  • 1. Data: 2012-07-26 10:04:48
    Temat: szklane domy... dom pasywny
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Wczoraj pod wieczór na jakimś programie "naukowym" coś w rodzaju TLC
    leciał program chyba "wielkie projekty" czy jakoś tak, o ludzikach w GB
    co budują domy trochę inne niż wszystkie.

    Odcinek był o budowie podziemnego domu pasywnego. Widać, osoby co
    budowały, znały temat dość dobrze. Zaciekawiły mnie dwie rzeczy:

    1. Szklany dach, znaczy się dach (w sensie więźba) była chyba normalna,
    ale przykrycie było zamiast dachówki, wykonane z hartowanych tafli szkła
    nieco większych od dachówek. Pod tymi "dachówkami" był rozwinięty czarny
    gumowy wąż, cały dach był kolektorem słonecznym - ciekawy
    koncept.(ciekawe jak po naszym gradobiciu by to wyglądało..?)

    2. to pewnie marketingowa modyfikacja realizatora, ale może coś w tym
    jest. Jako wyznacznik pasywności(rzekomo pierwszy prawdziwie pasywny dom
    a GB) w szczególności brano pod uwagę szczelność budynku. W drzwiach
    wejściowych montowano jakąś zasłonę i wysysano z budynku powietrze do
    jakiegoś tam stopnia. potem mierzono czas w jakim ciśnienie się
    podniesie do jakiegoś poziomu. Z pomiarów wyszedł wyniki 0,2coś co
    oznaczało bdb wynik(rzekomo standard to coś kole 10).

    Generalnie program oglądałem jednym okiem i nie wiele pamiętam..

    Mógłby ktoś coś powiedzieć o tym parametrze szczelności budynku?

  • 2. Data: 2012-07-26 11:29:58
    Temat: Re: szklane domy... dom pasywny
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Albercik wrote:
> [...]
    > "dachówkami" był rozwinięty czarny gumowy wąż, cały dach był
    > kolektorem słonecznym - ciekawy koncept.(ciekawe jak po naszym

    szkło hartowane jest bardzo wytrzymałe, sporo bardziej niż dachówka
    ceramiczna :)

> [...]
    >
    > Generalnie program oglądałem jednym okiem i nie wiele pamiętam..
    >
    > Mógłby ktoś coś powiedzieć o tym parametrze szczelności budynku?

    budynki pasywne powinny być szczelne tak aby można było w nich przeprowadzać
    pełną rekuperację i ograniczyć straty ciepła poprzez dostęp do środka
    powietrza z zewnątrz i ucieczki powietrza na zewnątrz.

  • 3. Data: 2012-07-26 11:38:29
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 26.07.2012 11:29, Marek Dyjor pisze:

    > budynki pasywne powinny być szczelne tak aby można było w nich
    > przeprowadzać pełną rekuperację i ograniczyć straty ciepła poprzez
    > dostęp do środka powietrza z zewnątrz i ucieczki powietrza na zewnątrz.

    no zgadza się, jednak w tym programie był nacisk, że to niby
    najważniejszy parametr, nikt nie zwracał(przed kamerami) uwagi na mostki
    termiczne. Babka jak dostała papier potwierdzający szczelność budynku to
    skakała jak by w totka wygrała. Uważam że ten parametr może jest
    istotny, ale czy najważniejszy? Styro tam dawali 25cm, czas antenowy dla
    ocieplenia to było może z minutę, a o tej szczelności to kilka minut
    ględzili. O mostkach termicznych nic chyba nie wspomnieli..

  • 4. Data: 2012-07-26 12:18:09
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Thu, 26 Jul 2012 11:38:29 +0200, Albercik napisał(a):

> [...]
    > ocieplenia to było może z minutę, a o tej szczelności to kilka minut
    > ględzili. O mostkach termicznych nic chyba nie wspomnieli..

    Weź pod uwagę, że to GB i nieco inny klimat niż w Polsce.

    --
    ŁC
    www.ciulkin.pl

    Intelektualista - ktoś, kto jest zdolny przez ponad 2 godziny myśleć o
    czymś innym niż seks

  • 5. Data: 2012-07-26 12:19:36
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-07-26 11:38, Albercik pisze:

> [...]
    > ocieplenia to było może z minutę, a o tej szczelności to kilka minut
    > ględzili. O mostkach termicznych nic chyba nie wspomnieli..

    moze w GB mostki termiczne to juz termin historyczny?
    to tak jak u nas centralne ogrzewanie (a jeszcze kiedyś to był luksus ;) )

    michal

  • 6. Data: 2012-07-26 12:39:26
    Od: anhin <a...@g...pl>

    > moze w GB mostki termiczne to juz termin historyczny?
    > to tak jak u nas centralne ogrzewanie (a jeszcze kiedyś to był luksus ;) )

    coś może być na rzeczy. Nie miałem do czynienia z budowlańcami
    angielskimi, ale z francuskimi owszem, a ostatnio z całkiem kumatym
    Belgiem. Nie wdając się w szczegóły -wyglądało na to że ew. mostki
    uważają za pomijalny szczegół, a skupiają się na globalnym bilansie
    energetycznym. Nie twierdzę, że takie podejście mi się podoba, ale jakiś
    sens w tym jest.
    Co do domu z topicu -rozumiem że jest w całości podziemny, tylko dach
    wystaje (rozumiem, że też co najmniej jakieś wejście... ;-)). Taki
    obiekt trudno rozpatrywać w kategoriach konwencjonalnego budynku, jeśli
    chodzi o temperaturę i straty ciepła...

  • 7. Data: 2012-07-26 12:42:28
    Od: anhin <a...@g...pl>

> [...]

    angielskimi, ale z francuskimi owszem, a ostatnio z całkiem kumatym
    Belgiem. Nie wdając się w szczegóły -wyglądało na to że ew. mostki
    uważają za pomijalny szczegół, a skupiają się na generalnym bilansie
[...]
    chodzi o rozkład temperatur i straty ciepła...

  • 8. Data: 2012-07-26 13:44:50
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-07-26 12:42, anhin pisze:

> [...]
    > obiekt trudno rozpatrywać w kategoriach konwencjonalnego budynku, jeśli
    > chodzi o rozkład temperatur i straty ciepła...

    nie było tak źle.
    jesli to jest ten sam odcinek
    to szalona ptrojektantka podkopała się podstarą stodołę i zrobiła dom
    poiżej poziomu zero
    duże szklane ściany były od południa, reszta przyssypana ziemią a na
    czubku stodola ;)
    ot takie cudo za 700 000 funtów.

  • 9. Data: 2012-07-26 14:12:19
    Od: anhin <a...@g...pl>

> [...]
    > poiżej poziomu zero
    > duże szklane ściany były od południa, reszta przyssypana ziemią a na

    też lubię stare stodoły, więc w pełni rozumiem inwestorów i
    projektantkę. Tym niemniej, jeśli by stodołę zostawić w spokoju, ew.
    odremontować na letnią kuchnię*, a dom zrobić obok, myślę że kasa byłaby
    ze 3-4 razy mniejsza. tzn. tak na oko, bo nie znam brytyjskich cen.

    ______
    * żart

  • 10. Data: 2012-07-26 22:07:12
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

> [...]
    > odremontować na letnią kuchnię*, a dom zrobić obok, myślę że kasa byłaby
    > ze 3-4 razy mniejsza. tzn. tak na oko, bo nie znam brytyjskich cen.

    Ale oni tam mają pierdolca na punkcie stodół, starych, nowych, zamiast
    zrównać
    z ziemią i budować coś sensownego to meczą się z adaptacją ich na dom,
    potem te domy tak wyglądają, z zewn nieotynkowana z kamienia lub cegły
    stodoła
    a w środku dość wygodny dom. Jest taka seria pt ucieczka na wieś na domo i
    tam sobie
    można poglądać te ich stodoły a i kościoły i kaplice przerobione na domy
    tez się trafiają.
    --
    Pozdr
    JanuszK