  • 1. Data: 2010-04-04 07:30:25
    Temat: weranda - kilka pytań
    Od: mayky <m...@c...pl>

    Witam
    Świąteczny poranek więc wszystkiego dobrego wszystkim ....

    Planuję ze znajomym na dzialce dobudować werandę do istniejącego
    budynku , jako że w drewnie nie wiele pracowałem proszę praktyków
    o pomoc.

    szkic :
    http://www.mayky.pl/weranda.jpg
    http://www.mayky.pl/weranda2.jpg

    jakich przekrojów głównych belek użyć ???
    z obserwacji istniejacych tego typu budowli
    widze ze 80 x 140 mm jako krokwie , słupy główne
    140 x 140 MM

    krokwie z jednej strony beda oparte na belce przykreconej do sciany
    budynku i rozłozone co 1100 mm ( nie za szeroko? ten przekrój 80 x 140
    mmbedzie OK ? )
    słupy głowne i belka podtrzymujaca krokwie 140 x 140 mm
    belka dolna na ktorej wspierac beda sie legary podłogi ( przykrecona do
    fundamentu istniejacego budynku) 140 x 140 mm legary podłogi tak jak
    krokwie 80 x 140 mm tez rozstaw co 1100 mm.....
    plus zastrzały między słupami 100 x 80 mm

    Czy w dobrym kierunku ide z tym ????

    jeszcze raz świątecznie pozdrawiam

    Mayky

    p.s. obciążenia śniegiem - okolice Skoczowa

  • 2. Data: 2010-04-07 04:33:59
    Temat: Re: weranda - kilka pytań
    Od: mayky <m...@c...pl>

    W dniu 2010-04-04 09:30, mayky pisze:
> [...]
    >

    > Planuję ze znajomym na dzialce dobudować werandę do istniejącego
    > budynku , jako że w drewnie nie wiele pracowałem proszę praktyków

    [ciach]

    nikt z kolegow nic nie podpowie ?????

    Mayky

  • 3. Data: 2010-04-07 06:46:43
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > krokwie 80 x 140 mm  tez rozstaw co 1100 mm.....
    > plus zastrzały między słupami 100 x 80  mm

    Ja Ci moge zasugerowac budowe w oparciu o doswiadczenia czy rozwiaznia
    hamerykanskie, ktore z wielu powodow popieram i namawiam do ich malpowania.
    Zaczne od tego, ze asortyment drewna tu stosowanego ma wymiary "two by
    four", "two by six" idt. tzn., ze wszystkie belki maja grubosc okolo 40 mm
    tylko rozne szerokosci. Jak trzeba grubsza to sie zbija czy skreca dwie. W
    Twoim przypadku te 140mm to hamerykanskie (i nie tylko) okolo "sixy" czyli 6
    cali; z takich dech dla rozmiarow Twojego ganku czy zadaszonego "decku" -
    mozesz budowac. Scislej krokwie i legary podlogi. Wyjatek stanowia slupki; te
    robia o przekrojach od 4 x 4 do 8 x 8 cali.
    I teraz jest roznica, ktora polecam. Zamiast belek, legarow podlogowych i
    krokwi o wymiarach odpowiednio 140 x 140 i 80 x 140 mm, zamow belki o
    wymiarach 40 x 140 mm. I z nich zrobisz zarowno krokwie jak i legary. Z tym,
    ze rozstaw, zarowno krokwi jak i legarow musisz tez przyjac hamerykanski, 16
    cali czyli okolo 40 cm.
    To ma pozniej i wczesniej swoje zalety.
    Material jest latwiejszy w obrobce, np docinanie zaciec, czyli zamkow krokwi
    wykonasz zwykla pila.
    Lzejszy, czyli latwiejszy montaz i mocowanie.
    A potem juz sama radosc; jako poszycie dasz cienkie plyty OSB nie mowiac juz
    o sklejce bo ta jest droga. Podobnie podloga; wystarcza deski calowe.
    Przy rozstawie krokwi ponad metr musialbys do poszycia i podlogi uzyc
    ciezkich dech no bo ciensze sie beda pod obciazeniem sniegiem czy ludzi,
    uginac. W sumie moze niewiele, ale na materiale oszcedzisz.
    Tu zamiast zaciec krokwi stosuje sie specjalne hangersy, wieszaki z blachy
    ocynkowanej ale nie wiem czy w Polsce to dostaniesz. Podobnie legary tez sie
    wiecza na belkach a nie stawia. To rozwiazanie rowniez z wielu wzgledow jest
    godne nasladowania.
    Natomiast dla tak cienkich belek konieczne jest wykonanie poprzecznych stezen
    pomiedzy krokwiami i legarami czego przy grubych (szerokich)tradycyjnych
    belkach robic nie trzeba. Stezenia te zapobiegaja ew. wichrowaniu sie tych
    stosunkowo cienkich belek. Robi sie to w ten spsob, ze docina sie kawalki dech
    o dlugosci rownej dokladnie wewnetrznej szerokosci pomiedzy belkami, wstawia
    je miedzy belki i przybija w polowie ich rozpietosci. I one utrzymuja belki
    nosne w pionie. Zamiast desek (pozostaja jako odpady) mozna zastosowac male,
    dociete jak kielbasa "zastrzaliki" po dwa na krzyz przybijane do krokwi dwoma
    gwozdziami z kazdej strony.
    Teraz slupki; tez wydaja mi sie za grube. Tu stosuje sie do takiech gankow
    przekroj 4 x 4 cale czyli 10 x 10 cm. Slup ma duza wytrzymalosc na sciskanie.
    Ale tu sie nie upieram moga byc grubsze gdyz wtedy bedziesz spal spokojnie, ze
    sie nie wybocza albo i dluzej postoja. Tyle, ze troche ciezko beda wygladac.
    Wazna jest ta belka mocowana do sciany. I tu znowu stosuje sie
    praktycznie "dechy" o grubosci tylko 40 mm. Ona musi byc dobrze do muru
    przykrecona nakretkami przez podkladki. Musisz nawiercic w murze otwory i
    wbetonowac sruby o srednicy minimum 12 mm w rozstawie maksimum co pol metra. I
    zlokalizuj je nie w jednej linii lecz zygzakowato. Tu korzystne jest
    zastosowanie cienkiej belki gdyz wtedy te sruby pod obciazeniem nie wyginaja
    sie z tendencja wyrwania z muru tylko pracuja na czystsze scinanie. A oparcie
    krokwi czy legarow na powierzchni 4 x 4 cm jest wystarczajace.
    Poziome belka/podciag, te oparte na slupkach musza miec grubosc wieksza zatem
    albo zastosuj dwie 40 mm do kupy albo jedna 80 mm ale jej szerokosc dalbym
    wieksza, powiedzmy 20 cm. 80 mm grubosci dlatego, aby nie wystawala poza
    przekroj slupkow, jesli zastosujesz 10 x 10 cm. Belka oparta na fundamentach
    (betonowych slupkach) moze i powinna miec szerokosc co najmniej 120 mm ze
    wzgledu na lepsza statecznosc. Oczywiscie konieczne jest rowniez wbetonowanie
    w slupki srub.
    Zastrzaly w kierunku prostopadlym do sciany, ze wzgledow technicznych nie sa
    potrzebne ale dla wzbogacenia wygladu mozesz je wstawic. Te rownolegle zas sa
    konieczne, mozna je dociac pod katem 45 stopni i dokrecic grubymi wkretami po
    dwa z kazdej strony. Chyba, ze zabawisz sie we wcinanie to wtedy wystarcza
    gwozdzie.
    Zaskoczyla mnie grubosc sciany Twojego domu, takich grubasnych juz od wielu
    dziesiecioleci sie chyba sie nie buduje.
    To tyle z hamerykanska.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-04-07 17:00:08
    Od: mayky <m...@c...pl>

    W dniu 2010-04-07 08:46, Tornad pisze:

> [...]
    > Zaskoczyla mnie grubosc sciany Twojego domu, takich grubasnych juz od wielu
    > dziesiecioleci sie chyba sie nie buduje.

    wielkie dzieki za odzew
    jeśli chodzi o dach to ma byc pokryty czyms takim
    http://www.onduline.net.pl/?plyty-pcv,83
    tak sobie kolega wymyslil dlatego maxymalne zageszczenie krokwi
    nie jest wskazane , ale zawezimy je chyba do 80 cm przy
    krokwi 120/60 mm
    Resztę cennych uwag wykorzystamy

    pozdrawiam
    Mayky

    p.s. a gruboiść muru to tak naprawde nie grubosc tylko
    dla szkicu zaznaczenie gdzie jest mur :):)

  • 5. Data: 2010-04-08 14:05:20
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    A ja się przyłącze do tematu bo chce zrobić przed wejściem taki daszek
    dwuspadzisty
    mniej wiecej coś takiego:

    http://foto0.m.onet.pl/_m/78904f72a4d23c0da81d04a243
    0b0c80,10,19,0.jpg

    tylko troche mniejsze, poza tym dach już mam zrobiony, i tu gdzie ma być ten
    ganek nie ma dachu tylko ściana.
    I teraz mam kilk pytań

    > krokwie z jednej strony beda oparte na belce przykreconej do sciany
    No właśnie też tak myślałem zeby zrobić, przykręcić belkę poziomo i do niej
    krowkie, a górną jak mocować na czym oprzeć?
    Czy może lepiej tekie krótkie pionowe belki dać przykręcone do ścinany i na
    nich oprzeć krowkie?

    A poza tym jak najlepiej mocować te krowie do ściany? Przykręcać, jak? Czy
    poprostu wykuć w ścianie otwory pod krokwie?

    Czy na taki daszek trzeba PNB?
    Pozdrawiam
    Bartek