  • 11. Data: 2022-08-15 23:11:51
    Temat: Re: Gwint CALOWY - jak mierzyć?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Miała w XIX wieku. Później zaczęto robić cieńsze ścianki, a średnica
    > zewnętrzna musiała być niezmieniona, więc wewnętrzna średnica nie jest
    > równa 1/2 cala. Przykład pierwszy z brzegu: Metalzbyt, rura ocynkowana
    > 1/2 cala. 21,3 mm na zewnątrz, grubość ścianki 2,3 mm, co daje średnicę
    > wewnętrzną 16,7 mm, a pół cala to 12,7 mm.

    Tu może chodzić o tzw. "dobre pół cala". Ta jednostka miary z upodobaniem
    stosowana jest na przykład przez stolarzy.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2022-08-16 07:41:19
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Tu może chodzić o tzw. "dobre pół cala". Ta jednostka miary z upodobaniem
    > stosowana jest na przykład przez stolarzy.
    Ryzykowna teza. Ja bym "pół cala" zostawił w spokoju po tym, jak Nasi
    Umiłowani Przywódcy wprowadzili do "zmiany" przymiotnik "dobra".
    Jacek

  • 13. Data: 2022-08-16 10:10:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Ryzykowna teza. Ja bym "pół cala" zostawił w spokoju po tym, jak Nasi
    > Umiłowani Przywódcy wprowadzili do "zmiany" przymiotnik "dobra".

    Umiłowani działają ledwie od kilku lat, tymczasem wzmiankowane tradycje
    stolarskie niechybnie sięgać muszą również XIX wieku. Czy na te rury
    grubościenne z zaprzeszłego wieku są jakieś kwity? Równie dobrze można
    się spodzewać tego, że hydraulicy obmyślili sobie rurę na dobry cal, aby
    po odjęciu tego, co zajmie rdza i inne osady, zostało akurat tyle, ile
    w nazwie.

    Jarek

    --
    -- Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest, mój chłopczę?
    -- To jest rura, panie majster.

  • 14. Data: 2022-08-16 11:12:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 16 August 2022 at 10:10:04 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    >
    > --
    > -- Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest, mój chłopczę?
    gwint calowy,
    jak sama nazwa mówi,
    należy mierzyć calówką

  • 15. Data: 2022-08-16 21:50:22
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Czy na te rury
    > grubościenne z zaprzeszłego wieku są jakieś kwity?
    Napisałem o tych "historycznych" rurach na podstawie tego, co w czasach,
    gdy komputer (zwany niekiedy mózgiem elektronowym) zajmował 2
    pomieszczenia mówił nam belfer w technikum. Ponieważ był to człek
    porządny i mający dużą wiedzę nie miałem podstaw mu nie wierzyć. Teraz
    próbuję coś znaleźć i proszę:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pipe_(fluid_conveyance
    )#Sizes
    Jacek