eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Sprzedaż mieszkania: samodzielna czy przez pośrednika?

Sprzedaż mieszkania: samodzielna czy przez pośrednika?

2012-02-02 00:15

Przeczytaj także: Sprzedaż mieszkania: o czym pamiętać?


Sprzedaż z biurem nieruchomości – umowa na wyłączność

Umowy na wyłączność stanowią zdecydowaną większość umów o pośrednictwo w sprzedaży nieruchomości zawieranych w takich krajach, jak USA, Kanada, Australia, czy Wielka Brytania, jednak w Polsce nadal nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Z danych sieci PÓŁNOC Nieruchomości wynika, że stanowią one niespełna 6% wszystkich zawieranych umów pośrednictwa.

Zawarcie umowy z klauzulą wyłączności niesie za sobą istotne konsekwencje. Jedną z nich jest uprawnienie pośrednika do pobrania wynagrodzenia za usługę bez względu na sposób w jaki doszło do skojarzenia sprzedającego z kontrahentem (np. w przypadku, gdy sprzedający samodzielnie znajdzie kontrahenta). Wynika to z faktu, że zamawiający usługę zawierając umowę na wyłączność świadomie rezygnuje z samodzielnych działań zmierzających do znalezienia nabywcy. Zleca usługę profesjonaliście i zobowiązuje się nie przeszkadzać w realizowaniu przyjętej przez pośrednika strategii postępowania. Podejmując działania na własną rękę narusza warunki zawartej umowy. Pośrednik zawierając umowę na wyłączność uzyskuje z kolei pewność, że zwrócą mu się nakłady zainwestowane w obsługę i promocję przyjętej oferty. Jednak w tym wypadku, wynagrodzenie w pełnej wysokości należy się pośrednikowi tylko, jeśli działał w sposób aktywny i wypełnił zobowiązania zapisane w umowie pośrednictwa.

Korzyści, które niesie za sobą zawarcie takiej umowy to przede wszystkim bardziej profesjonalnie przygotowana oferta sprzedaży oraz większe nakłady czasu i środków finansowych przeznaczone na promocję oferty. Z powyższych względów, nieruchomości będące przedmiotem ofert „na wyłączność” sprzedają się przeważnie szybciej i osiągają wyższe ceny.

Home staging

Home staging obejmuje czynności mające na celu przygotowanie nieruchomości (mieszkania lub domu) do sprzedaży lub wynajmu. Celem jest przyciągnięcie uwagi jak największej ilości potencjalnych nabywców lub najemców oferowanej nieruchomości i osiągnięcie w rezultacie wyższej ceny za nieruchomość. Idea home stagingu opiera się na wyeksponowaniu zalet nieruchomości oraz odpowiednim wpłynięciu na zmysły potencjalnego nabywcy. Nierzadko odmalowanie ścian na jaśniejszy kolor, gruntowne wysprzątanie mieszkania, usunięcie zbędnych mebli oraz schowanie rzeczy osobistych sprawia, że nieruchomość jest odbierana znacznie korzystniej. Warto o tym pomyśleć niezależnie, czy sprzedajemy nieruchomość z pośrednikiem, czy samodzielnie.

Wojciech Porębski

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: