    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pompa puszcza bąki ;)
    Date: Thu, 29 Dec 2022 20:28:31 +0100

    Cześć.

    Moja pompka ciepła, w relatywnie krótkim czasie kilku tygodni, zaczeła
    sobie popuszczać solidnego bąka z odpowietrznika obiegu wodnego, po
    każdym cyklu pracy. Odpowietrzyłem, otwarłem obwód, dodałem naczynie
    wzbiorcze aby całkiem odpowietrzyć raz a dobrze, zalałem "po sufit". Nic
    to nie daje.

    Obieg zawiera glikol (zgaduje że etylenowy, nie ja lałem). Jest krótki,
    pompka<->wężownica w baniaku. ~3x litrów.

    Ilość gazu w pierwszej chwili wystraszyła mnie, byłem pewien, że to
    jakaś nieszczelność wymiennika w pompie i czynnik chłodniczy wydostaje
    się do obiegu wodnego.

    Ale nie. Ciśnienia w pompie takie jak zawsze, żadnych zmian w odczytach.

    Gazuje i gazuje. Po każdym cyklu. Dużo. Powiedzmy, że cało radę
    napompować balon po 30 minutach pracy...

    Wylałem. Wlałem wodę.

    Nie gazuje.

    Pytanie: co w glikolu może sie "popsuć" że wylatują z niego całe chmury
    gazu? Zadałem to pytanie monterowi pompy a on mówi, że kilka tyg temu
    miał do czynienia z bimbrownią, mianowicie obieg glikolowy bardzo
    śmierdział alkoholem i problem narastał lawinowo, wiec pewnie coś
    zamieszkało. Mój nie śmierdzi alkoholem, ale gazuje. Pompa grzana jak
    zwykle, nawet latem bardziej katowana (wyższe temperatury). Zakładam
    czynnik biologiczny z powodu nagłego wystapienia, ale może coś się
    rozkładało jednak stopniowo.

    Pytanie czysto teoretyczne, bo zlany glikol mam w baniaku i sprawdzam,
    czy za chwile nie wyewoluuje do jakiegoś żywego organizmu, ale jest
    sobie spokojnie w baniaczku i nic się z nim nie dzieje. Nie gazuje też,
    jak nie jest w obiegu. Wlewać go potwórnie nie będę. Zainteresowało mnie
    jednak co się stało.

    A pytanie głównie dlatego, że nie wiem czy zostawiać tam wodę, czy lać
    znowu (nowy) glikol. Może nie ma to sensu, bo znów "sfermentuje".