze kilka innych pytań stolarskich newbie stolarza :)
    Będę przykręcał puszkowe zawiasy do frontów malowanych oraz "pudeł". Standardowe
    meble kuchenne z płyty 18mm. Wycięcia pod puszki już mi zrobią w stolarni.
    Jakie grube dać wkręty do frontów i do pudeł?
    Do frontów raczej cienkie, bo zawias trzymany jest przez puszkę a poza tym
    kierunek siły jest na "ścinanie" a nie na "wyrywanie".
    Do pudeł pewnie grubsze - jakie?
    I czy nawiercać pudła? Fronty też?
    Jak grube wiertła stosuje się do nawierceń?
    Dokładnie takie jak grubość "pręta" we wkręcie, czy nieco cieńsze?
    Nie chciałbym przedobrzyć w żadną stronę :)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-06-23 10:12:39
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "dobrov" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
    > I czy nawiercać pudła? Fronty też?
    Tak

    > Dokładnie takie jak grubość "pręta" we wkręcie, czy nieco cieńsze?
    Cieńsze, bo nie będzie miało co trzymać.

    Pzdr

    JKK

  • 3. Data: 2009-06-23 10:21:34
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    JKK pisze:

    > Użytkownik "dobrov" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Tak
    dzięki

    > Cieńsze, bo nie będzie miało co trzymać.

    Ale ja nie miałem na myśli grubości wkręta tylko, tego pręta,
    wkoło którego jest gwint. Gwint więc i tak wejdzie w drewno
    gdy otwór będzie na grubość pręta. Będzie ok?

  • 4. Data: 2009-06-23 10:26:28
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik dobrov napisał:
> [...]
    > Dokładnie takie jak grubość "pręta" we wkręcie, czy nieco cieńsze?
    > Nie chciałbym przedobrzyć w żadną stronę :)

    wkręty od 3.5x16 do 4,5x16 powinny się sprawdzić. Jak sprawnie operujesz
    wkrętarką to nie musisz nawiercać, a jak troszkę mniej to sobie nawierć
    wiertełkiem 2-3mm. Szczerze mówiąc to myśląc przy pracy nie jesteś w
    stanie tego spieprzyć :))

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-06-23 10:37:47
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    rrr. pisze:

    > wkręty od 3.5x16 do 4,5x16 powinny się sprawdzić. Jak sprawnie operujesz
    > wkrętarką to nie musisz nawiercać, a jak troszkę mniej to sobie nawierć
    > wiertełkiem 2-3mm.
    Dzięki :)
    Nawiercę, bo dopiero kupiłem wkrętarkę :D

    > Szczerze mówiąc to myśląc przy pracy nie jesteś w
    > stanie tego spieprzyć :))

    Tak właśnie myślałem, ale z jednej strony chucham na zimne a z drugiej
    mam wielokrotnie potwierdzoną skłonność do nieprzyzwoitego perfekcjonizmu :)

  • 6. Data: 2009-06-23 10:58:49
    Od: "TERRAnova" <t...@b...waw.pl>

> [...]
    > wkrętarką to nie musisz nawiercać, a jak troszkę mniej to sobie nawierć
    > wiertełkiem 2-3mm. Szczerze mówiąc to myśląc przy pracy nie jesteś w

    Raczej nie mysli albo jest zbyt leniwy. Zadaje pytania na ktore sa setki
    odpowiedzi w sieci. Tylko wlasnie...trzeba pomyslec. Ale poco lepeij
    zasmiecac wszystko dookola.

  • 7. Data: 2009-06-23 11:08:21
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TERRAnova" <t...@b...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Raczej nie mysli albo jest zbyt leniwy. Zadaje pytania na ktore sa setki
    > odpowiedzi w sieci. Tylko wlasnie...trzeba pomyslec. Ale poco lepeij
    > zasmiecac wszystko dookola.

    Wyluzuj
    Ale od tego m. in. są grupy dyskusyjne.
    Przecież nic nie zasmieca tylko grzecznie pyta o konkretne rozwiazania.

  • 8. Data: 2009-06-23 17:05:09
    Od: BartekK <s...@N...org>

    dobrov pisze:
    > I czy nawiercać pudła? Fronty też?
    Zdecydowanie tak. Wszystkie połączenia wkręcane powinny być nawiercane,
    (chyba że w cienką blachę).

    > Jak grube wiertła stosuje się do nawierceń?
    > Dokładnie takie jak grubość "pręta" we wkręcie, czy nieco cieńsze?
    Cieńsze, troszkę, zależnie od materiału, ale dla płyty wiórowej to tak z
    10-20% może być cieńsze. Np wkręt 3,5mm ma ten "środkowy pręt" (tzn to
    co jest wewnątrz pod gwintem) na poziomie 2,3-2,5mm (im dalej tym
    szerzej, zresztą co wkręt to troche inaczej), więc wiercisz wiertłem
    maks 2mm - tak by wkręcając się wkręt "sprężał" niewielki nadmiar
    materiału (kompensując to co wyrzeźbi sobie gwintując płytę ponad
    średnicę otworu) w rowku gwintu, ale nie niszczył/miażdżył płyty za
    bardzo - bo jak śruba będzie musiała rozwiercić zbyt dużo materiału (by
    sobie zrobić miejsce), to ten materiał (wióry) nie będzie związany z
    resztą płyty, a w miazdze gwint trzymać nie będzie.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-06-23 20:24:48
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    BartekK wrote:
> [...]
    > sobie zrobić miejsce), to ten materiał (wióry) nie będzie związany z
    > resztą płyty, a w miazdze gwint trzymać nie będzie.

    Super fachowy wykład :) Dzięki.
    Do listewek przyblatowych dałem właśnie "nieco cieńsze" wiertło, bo tak
    mi się jakoś intuicyjne wydawało :)
    Tylko trochę stracha miałem bo to blisko krawędzi było.

  • 10. Data: 2009-06-23 20:31:21
    Od: BartekK <s...@N...org>

    dobrov pisze:

    > Super fachowy wykład :) Dzięki.
    > Do listewek przyblatowych dałem właśnie "nieco cieńsze" wiertło, bo tak
    > mi się jakoś intuicyjne wydawało :)
    > Tylko trochę stracha miałem bo to blisko krawędzi było.
    To trzeba sobie na wiertło zakładać Ogranicznik Głębokości
    Wiercenia(tm). Brzmi ładnie, a w praktyce obcięta na wymiar np rurka z
    długopisu, kawałek grubej izolacji z przewodu, itp sprawuje się świetnie
    - po prostu się oprze o materiał (płytę) i głębiej nie wjedziesz.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173