  • 1. Data: 2022-08-12 12:40:16
    Temat: Gwint CALOWY - jak mierzyć?
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mam nypel redukcyjny 3/4 na 1/2 gwinty zewnętrzne (tak jest na nim napisane).

    Mierzę średnicę zewnątrzną i wychodzi mi 1" na 3/4". Jak to się mierzy? Bo coś
    o średnicy 3/4 wejdzie mi do środka takiego nypla bez żadnego problemu.
    Analogicznie z drugiej strony nypla (tej 1/2) coś o średnicy 1/2 wejdzie też do
    środka bez problemu (a gwint, przypominam, jest zewnętrzny).

  • 2. Data: 2022-08-12 13:06:19
    Temat: Re: Gwint CALOWY - jak mierzyć?
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-08-2022 o 12:40, r...@k...pl pisze:
    > Mam nypel redukcyjny 3/4 na 1/2 gwinty zewnętrzne (tak jest na nim napisane).
    >
    > Mierzę średnicę zewnątrzną i wychodzi mi 1" na 3/4". Jak to się mierzy?

    Miałem podobny przypadek rok temu.
    Pouczono mnie, że chodzi o wewnętrzny otwór w rurze.

  • 3. Data: 2022-08-12 13:12:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    r...@k...pl ma nypel redukcyjny 3/4 na 1/2 gwinty zewnętrzne:

    > Mierzę średnicę zewnątrzną i wychodzi mi 1" na 3/4". Jak to się mierzy?

    Tego się nie mierzy. Nypel półcalowy ma taki gwint, jak na półcalowej
    rurze. A rura półcalowa, to taka, co ma *wewnętrzną* średnicę pół cala.
    Tak więc nazwy gwintów hydraulicznych wcale nie odnoszą się do ich
    średnicy. Tej zresztą nie da się precyzyjnie określić, bo gwinty są
    stożkowe.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2022-08-12 14:40:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.08.2022 o 13:06, Cavallino pisze:
    > Miałem podobny przypadek rok temu.
    > Pouczono mnie, że chodzi o wewnętrzny otwór w rurze.
    To było w XIX wieku. Teraz robi się cieńsze ścianki i rura 1/2 cala ma
    na zewnątrz 21,3 mm, a 3/4 cala 26,9 mm. Średnica wewnętrzna może być
    różna w zależności od grubości ścianki.
    Jacek

  • 5. Data: 2022-08-12 15:12:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-08-2022 o 14:40, Jacek pisze:
    > To było w XIX wieku. Teraz robi się cieńsze ścianki i rura 1/2 cala ma
    > na zewnątrz 21,3 mm, a 3/4 cala 26,9 mm.

    I co, twierdzisz że z tego tytułu śrubunki zmieniły swój rozmiar?

  • 6. Data: 2022-08-12 20:35:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 12 sierpnia 2022 o 14:40:22 UTC+2 Jacek napisał(a):
    > To było w XIX wieku. Teraz robi się cieńsze ścianki i rura 1/2 cala ma
    > na zewnątrz 21,3 mm, a 3/4 cala 26,9 mm. Średnica wewnętrzna może być
    > różna w zależności od grubości ścianki.

    Coś namieszałeś.
    Zewnętrzne wymiary się nie zmieniły jeśli rura ma cieńsza ściankę to średnica
    wewnętrzna ew. sie zmienila

  • 7. Data: 2022-08-12 20:38:37
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 12 Aug 2022 15:12:06 +0200, w <td5jj6$ccl$1$Cav@news.chmurka.net>,
    Cavallino <C...@k...pl> napisał(-a):

> [...]

    No fakt, ta wewnętrzna też jest większa niż 1/2".

    Ale padaka, a ja szukałem przewodu gazowego 3/4", a gwint to mam 1/2" :)

    > I co, twierdzisz że z tego tytułu śrubunki zmieniły swój rozmiar?

    Nazwa jest sama, tylko nijak już nie przystaje do wymiarów.

  • 8. Data: 2022-08-13 07:15:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-08-2022 o 20:38, r...@k...pl pisze:

    > No fakt, ta wewnętrzna też jest większa niż 1/2".
    >
    > Ale padaka, a ja szukałem przewodu gazowego 3/4", a gwint to mam 1/2" :)

    > Nazwa jest sama, tylko nijak już nie przystaje do wymiarów.

    Dokładnie.
    Jak dla mnie głupota, ale co zrobić.

  • 9. Data: 2022-08-13 12:37:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Do gazu też stożkowe?

    -----

  • 10. Data: 2022-08-13 17:14:58
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > A rura półcalowa, to taka, co ma *wewnętrzną* średnicę pół cala.
    Miała w XIX wieku. Później zaczęto robić cieńsze ścianki, a średnica
    zewnętrzna musiała być niezmieniona, więc wewnętrzna średnica nie jest
    równa 1/2 cala. Przykład pierwszy z brzegu: Metalzbyt, rura ocynkowana
    1/2 cala. 21,3 mm na zewnątrz, grubość ścianki 2,3 mm, co daje średnicę
    wewnętrzną 16,7 mm, a pół cala to 12,7 mm.
    Jacek