  • 1. Data: 2020-03-20 22:45:01
    Temat: Pytanie do elektronikusów - płynne sterowanie mocą grzałki trójfazowej
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Jest taki temat coby wypróbować w chałupie współpracę
    fotowoltaiki i agregatu awaryjnego. Renomowane falowniki mają
    możliwości sterowania mocą, ale to co mi wisi na ścianie chyba nie bardzo.
    W wattroutery mi się nie chce bawić, nie do końca też robią to o co mi chodzi.

    Wymyśliłem sobie taką teorię. Awaria sieci, SZR w chałupie odpala agregat,
    pojawia się trójfazowe źródło. Falowniki fotowoltaiczne widząc że jest
    napięcie uruchamiają bebechy i zaczynają produkować energię. W chałupie
    jest jakiś tam pobór, ale słońce mocniej zaświeci i jest problem,
    napięcie rośnie bo jest nadwyżka mocy, chwila moment i falowniki wypadają
    bo jest powyżej 253V czy ile one tam mają na limicie.
    No i tutaj by się przydała trójfazowa grzałka w baniaku na ciepłą wodę.
    Sterowana w taki sposób, że na danej fazie im wyższe napięcie od np. 245V,
    tym wyższe wypełnienie impulsu sterującego jakimś tyrystorem czy innym SSR-em.
    To powinno załatwić problem desynchronizacji falowników, a przy okazji przy
    dłuższej awarii w słoneczny dzień pozwoli zaoszczędzić na paliwie,
    bo agregat będzie sobie pyrkał na jałowym a moc będzie lecieć z falowników.
    Pomysł niby prosty, ale czy nie ma tu jakiś zagwozdek, które wsadzą kij w szprychy?

    L.

  • 2. Data: 2020-03-21 00:07:59
    Od: cyceron <t...@b...goaway>

    On 20.03.2020 22:45, Lisciasty wrote:

> [...]
    > bo jest powyżej 253V czy ile one tam mają na limicie
    > Pomysł niby prosty, ale czy nie ma tu jakiś zagwozdek, które wsadzą kij w szprychy?

    Ja się tam nie znam, ale mam obawę czy agregat da radę utrzymać inne
    parametry pracy "sieci" coby falowniki nie wypadały - choćby trzymanie
    częstotliwości. W sumie to chętnie bym się dowiedział czy moje obawy są
    uzasadnione :-)

    C.

  • 3. Data: 2020-03-21 00:35:32
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 20 marca 2020 22:45:03 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > napięcie rośnie bo jest nadwyżka mocy, chwila moment i falowniki wypadają
    > bo jest powyżej 253V czy ile one tam mają na limicie.

    nieco chyba przesadzasz, zanikow prądu jest tak niewiele ze nigdy tego nie
    uruchomisz.
    Gdybys od nowa stawial instalacje to moze trzeba dac falowniki z pracą wyspową?
    Tylko co wtedy z agregatem?

    b.

  • 4. Data: 2020-03-21 06:51:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 21 marca 2020 00:08:01 UTC+1 użytkownik cyceron napisał:
> [...]
    > parametry pracy "sieci" coby falowniki nie wypadały - choćby trzymanie
    > częstotliwości. W sumie to chętnie bym się dowiedział czy moje obawy są

    Da się na 100% to zrobić mając niezbyt badziewny agregat oraz
    falownik ze "smartmiterem" podpiętym po modbusie.
    Falownik będzie siedział w synchronizacji nawet jakby miał produkować zero.
    Problem w tym że ja mam 5 falowników, z czego 3 jednofazowe
    i żaden nie jest "smart" :]

    L.

  • 5. Data: 2020-03-21 06:56:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 21 marca 2020 00:35:34 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > nieco chyba przesadzasz, zanikow prądu jest tak niewiele ze nigdy tego nie
    > uruchomisz.

    Zgadza się, może ze 2-3 dni w roku w sumie jestem odcięty od sieci
    (Enea czasem coś potrafi ostro popsuć). Temat interesuje mnie ze względów
    teoretyczno-dłubackich, aczkolwiek jakiś wątek preppersowski też w tym jest :>

    > Gdybys od nowa stawial instalacje to moze trzeba dac falowniki z pracą wyspową?
    > Tylko co wtedy z agregatem?

    Z nowym nie ma zupełnie problemu. Falownik hybrydowy albo zwykły z doczepionym
    po magistrali kontrolerem magazynu energii (który może od razu robić jako UPS
    trójfazowy). I agregat na doczepkę też można jak komuś mało baterii.
    To jest temat banalny i rozpoznany. I kosztowny :]

    L.

  • 6. Data: 2020-03-27 07:54:53
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    No to jak tam? Pogadali i nic. Ktoś podsunie pomysł
    na czym to zrobić żeby działało, nie kosztowało majątku i było pewne? :>

    L.

  • 7. Data: 2020-03-28 21:28:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 27 marca 2020 07:54:55 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
    > No to jak tam? Pogadali i nic. Ktoś podsunie pomysł
    > na czym to zrobić żeby działało, nie kosztowało majątku i było pewne? :>
    >
    > L.

    sam se napisales - trzeba dać falownik sterowany nadmiarem mocy z FV.
    ale jak "to zrobić żeby działało, nie kosztowało majątku i było pewne" to nie wiem :)

    b.

  • 8. Data: 2020-03-29 09:08:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 28 marca 2020 21:28:31 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > sam se napisales - trzeba dać falownik sterowany nadmiarem mocy z FV.
    > ale jak "to zrobić żeby działało, nie kosztowało majątku i było pewne" to nie
    > wiem :)

    Ale to jest wersja na nową instalację a nie retrofit.
    Ja bym chciał się dowiedzieć czy zrobienie płynnego sterowania
    grzałką trójfazową (każda faza osobno) w zależności od wzrostu napięcia
    na fazie jest do zrobienia i w jaki sposób.

    l.

  • 9. Data: 2020-03-29 09:38:24
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 marca 2020 09:08:04 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > grzałką trójfazową (każda faza osobno) w zależności od wzrostu napięcia
    > na fazie jest do zrobienia i w jaki sposób.

    no nie, falownik to słowo ogólne, my tu przyjelismy mówić o "falowniku do
    fotowoltaiki", ty masz se zrobić/kupić falownik do grzałek. Gugluj falownik skalarny.

    b.

  • 10. Data: 2020-03-29 11:44:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 29 marca 2020 09:38:25 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > no nie, falownik to słowo ogólne, my tu przyjelismy mówić o "falowniku do
    > fotowoltaiki", ty masz se zrobić/kupić falownik do grzałek. Gugluj falownik
    > skalarny.

    Pomysł ok, ale problem jest tego rodzaju że falowniki trójfazowe
    raczej nie oferują sterowania poszczególnymi fazami niezależnie (chyba że
    się mylę?) z zewnątrz. Więc musiałbym zapodać 3 falowniki jednofazowe,
    do tego jakiś nadrzędny kontroler, sporo klamotów się robi :>
    Guglam dalej.

    L.