  • 1. Data: 2009-11-22 19:34:09
    Temat: rekuperator - wentylacja mechaniczna
    Od: "koniu" <konrad_maupa_konmar.pl>

    Witam !

    Troche czytałem w archiwum ale prosiłbym o opinie uzytkownikow, ktorry maja
    zamontowane systemy wentylacji mechanicznej z rekuperatorem. Interesuje mnie
    typ urzadzenia, wielkosc domu (metraz, kubatura...) oraz obiektywne
    spostrzezenia, ewentualnie sugestie.
    Ja mam dom parterowy, strych wolny na wentylacje, podpiwniczony w calosci,
    wielkosc czesci mieszkalnej 160m2. kubatura 615m3, dobrze ocieplny - sciany
    i strop w granicach 0,15, okna 1,0 + rolety zewn.
    Planuje rozwazenie puszczenia kanalu ssacego przez piwnice (kubratura okolo
    350m3, temp. lato/zima 8-12 st.C)
    Prosze o sugestie i opinie.

    Pozdrowienia
    konrad

  • 2. Data: 2009-11-22 20:41:12
    Temat: Re: rekuperator - wentylacja mechaniczna
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 22 Lis, 20:34, "koniu" <konrad_maupa_konmar.pl> wrote:

    > Planuje rozwazenie puszczenia kanalu ssacego przez piwnice (kubratura okolo
    > 350m3, temp. lato/zima 8-12 st.C)
    > Prosze o sugestie i opinie.

    Tzn. tylko przepuscic rure przez piwnice, czy z piwnicy czerpac
    powietrze? To drugie to niezbyt rozsadny IMO pomysl.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-11-23 08:34:06
    Od: "koniu" <konrad(maupa]konmar.pl>

    > Tzn. tylko przepuscic rure przez piwnice, czy z piwnicy czerpac
    > powietrze? To drugie to niezbyt rozsadny IMO pomysl.
    > pozdr.

    No wlanie myslalem o przepuszczeniu powietrza przez piwnice (taka forma
    wymiennika gruntowego), zdaje sobie sprawe z pociagania wilgoci i zapaszkow
    ewentulanych - mysle o reku z wymiennikiem celulozowym.

    Pozdr.
    konrad

  • 4. Data: 2009-11-23 10:45:31
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 23 Lis, 09:34, "koniu" <konrad(maupa]konmar.pl> wrote:

    > No wlanie myslalem o przepuszczeniu powietrza przez piwnice (taka forma
    > wymiennika gruntowego), zdaje sobie sprawe z pociagania wilgoci i zapaszkow
    > ewentulanych - mysle o reku z wymiennikiem celulozowym.

    to juz lepiej przez jakis ogrod zimowy / szklarnie / palmiarnie i z
    drugiej strony wydech z CO2 tamże rowniez - natlenienie i nawilzenie
    stabilne

    jak przepuscisz przez piwnice to ja przede wszystkim wychlodzisz no i
    te zapaszki..

    chyba, ze chodzi Ci tylko o trase od czerpni ale dobrze zaizolowana,
    to ok

    ta kubatura to z piwnica? i czy piwnice chcesz wentylowac mechanicznie
    czy tylko przepuszczac?
    masz miejsce na GWC? albo na GWWC z wymiennikiem lamelkowym?

    z.

  • 5. Data: 2009-11-24 12:53:44
    Od: "koniu" <konrad(maupa]konmar.pl>

    chyba, ze chodzi Ci tylko o trase od czerpni ale dobrze zaizolowana,
    to ok
    --nie idzie o przepuszczenie powietrza przez piwnice, ale pewnie dam sobie
    siana z tym pomyslem.

    ta kubatura to z piwnica? i czy piwnice chcesz wentylowac mechanicznie
    czy tylko przepuszczac?
    masz miejsce na GWC? albo na GWWC z wymiennikiem lamelkowym?

    Kubatura domu 412, piwnice 350 garazem.
    Wentylowac chce parter, piwnice idzie grawitacyjnie dobrze.
    Nie mam GWC a GWWC nie wiem co to jest.

    Pozdr.
    konrad

  • 6. Data: 2009-11-24 13:49:43
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Lis, 13:53, "koniu" <konrad(maupa]konmar.pl> wrote:

    > Kubatura domu 412, piwnice 350 garazem.
    > Wentylowac chce parter, piwnice idzie grawitacyjnie dobrze.
    > Nie mam GWC a GWWC nie wiem co to jest.

    Jak puscisz 412m3 nawet na 2h to tyle zimnego, mroznego powietrza
    bedziesz mial w piwnicy. Licz sie z temperaturami -20st w czasie mrozu
    w piwnicach! Moim zdaniem *bardzo* kiepski pomysl. Przemrozisz mury i
    strop, zuzyjesz wiecej na ogrzewanie parteru niz oszczedzisz na
    "ogrzanie" powietrza dolotowego do reku. Pusc normalnie czerpnie na
    zewnatrz, ewentualnie ja poprostu pusc przez piwnice i nie izoluj -
    wtedy ten kawalek rury bedzie robil za GWC :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-11-24 14:29:24
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 24 Lis, 14:49, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
    > Pusc normalnie czerpnie na zewnatrz, ewentualnie ja poprostu pusc przez piwnice i
    nie izoluj -
    > wtedy ten kawalek rury bedzie robil za GWC :)

    moze przy wolniejszej wymianie w naprawde mrozne dni przynajmniej
    bedzie wspomaganie niezamarzania rekuperatora ale gwarancji nie ma ;-)
    jak bedzie za krotkie to efekt marny, jak za dlugie to wyziebi piwnice
    ostatnia sprawa jakie sa izolacje piwnicy od gruntu, bo im lepsze tym
    gorzej bedzie sie "regenerowac"

    czasami trudno sobie wyobrazic co to znaczy 1 wymiana na godzine w
    naprawde mrozny dzien :-)

    z.

  • 8. Data: 2009-11-24 20:44:04
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 24 Lis, 15:29, zbooY <z...@g...com> wrote:

    > moze przy wolniejszej wymianie w naprawde mrozne dni przynajmniej
    > bedzie wspomaganie niezamarzania rekuperatora ale gwarancji nie ma ;-)

    Co z tego ze reku nie zamarznie jak zamarznie polowa piwnicy na drodze
    do niego ;-)) A mury caly chlodek przeniosa do gory :( Bo watpie ze
    kolega stosowal przekladki termiczne na ostatniej warstwie przed
    stropem ;-) A nawet jak to strop przemarznie i podloge bedzie
    wyziebiac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2009-11-24 21:47:42
    Od: "koniu" <konrad_maupa_konmar.pl>

> [...]
    > kolega stosowal przekladki termiczne na ostatniej warstwie przed
    > stropem ;-) A nawet jak to strop przemarznie i podloge bedzie

    Witam !

    Raczej odpuszcze sprawe puszczenia rur przez piwnice, czerpnie zrobie w
    podbitce a wyrzut na polaci dachu.
    Jesli kolega pyta, to izolowalem posadzke na stropie piwnicy, dawalem 100mm
    styro, nie chcialem zeby podlogowka grzala sufit piwnicy ;).
    Moze zastosuje nagrzewnice na wlocie zeby w mrozne dni nie bylo problemu
    zamarzania, chyba ze wymiennik celulozowy faktycznie nie marznie...ale tego
    nie wiem.
    Co do centrali mam pare ofert, generalnie ceny oscyluja 5-7 kzl brutto.

    Pozdr.
    konrad

    PS
    Moze ktos podzieli sie doswiadczeniami z reku i jak sie sprawdzaja....

  • 10. Data: 2009-11-24 22:52:56
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 24 Lis, 21:44, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Co z tego ze reku nie zamarznie jak zamarznie polowa piwnicy na drodze
    > do niego ;-))

    ale moze kolega chce miec darmowa zamrazarke ;-)
    no ale raz zamarznie i potem sie nie zregeneruje
    jak pisalem gwarancji nie ma a eksperymenty z mrozem w obrebie murow
    to sliska sprawa

    moze jakby dobrze policzyl i byl to krotki odcinek to mogloby
    wspomagac niezamarzanie rekuperatora jakiegos przeciwpradowca bez
    nagrzewnicy... tu potrzeba 3-4 stopni

    ale lepiej chyba po prostu umiescic rekuperator w piwnicy bez
    kombinowania

    z.