  • 1. Data: 2012-08-05 11:22:45
    Temat: wentylacja grawitacyjna
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Witam,

    W budowanym domu będzie wentylacja grawitacyjna. Czemu nie mechaniczna na
    razie pomińmy w dalszych dyskusjach.

    Czy:

    - na poddaszu w każdym pokoju musi być wywiew, czy też stosować się do
    zasady, że przez nawiewniki okien powietrze wpada, przechodzi w stronę
    pomieszczeń brudnych przez podcięcia drzwi itp. i wylatuje wywiewem np.
    w łazience.

    - na jednej ścianie wychodzi mi 4 kanały wentylacyjne obok siebie, czy
    lepiej zrobić z tego jednak komin, czy zastosować kominki wentylacyjne
    (w planie są kominki)? Kwestia i ekonomiczna i użytkowa mnie interesuje.

    scruffty

  • 2. Data: 2012-08-05 13:05:22
    Temat: Re: wentylacja grawitacyjna
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik scruffty napisał:
    > Kwestia i ekonomiczna i użytkowa mnie interesuje.

    Ja nie mam w każdym pokoju wywiewu. A też mam wentylację grawitacyjną.

    Co do kominków... Mam takie u siebie i jest ok. .Lepiej, kiedy każdy
    kanał ma swoje, osobne wyprowadzenie, niż żeby wszystkie były
    przyłączone do jednego wyjścia.

    O jakiej ekonomii mówisz? Jasne, że takie kominki nie są tanie, ale
    zakładasz je w końcu raz i potem już do sprawy nie wracasz. W skali
    budowy to wydatek niewielki, a na tak ważnych rzeczach się nie przesadza
    z oszczędnościami. Na oszczędności przyjdzie czas przy pracach
    wykończeniowych, które można albo odłożyć na później, albo po pewnym
    czasie do nich powrócić.

    Rób kominki - sprawdzają się. Ja mam ich sześć i uważam, że to była
    dobra inwestycja.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2012-08-05 13:50:51
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 05 Aug 2012 13:05:22 +0200, Robert G napisał(a):

    Witam,

    > Co do kominków... Mam takie u siebie i jest ok. .Lepiej, kiedy każdy
    > kanał ma swoje, osobne wyprowadzenie, niż żeby wszystkie były
    > przyłączone do jednego wyjścia.

    Do jednego nawet mi przez głowę nie przeszło podłączać.

    > W skali budowy to wydatek niewielki,

    niby w skali budowy niewielki, ale przy dachówce 1 kompletny ocieplany
    kominek to min. 500 zł. Druga sprawa to co będzie lepsze w eksploatacji,
    czyszczeniu, uszczelnieniu i będzie lepiej działać. Mogę tam pociągnąć
    komin z pustaków wentylacyjnych (taki z 4 polami). Kominy planuję
    tynkowane, więc jedyny dodatkowy koszt to uszczelnienie potem przez
    dekarza. Za kominem przemawia to, że może być wyższy przez co powinien być
    lepszy ciąg (z pomieszczeń na poddaszu).

    > Rób kominki - sprawdzają się. Ja mam ich sześć i uważam, że to była
    > dobra inwestycja.

    Na pewno zastosuje je do odpowietrzenia kanalizacji (nieocieplone) - jak
    tak policzę wszystkie to wychodzi też 6.

    scruffty

  • 4. Data: 2012-08-05 14:09:58
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > zasady, że przez nawiewniki okien powietrze wpada, przechodzi w stronę
    > pomieszczeń brudnych przez podcięcia drzwi itp. i wylatuje wywiewem np.

    Zogdnie z zaleceniami na poddaszu w każdej sypialni powinien być wywiew
    a nie tylko w łazience. Z tego co pamietam wynika to z faktu,
    że na poddaszu przez wysokość komina masz znacznie mniejszy ciąg kominowy.

    > - na jednej ścianie wychodzi mi 4 kanały wentylacyjne obok siebie, czy
    > lepiej zrobić z tego jednak komin, czy zastosować kominki wentylacyjne
    > (w planie są kominki)? Kwestia i ekonomiczna i użytkowa mnie interesuje.

    tutaj nie podpowiem ale nie jestem pewien czy kominiarz odnierze coś
    takiego?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2012-08-05 14:48:33
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik scruffty napisał:
    > niby w skali budowy niewielki, ale przy dachówce 1 kompletny ocieplany
    > kominek to min. 500 zł.

    Hmmm...
    moje były chyba po 180 zł za sztukę - chodzi o te dachówki z kominkami.
    Co do ich ocieplenia, to ja mam strych ocieplony do samej góry, zatem
    już ocieplanie rur nie było potrzebne, bo na samej górze pod dachem nie
    mam ujemnych temperatur.

    Murowane kominy też mam i w każdym z nich po dwa kanały wentylacyjne.
    Czyli wszystkiego jest 8...
    Są zatem i te w kominie, i te z kominkami... różnicy w działaniu nie
    widzę :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 6. Data: 2012-08-06 16:30:50
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 05 Aug 2012 14:48:33 +0200, Robert G napisał(a):

    > moje były chyba po 180 zł za sztukę - chodzi o te dachówki z kominkami.

    Muszę poszukać na allegro, bo widzę, że w wycenie mi dość mocno zawyżyli
    ceny tych kominków (jeszcze dopytam, może wzięli do wyceny te z
    wentylatorem).

    > Co do ich ocieplenia, to ja mam strych ocieplony do samej góry

    Też tak planuję zrobić u siebie. A nie wykrapla Ci się nic w tych
    przewodach wentylacyjnych, bo widziałem na forum muratora wpisy, że dla
    spokoju warto wstawić odkraplacz lub zrobić coś na kształt syfonu
    (zwłaszcza w kanale łazienki).

    > Murowane kominy też mam i w każdym z nich po dwa kanały wentylacyjne.
    > Czyli wszystkiego jest 8...
    > Są zatem i te w kominie, i te z kominkami... różnicy w działaniu nie
    > widzę :-).

    Ja mam murowany z zaplanowanymi 4 kanałami wentylacyjnymi + 2 dymowe +
    kanał wentylacyjny na gaz w który pójdzie rura z kwasówki. Do tego będą 2
    kominki z kanalizacji. I jeszcze te 4 w drugiej części domu, które chyba
    jednak wyciągnę jako komin. Projektant się nie postarał jeśli chodzi o
    wentylację i zaplanował ją dość niechlujnie, co się dało poprawiłem, reszta
    musi tak zostać). Zastanawia mnie tylko czy własny kanał dla każdego pokoju
    na poddaszu to nie jest przerost formy nad treścią, bo dodało by mi to
    jeszcze kolejne 3 kominki:)

    scruffty

  • 7. Data: 2012-08-06 16:40:20
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 5 Aug 2012 14:09:58 +0200, Darek napisał(a):

    > Zogdnie z zaleceniami na poddaszu w każdej sypialni powinien być wywiew
    > a nie tylko w łazience. Z tego co pamietam wynika to z faktu,
    > że na poddaszu przez wysokość komina masz znacznie mniejszy ciąg kominowy.

    Tak, tylko czy to jest logicznie uzasadnione, skoro każde pomieszczenie
    będzie oddawać powietrze, to skąd ono ma się w tych pomieszczeniach wziąć?
    Jeśli z parteru, to wtedy na parterze może pojawić się ciąg wsteczny, jeśli
    zaś z nawiewników w oknach, to cyrkulacja będzie tylko blisko okien
    (nawiewnik -> kratka wentylacyjna) a nie przez wszystkie pomieszczenia.

    > tutaj nie podpowiem ale nie jestem pewien czy kominiarz odnierze coś
    > takiego?

    Właśnie muszę popytać kominiarza, tak będzie najbezpieczniej. Najsensowniej
    według mnie byłoby dać w pomieszczeniach na piętrze: od zachodu tylko
    nawiewniki, zaś od wschodu (tam mam łazienkę i w jeden pokój) kratki
    wentylacyjne, wtedy przepływ powietrza byłby wymuszony przez całe poddasze.

    scruffty

  • 8. Data: 2012-08-06 19:45:03
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik scruffty napisał:
    > A nie wykrapla Ci się nic w tych
    > przewodach wentylacyjnych, bo widziałem na forum muratora wpisy

    Nic takiego nie zauważyłem...
    nawet jak się coś wykrapla, to przewody są zrobione z ceramiki, a ta ma
    jednak jakieś właściwości higroskopijne... a poza tym, nawet jakby się i
    wykraplało, to ciąg kominowy robi swoje i wszystko wyparuje.

    pozdrawiam
    Robert G.