  • 1. Data: 2010-11-30 13:13:53
    Temat: zużycie groszka
    Od: slonko <s...@s...las.com>

    Pochwalcie sie ile Wam wcina teraz eko na dobe ?
    U mnie 240 m2 CO + CWU temp. 20-22 + sporo podlogi około 30 kg/24

  • 2. Data: 2010-11-30 13:41:25
    Temat: Re: zużycie groszka
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Lis, 14:13, slonko <s...@s...las.com> wrote:
    > Pochwalcie sie ile Wam wcina teraz eko na dobe ?
    > U mnie 240 m2 CO + CWU temp. 20-22 + sporo podlogi około 30 kg/24

    30kg przy kalorycznosci ~28MJ/kg wychodzi 840MJ = 233kWh. Moim
    skromnym zdaniem bardzo duzo, bo wychodzi moc srednio blisko 10kW. Ale
    to zalezy jakie u Ciebie panuja temperatury - aktualnie mamy chyba
    duza rozpietosc w skali calej Polski - u mnie (poludnie) np. jest w
    nocy -8, w dzien okolo 0. A dzisiaj ma byc w nocy -20stC. Ja poki co
    popalam w kominku 12kW od ok. 17 do polnocy, co daje 7h palenia po
    12kW = 84kWh! Fakt, ze CWU ogrzewam osobno - ale na CWU idzie malutko
    - pare kWh na dobe :)

    Z czego masz zbudowany dom? Jakie ocieplenie ?

    Pozatym 30kg * 30 dni = 900kg groszku na miesiac, to jest IMHO bardzo
    duzo. No chyba, ze to jest wynik uzyskany przy conajmniej -10 do
    -15stC przez cala dobe na zewnatrz :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-11-30 13:44:16
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > Pochwalcie sie ile Wam wcina teraz eko na dobe ?
    > U mnie 240 m2 CO + CWU temp. 20-22 + sporo podlogi około 30 kg/24

    Ja walczę z sterownikiem TANGO przy tłokowym podajniku
    nowy dom, jeszcze nie mieszkam, na kotle temp trzymam 53
    w domu ok 14 stopni dziennie idzie 40kg, jedna warstwa wełny dopiero na
    dachu 15cm, bez płyt GK, dom 260m2 z piwnicami, które ogrzewam w piwnicach
    najcieplej :)

    sporo, ale narazie sie uczę i odpowetrzam podłogówkę.

    Z tego co poczytałem w arch. to ponoć na początku zawsze sporo idzie opału
    na pierwsze palenie.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-11-30 14:02:18
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Tomemk" <S...@g...pl> napisał w wiadomości
    > nowy dom, jeszcze nie mieszkam, na kotle temp trzymam 53

    Zwiększ do 60-65 chociaz bo kocioł załatwisz szybko

    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-11-30 14:09:01
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Lis, 14:44, "Tomemk" <S...@g...pl> wrote:

    > Z tego co poczyta em w arch. to pono na pocz tku zawsze sporo idzie opa u
    > na pierwsze palenie.

    U mnie poszlo ekstremalnie duzo - palilem pare dni w kominku z PW
    zanim w domu bylo wzglednie cieplo - temperatury rosly doslownie o
    1-2st C w ciagu doby (zaczynalem od ok 10st C) :) Mnostwo drzewa mi
    wtedy poszlo. Takze jak to pierwsze palenia to sie nie masz czym
    martwic ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-11-30 14:17:34
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > Zwiększ do 60-65 chociaz bo kocioł załatwisz szybko

    Jaki powód załatwienia kotła będzie?

    Instalator mówił, aby nie dawać poniżej 50 stopni bo coś tam sie skrapla.

    dałem 53, przeprowadzkę planuje na styczeń, dlatego szkoda mi narazie opału
    jak optymalnie w takim razie byłoby ustawić taki kocioł.

    Mam wszędzie i grzejniki i ogrzewanie podłogowe.
    Rozdzielacze TECE z mieszacem rotametrami i pompką.

    sterownik to
    http://www.kotly-witkowski.pl/download/tangonegro.pd
    tłokowy podajnik.

    Jak wam skacze temp na kotłach z podajnikami na groszek?
    Jak mam zadaną 53 to skacze czasami od 50 do 60stopni, czy jest wporządku.?
    4 cykle podmuchu przez 30s co 9min następnie dopiero podanie opału.

    pozdrawiam
    Tomemk

  • 7. Data: 2010-11-30 14:23:27
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    Witam grupowiczow!

    z weglem jest troche inaczej

    > 30kg przy kalorycznosci ~28MJ/kg wychodzi 840MJ = 233kWh. Moim
    > skromnym zdaniem bardzo duzo, bo wychodzi moc srednio blisko 10kW.

    tak, ale sprawnosc kotla to nie 100% a raczej max 80%. Wiec moc wychodzi juz
    ponizej 8kW i to przy zalozeniu optymalnego spalania wegla i kalorycznosci o
    jakiej piszesz. A czesto jest to nie 28 ale 26MJ albo jeszcze mniej i
    faktyczna moc to ok 7,2kW. Poniewaz nie ma duzego mrozu, kociol nie pracuje
    z moca nominalna i sprawnosc jest jeszcze mniejsza. Wg mnie zuzycie wegla w
    tym przypadku nie jest male, ale dramatu nie ma. Generalnie obliczenie
    faktyczej mocy oddawanej przez kociol weglowy proste nie jest a aproksymacja
    wyniku na inne zakresy mocy jest praktycznie niemozliwa.
    U siebie w najwieksze mrozy spalam worek/dzien czyli 25kg ( w nocy
    temperatury ponizej -20 w dzien -15), ale w obecnych warunkach wychodzi mi
    jakies 15-18kg dziennie. Ale dom polowe mniejszy.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-11-30 14:29:19
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Lis, 15:23, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:

> [...]
    > jakiej piszesz. A czesto jest to nie 28 ale 26MJ albo jeszcze mniej i
    > faktyczna moc to ok 7,2kW. Poniewaz nie ma duzego mrozu, kociol nie pracuje

    No masz racje. Niemniej chodzi o porownanie kosztow zapewne, wiec IMHO
    wychodzi b. drogo - zakladajac ze ja zuzywam 83kWh w kominku (nie
    liczac tez sprawnosci etc) to grzanie najdrozszym pradem w jednej
    taryfie mnie kosztowaloby 33 pln, a jego - najtanszym rzekomo weglem -
    kosztuje 20 pln. Czyli prad nie wychodzi 4 x drozej - ba, grzejac w II
    taryfie kosztowaloby mnie to tyle samo co ten wegiel (!!) :)
    Powierzchnie domu mam b. podobna.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2010-11-30 14:35:07
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > No masz racje. Niemniej chodzi o porownanie kosztow zapewne, wiec IMHO
    > wychodzi b. drogo - zakladajac ze ja zuzywam 83kWh w kominku (nie

    no masz racje, ekogroszek juz dawno przestal byc tani i tym samym oplacalny.
    Jak sie doliczy sie koszty eksploatacyjne (drogi kociol, ktory trzeba
    wymieniac co jakis czas, slaba sprawnosc w okresie przejsciowym, problem z
    CWU latem - praktycznie grzanie pradem) to gaz wychodzi taniej.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-11-30 14:46:15
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > dałem 53, przeprowadzkę planuje na styczeń, dlatego szkoda mi narazie
    > opału
    > jak optymalnie w takim razie byłoby ustawić taki kocioł.

    Temperaturą kotła nie powinno sie sterowac temperatury w domu.
    Ustaw kocioł na 60-65st a termostaty na grzejnikach/podłogówkę ustaw tak
    abys miał w pomieszczeniach 5-10stC skoro tam nie mieszkasz jeszcze.

    Krzysiek