eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Odbiór mieszkania od dewelopera

Odbiór mieszkania od dewelopera

2011-04-05 00:16

Przeczytaj także: Mieszkanie od dewelopera - na co uważać?


Jakość i standard elementem umowy

Podczas odbioru technicznego trzeba także pamiętać o tym, że jest on głównie wykonywany po to, aby sprawdzić czy deweloper oddaje nowemu nabywcy lokal zgodny z obietnicami poczynionymi w umowie. Po pierwsze więc należy odpowiedzieć na pytanie czy jakość i standard poszczególnych elementów wykończenia jest zgodna z wymienionymi w umowie. Jeśli deweloper obiecał okna drewniane, płytki na balkonie mrozoodporne, a parapety z kamienia naturalnego, to rozwiązania gorszego rodzaju rodzą roszczenia ze strony nabywcy o wymianę zgodną z umową lub obniżenie ceny lokalu. Dobrym doradcą przy dokonywaniu odbioru technicznego jest też projekt budowlany mieszkania. – Niektóre firmy standardowo dają takie dokumenty klientom, inne nie chcą ich nawet udostępnić. Z reguły zawierają one znacznie więcej informacji na temat wymiarów i instalacji niż plany dołączone do umów – zauważa Włodzimierz Wielogórski.

Efektem odbioru jest protokół

Jak podają autorzy raportu, wszystkie uszkodzenia, uchybienia i niedoróbki muszą znaleźć się w protokole odbioru technicznego lokalu. Należy jednak pamiętać, że ich usunięcie zajmie deweloperowi trochę czasu. Nie ma więc sensu zgłaszanie zarysowań ściany, którą później nabywca planuje usunąć, lub pokryć gładzią gipsową Trzeba też pamiętać, że w zamian za odpowiednie obniżenie ceny mieszkania, nabywca może zrezygnować z roszczenia dokonania niektórych napraw i zająć się nimi osobiście w późniejszym terminie.

Protokół nie likwiduje roszczeń

Trzeba też podkreślić, że podpisanie protokołu odbioru nie sprawia automatycznie, że nowy nabywca traci prawo do zgłaszania usterek, które ujawnią się z czasem. Wtedy w grę wchodzi rękojmia, która nawet niepowołana w umowie działa z mocy prawa przez 3 lata na konstrukcję budynku i przez rok na wykończenie. Roszczenia z tytułu rękojmi muszą być zgłaszane w formie pisemnej. Gwarancja na mieszkanie praktycznie nie występuje, na poszczególne elementy wykończenia – owszem. - Warto, aby deweloper w trakcie odbioru przekazał klientowi dokumenty dotyczące gwarancji na przykład na drzwi czy okna, a także wszelkie instrukcje użytkowania, aby nie było w przyszłości kwestii spornych przy reklamacjach – dodaje Włodzimierz Wielogórski. W przypadku stwierdzenia usterek w elementach objętych zarówno rękojmią jak i gwarancją, można domagać się z tego tytułu ich wymiany, naprawy lub pieniężnej rekompensaty.

Odbiór techniczny, a odbiór lokalu

Na koniec wypadałoby jeszcze rozróżnić dwa pojęcia: „odbiór techniczny” i „odbiór lokalu”. Pierwszy z nich polega na sprawdzeniu jakości wykonania mieszkania. Drugi natomiast wiąże się ze spisaniem stanu liczników, odbiorem kluczy, a co za tym idzie także płaceniem czynszu. - Część deweloperów łączy oba odbiory, a część je rozdziela. Drugie rozwiązanie jest bardziej korzystne dla klienta. Nabywca odbiera bowiem klucze już po usunięciu usterek, a więc płaci czynsz dopiero od momentu gdy bez przeszkód może zająć się wykończeniem. Ponadto dopóki klient nie odbierze kluczy koszty utrzymania lokalu ponosi deweloper, co dodatkowo mobilizuje go do szybszego usunięcia usterek – tłumaczy Włodzimierz Wielogórski. O tym czy odbiory będą przeprowadzone łącznie czy nie z reguły mówi umowa przedwstępna.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: