    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 20 Mar 2021 14:25:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    From: Majka <k...@g...com>

    sobota, 20 marca 2021 o 15:03:28 UTC+1 ToMasz napisał(a):

    > /.../ Zastanów się jednak, czy kupić piec za 3 tyś i
    > przyjąć zasadę, że korzysta jedna osoba, czy za 6 tyś i nikt nikogo się
    > nie pyta.

    Cześć ToMasz!
    Jako że chcę sobie poprawić po 11 latach walki z kotłem miałowo-węglowym, po 11
    latach sadzy we włosach, brudu w kotłowni i garażu, zabawy z wiadrami popiołu,
    noszenia węgla i mąk z czyszczeniem gruntownym pieca raz w miesiącu postanowiłam
    sobie poprawić.
    Dlatego chcę przyłączyć gaz.
    I teraz, inwestując w gaz i piec na długi czas chcę mieć spokój i komfort.
    I dlatego gotowa jestem zapłacić więcej "na wejściu" niż później żałować.
    Proszę napisz, co kryje się pod "3 tys." a co pod "6 tys". Który z pieców, w jakiej
    wersji jest którym?
    1F z zasobnikiem jest tańszy czy droższy od 2F? Od Użytkownik wiem, że podgrzewanie
    zasobnika to nieco większe koszty niż grzanie w kotle 2F. Ale znowu przeraża mnie
    (mnie=laika) różnica w mocach, bo 1F powinnam kupić 12-18kW, a 2F już 24-25kW --- i
    tego nie rozumiem.

    > z mojego doświadczenia wynika ze mieszanie starych, nowych - rodzi
    > niezadowolenie.

    Tak, już wiem, że obecny zasobnik ma króciutka wężownicę i będzie za słaby, za wolno
    będzie grzał wodę.

    > Czy nie dało by się jednak puścić trzeciej rurki jakiejś cieńszej, innną
    > dłuższą drogą ale jednak ją zrobić?

    Nie, zdecydowanie nie zgadzam się na kucie ścian i cyrkulację. Nowy zasobnik będzie w
    kotłowni razem z kotłem, bliżej punktów poboru, lepiej niż dotychczas, bo teraz
    zasobnik CWU jest poza kotłownia, w najdalszym punkcie domu względem instalacji
    (dlaczego tak zrobiono - nie wiem). Powinna się sytuacja poprawić.

    > ja mam termeta silvera i chwalę sobie. ale na Twoim miejscu, zapytałby
    > pana kalkulatora. szczególnie że 1f może okazać się pod każdym względem
    > droższy

    Jeśli tylko zakup będzie droższy od kotła 2F to jestem z tym pogodzona.

    > Raczej zastanów się czy (zgaduję, bo o tym nie piszesz) czy
    > nie dało by się przysunąć kotła gazowego bliżej punktu poboru wody, bo
    > na tym odcinku będą największe straty.

    Tak jak już napisałam: będzie poprawa, bo zasobnik będzie dużo bliżej pierwszej
    najważniejszej łazienki, w odległości 2 metrów.
    To będzie poprawa o ponad 10 metrów, bo obecnie jakiś geniusz dał zasobnik w
    najdalszym punkcie garażu, daleko od pierwszego punktu poboru ciepłej wody.

    > PS napisz gdzie jest stary piec i czy nowy nie może być bliżej kranów.
    > Jeśłi tak, to na tej zmianie najwięcej "ugrasz"

    Kotłownia jest w samym środku domu patrząc na rozkład. I teraz jest tu kocioł
    węglowy. A zasobnik ciepłej wody jest 10 metrów (po rurach) dalej.
    Po zmianie źródła na kocioł gazowy zasobnik tez będzie w kotłowni w centrum domu. Do
    pierwszego "głównego" i jedynego używanego prysznica będzie tu tylko 2 metry mierząc
    po rurach.

    Majka