  • 1. Data: 2021-03-19 23:17:24
    Temat: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Od: Majka <k...@g...com>

    Hej!
    Czeka mnie wymiana kotła miałowo-węglowego bezklasowego na nowy, w związku z tym mam
    kilka pytań, jeśli będziecie mogli i chcieli - poproszę pomóżcie, każda porada cenna.
    Krótkie moje wnioski i zorientowanie przy pytaniach.

    1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    Wybrałam jednofunkcyjny + zasobnik.
    Z tego, co czytałam, dwufukcyjny jest gorszym wyborem, bo grzeje wodę pobieraną na
    bieżąco podczas poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch
    lub więcej punktów poboru w domu.
    Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny, prawda?
    DOM:
    - z 2008/2009.
    - 120 mkw powierzchni użytkowej/ogrzewanej (mogę ogrzewać garaż, ale tego nie robię,
    więc i nie liczę do powierzchni ogrzewanej).
    - ściany siporex plus styropian
    - układ parter duży z łazienka, klatka schodowa, piętro mniejsze też z łazienką,
    wysokość kondygnacji 2,45.
    - Grzejniki płaskie płytowe, pod oknami (poza oknami balkonowymi oczywiście), jedna z
    łazienek podłogówka - ale wyłączona, nie korzystam
    - cztery osoby (2+2)
    - dom zlokalizowany jest w II strefie (północ wielkopolski)
    - dom jest bardzo ciepły, naprawdę niewielka ilością opłau w sezonie utrzymujemy
    wysoką temperaturę we wnętrzu, 22~24 stopnie.

    2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4 osobach w
    domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca jednofunkcyjnego?
    Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    3.b. Czy ma to sens:
    kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie pracującym zasobnikiem c.w.u który
    teraz jeszcze pracuje z kotłem na paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny
    Beretta ze spiralą prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')
    Ma to sens?

    3.c. instalacja ciepłej wody jest dość rozległa, trzy pomieszczenia z poborem. W
    jednej z łazienek bardzo długo czeka się na ciepłą wodę teraz. Czy to też jest
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!

    4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1?
    Wiem, że są kalkulatory, ale ja jestem laikiem, do tego babą,
    a chciałam poprosić osoby mające doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?

    7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    No i pytania chyba najtrudniejsze:

    A. co wybrać? jakiego producenta?
    Czy Termet, np. serie silver/gold to dobry wybór?
    Jeśli nie ten, to o polecacie?

    B. Z jakimi kosztami muszę się liczyć? Gaz jest "w ulicy", i to po przeciwnej
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.
    Starczy mi 20 tysięcy?

    Jeśli gdzieś napisałam głupoty, coś jest niemądre - nie śmiejcie się proszę, nie
    szydźcie ze mnie baby - tylko pomóżcie.
    Pozdrawiam, Majka

  • 2. Data: 2021-03-20 01:22:36
    Temat: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 19 marca 2021 o 23:17:37 UTC+1 Majka napisał(a):
> [...]
    > Starczy mi 20 tysięcy?
    >
    > Jeśli gdzieś napisałam głupoty, coś jest niemądre - nie śmiejcie się proszę, nie
    Z gazem na dwoje babka wróżyła. Kiedyś była moda na olej opałowy. I się skończyła.
    Jeśli chcesz zrezygnować z kuchenki gazowej na rzecz elektrycznej to gaz był by tylko
    do ogrzewania i mycia. Rozważ zakup kotła na pellet. Jak dom ocieplony to raz na
    tydzień zapakujesz mu kilka worków albo wiaderek ( jak w big babach tańszy byś
    kupiła) pelletu. Gaz to kontakt z monopolista. Pellet to możliwość wyboru wśród
    wielu ofert. Do kotła na pellet ja bym dokupił kolektor słoneczny żeby do 2/3 roku
    grzać wodę przede wszystkim słońcem. Z dwudziestu tysięcy zostanie Ci dostatecznie
    dużo żeby zrobić instalacje szarej wody. Jak zaczną liczyć śmieci od zużycia wody
    będzie jak znalazł. Zaoszczędzi Ci taką instalacja kilka tysięcy złotych rocznie.

  • 3. Data: 2021-03-20 08:25:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-19 o 23:17, Majka pisze:
> [...]
    > Starczy mi 20 tysięcy?
    >
    > Jeśli gdzieś napisałam głupoty, coś jest niemądre - nie śmiejcie się proszę, nie

    1. Nie można stwierdzić czy lepszy/gorszy jest kocioł jednifuncyjny czy
    też dwufunkcyjny. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. W przypadku
    kotła 2-funcyjnego możesz pobierać wodę non-stop z ograniczoną
    wydajnością. Ograniczenie wydajności polega na tym, że używając jednej
    łazienki nie da się używać w tym czasie drugiej, bo odkręcając drugi
    kran spada temperatura wody. W zamian za to kotły są oszczędniejsze, bo
    nie ma strat energii spowodowanej wychładzaniem zasobnika.

    W przypadku kotła 1-funcyjnego z zasobnikiem mamy większą wydajność, ale
    za to ograniczoną ilość dostępnej w danym czasie wody. Przygotowanie
    ciepłej wody jest z kolei nieco droższe, ponieważ zasobnik oddaje do
    otoczenia ciepło. O ile w okresie grzewczym możemy te straty pominąć, bo
    i tak nam zależy, aby grzać dom to w okresie poza sezonem ta energia
    jest tracona, a dodatkowo latem podgrzewa nam i tak już przegrzany dom.

    Jeżeli nie masz cyrkulacji ciepłej wody to nie ma znaczenia czy grzejesz
    wodę kotłem 1-f z zasobnikiem czy też 2-f. Na wodę tak samo długo się
    czeka i czeka tym dłużej im bardziej oddalony jest kran od miejsca gdzie
    przygotowywana jest ciepła woda.

    W przypadku 4 osób raczej rzadko się zdarza, aby jednocześnie używać 2
    łazienek. Tym bardziej, że do tej pory nie używaliście jednocześnie 2
    łazienek ze względu na zbyt mały zasobnik ciepłej wody.

    2-3. O wielkości zasobnika CWU decyduje sposób używania ciepłej wody.
    Jeżeli w domu są tylko prysznice to zasobnik może być mniejszy. Jeżeli
    są wanny to zasobnik musi być większy. Ponadto o wielkości zasobnika
    decyduje także jego wydajność. Im bardziej wydajny zasobnik tym może być
    mniejszy. Najbardziej wydajnymi zasobnikami są zasobniki typu zbiornik w
    zbiorniku i tu bezkonkurencyjne są zasobniki firmy ACV.  W przypadku
    takiego zasobnika wystarczy pojemność 100-130 litrów, a i tak wydajność
    będzie kilkukrotnie większa jak w przypadku obecnego zasobnika.

    Obecny Twój zasobnik kompletnie nie nadaje się do współpracy z kotłem
    gazowym, ponieważ posiada zbyt małą wydajność. Kocioł węglowy grzeje
    jednocześnie CO i zasobnik CWU. Natomiast kotły gazowe grzeją CO lub
    CWU. Kiedy kocioł gazowy grzeje CWU to CO jest wyłączone. Jeżeli
    wężownica w zasobniku jest mało wydajna to kocioł gazowy potrafi przez
    kilka godzin być zajęty grzaniem ciepłej wody, a w tym czasie CO nie
    jest ogrzewane.

    Jeżeli myślicie o kolektorach słonecznych to tylko zasobnik stojący o
    pojemności 300-500 litrów. Ale przy 4 osobach w domu inwestycja w solary
    zwróci się nie wcześniej jak po 10-12 latach. Solary mają sens jeżeli z
    ciepłej wody korzysta większa ilość osób.

    Jeżeli chodzi o czekanie na ciepłą wodę to nie ma znaczenia czy używa
    się kotła 1-f czy też 2-f.

    4. Każdy kocioł gazowy, który kupisz i tak będzie 2-3 razy za duży.
    Niestety nie produkuje się kotłów o tak małych mocach, a większa moc
    jest potrzebna do szybkiego przygotowania ciepłej wody.

    5. Tak. Można wykorzystać obecny komin po wcześniejszym jego dokładnym
    wyczyszczeniu. Do wnętrza takiego kanału kominowego wkłada specjalne
    wkłady (rury) ze stali nierdzewnej lub tworzywa sztucznego do
    odprowadzania nimi spalin.  Wkłady mogą być pojedyncze lub podwójne.
    Jeżeli kanał kominowy jest w złym stanie wewnątrz i się sypie to
    praktykuje się też zamianę kanału kominowego z kanałem wentylacyjnym
    tzn. spaliny wyprowadza się kanałem wentylacyjnym, a kanał spalinowy
    pełni rolę kanału wentylacyjnego.

    6. Płyta indukcyjna dobra rzecz, ale musisz mieć doprowadzoną do niej
    dobrą instalację elektryczną 3-fazową tzw. siłę. Ponadto dom musi być
    zasilany 3-fazowo, a z zakładem energetycznym trzeba podpisać umowę na
    większy przydział mocy. Moc jaką musisz dysponować w przypadku płyty
    indukcyjnej + pozostały sprzęt AGD to minimum 14kW.

    7. Tak. Nie tylko praktykuje się, ale wręcz każdy z producentów kotłów
    gazowych wymaga wyczyszczenia takiej instalacji przed podłączeniem kotła
    gazowego.

    A. Z wyborem jest dużo trudniej. Nic nie napisałaś z jakiego materiału
    są rury tej instalacji i jakie średnice. Ja osobiście preferuję i
    polecam kotły sprzedawane przez belgijską firmę ACV serii Kompakt lub te
    same kotły sprzedawane przez polską firmę Secespol pod marką Thermagen.
    Poza wyjątkową trwałością i bezawaryjnością tych kotłów, bardzo łatwym
    serwisowaniem, możliwością pracy w układach zamkniętych jak i otwartych
    oferują dodatkowe funkcje niespotykane w kotłach innych firm: m.in.
    inteligentny komfort ciepłej wody, który polega na tym, że kocioł uczy
    się zachowania domowników (kiedy używają ciepłej wody) i przygotowuje
    ciepłą wodę tak, aby była dostępna wtedy, kiedy trzeba. Dotyczy to
    zarówno kotła 1-f jak i 2-f. Kolejną rzeczą, której nie spotkasz w
    kotłach innych firm jest uniwersalność kotła 2-f, która polega na tym,
    że w każdej chwili jak się okaże, że wydajność ciepłej wody podgrzewanej
    przepływowo jest za mała, można dołożyć zasobnik ciepłej wody i
    przełączyć go na grzanie ciepłej wody w tym zasobniku.

    Ja u siebie mam kocioł ACV i na co dzień używam jako kotła 2-f z
    przepływowym grzaniem wody, ale jak się zjedzie rodzinka to przełączam
    na podgrzewanie zasobnika CWU o pojemności 160 litrów i wtedy można
    jednocześnie używać 2 łazienek.

    B. Co prawda w tym miesiącu ceny w hurtowniach hydraulicznych poszły
    mocno w górę, ale myślę, że w 20 tys. powinno dać się zmieścić z kotłem
    ACV + zasobnik ACV + instalacja gazowa.

    P.S.

    Ponieważ jako pierwszy wypowiedział się grupowy "specjalista od
    wszystkiego", który nie ma najmniejszego pojęcia o instalacjach
    grzewczych to wyjaśnię:

    Kocioł na pellet będzie kosztował tyle co kocioł gazowy, ponieważ kotły
    peletowe, aby ich koszty były porównywalne z ekogroszkiem, muszą być
    wyposażone w bufor (duży zasobnik z wodą) gromadzący energię. W
    zależności od zapotrzebowania cieplnego domu zasobnik taki musi mieć
    pojemność 800-1500 litrów wody. W przeciwnym wypadki kocioł taki będzie
    się samoczynnie wygaszał i rozpalał co kilka-kilkanaście minut. Do
    rozpalania pelletu kocioł używa prądu elektrycznego, który przy pomocy
    specjalnej grzałki podgrzewa powietrze, a to powietrze rozpala pellet.
    Zbyt częste rozpalanie i wygaszanie kotła pelletowego będzie powodowało
    duże zużycie prądu elektrycznego. W Twoim przypadku rozpalanie i
    wygaszanie tego kotła będzie bardzo częste, ponieważ masz instalację
    grzejnikową, która bardzo szybko się rozgrzewa. Nie dość, że kocioł
    będzie zużywał sporo energii elektrycznej to jeszcze będzie ciągle
    niedogrzany i będzie szybko korodował. Zużyje się w czasie krótszym niż
    10 lat.

    Solary mają sens tylko wtedy, kiedy jest duża rodzina i duże
    zapotrzebowanie na ciepłą wodę. Przy 4 osobach nie ma szans, aby koszt w
    montaż solarów zwrócił się w czasie poniżej 10 lat.

    Zenuś jak zwykle "czarnowidzi" z gazem, ale nie bierze pod uwagę, że
    ceny energii rosną, niezależnie od rodzaju jej nośnika, a do tej pory
    przepłacaliśmy za gaz, bo byliśmy uwiązani niekorzystnymi dla Polski
    umowami z Rosją i do tej pory mocno przepłacaliśmy. Jeżeli uwolnimy się
    od tych umów to ceny gazu raczej będą miały tendencję do spadku, a nie
    wzrostu.

    Natomiast z szarą wodą to zenuś próbuje Cię zrobić na szaro, bo nie ma
    szans na oszczędności kilku tysięcy rocznie. Zenuś nie ma pojęcia, że
    taką wodę trzeba częściowo oczyścić, zmagazynować, odkażać, pompować,
    aby móc ją ponownie wykorzystać do spłukiwania ubikacji. Z
    wykorzystaniem takiej wody wiąże się przeróbka instalacji w domu, montaż
    odpowiednio dużego zbiornika z filtrem i osadnikiem, montaż hydroforu.
    Do tego chemia do odkażania. To wszystko kosztuje i sprawia, że na
    początku musimy wywalić sporą ilość kasy, aby wykorzystać powtórnie
    tylko niewielką część wody z kąpieli czy prania. Inna woda już się nie
    nadaje do tego celu. Czyli musimy mieć rozdzielone obiegi: woda z wanny
    i pralki do zbiornika poprzez filtr, a z kuchni i ubikacji do kanalizacji.

    Co do szarej wody to na tej grupie może się tylko wypowiedzieć jedna
    osoba, która ma tu jakieś doświadczenie to kolega Budyn. Choć myślę, że
    już doszedł do tego, że zabawa w ponowne użycie szarej wody jest po
    prostu nieopłacalna. Z tego co wiem to on tylko ograniczył się do
    odzysku ciepła z tej wody.

    Rozważ też montaż powietrznej pompy ciepła. Obecnie koszt montażu z
    robocizną mieszczą się w 30 tys. zł. Koszty ogrzewania taką pompą są
    niższe niż koszty ogrzewania gazem, a do tego pompa może też służyć do
    chłodzenia domu.

  • 4. Data: 2021-03-20 08:59:34
    Od: budynPL <b...@g...com>

    sobota, 20 marca 2021 o 08:25:00 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
> [...]
    > już doszedł do tego, że zabawa w ponowne użycie szarej wody jest po
    > prostu nieopłacalna. Z tego co wiem to on tylko ograniczył się do

    Wezwany do tablicy zeznaję co następuje:
    1) używałem wody szarej pochodzącej głównie z wanny i kuchni do
    odzyskiwania z niej ciepła czyli podgrzewania wstępnego wody wodociągowej od kilku
    do kilkunastu stopni, logi gdzieś lezą do sprawdzenia to jest. Według zapisków
    odczytów licznika gazu oszczędzałem na tym 0,6m3/dobę. Dużo czy mało - kwestia gustu.
    Natomiast
    mi pozwalało zejść z taryfy W3 do W2 bo balansowałem na granicy. A to są spore
    różnice w opłatach
    abonamentowych.
    Urządzenie pracowało od 2012 do 2019, potem przy jakiejs awarii, w zasadzie
    pierwszej, wywaliłem, bo
    uruchomiłem solary.
    2) nie wierzę w spłukiwanie kibla wodą, to jest niemozliwe do uszczelnenia przy
    zaworach spłuczki.
    A dokładny oczyszczacz musiałby być drogi, duży lub skomplikowany - a pewnie wszystko
    naraz.

    b.

  • 5. Data: 2021-03-20 13:50:20
    Od: collie <p...@b...pl>

    W sobotę, 20.03.2021 o 01:22, Zenek Kapelinder napisał:

    > Rozważ zakup kotła na pellet.

    Wyjdź ty, dziadu bałucki, na Limankę, może ktoś cię tam strzeli w pysk
    i otrzeźwiejesz, i dotrze do twego zakutego łba, co wątkotwórczyni
    napisała w temacie oraz w treści postu. No, chyba że to postępująca
    u ciebie demencja starcza. Wtedy jak Putin Bidenowi - zdrowia życzę!

    --
    Limanka. Tu morda nie szklanka
    (przysłowie łódzkie)

  • 6. Data: 2021-03-20 15:03:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    bieżąco podczas poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch
    nie. Najmniejsze kotły mają 25kilowat i jeśli tam moc zostanie zużyta do
    podgrzania wody w zlewie, prysznicu to.... będzie gorąca. chyba ze ktoś
    napełnia wanne - wtedy jak się odkręci na maksa - to nie wiem, niech się
    ktoś inny wypiowie. Zastanów się jednak, czy kupić piec za 3 tyś i
    przyjąć zasadę, że korzysta jedna osoba, czy za 6 tyś i nikt nikogo się
    nie pyta. tyle że nawet wtedy mogą być wahania temperatury.
    > Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny, prawda?
    ale z buforem. ten bufor będzie kompensował braki w wydajności pieca
    których nie będzie. o reszcze zalet napisał lub napisze użytkownik.
    chociaż w wielu sprawach się z nim niezgadza, to on ma najwiekszą wiedzę.

    > - cztery osoby (2+2)
    Dla tego nie wykluczałbym dwufunkcyjnego. jak te 4 osoby nie są dla
    siebie złośliwe (typu jedna bierze prysznic druga złośliwie myje
    naczynia) kocioł 2f da radę

    > kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie pracującym zasobnikiem c.w.u który
    teraz jeszcze
    z mojego doświadczenia wynika ze mieszanie starych, nowych - rodzi
    niezadowolenie.

> [...]
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    nie, albo niewielka różnica. z zasobnika będzie ciepła od razu, z pieca
    2f, po sekundie może po 2. ale piecem 2f będzie łatwiej i taniej
    sterować. co będzie problemem. za każdym razem jak będziesz chciała
    uzyskać ciepłą wodę trzeba będzie zlać to co stoi w rurkach.

    > Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!
    rozumiem, ale Ty spróbuj się zastanowić. kocioł 1f lub 2f zasadniczo
    będzie grzał tak samo (użytkownik npisze o taktowaniu które ma nieiwelki
    wpływ). zasobnik +1f będzie utrzymywał ciepłą wodę, kocioł 2f zrobi ją w
    sekundę, a w obydwu przypadkach na ciepłą wodę w wylewce trzeba będzie
    poczekać kilka lub kilkanaście sekund. jeśli się na to godzisz, czy
    warto marnować czas na analize innych parametrów?
    Czy nie dało by się jednak puścić trzeciej rurki jakiejś cieńszej, innną
    dłuższą drogą ale jednak ją zrobić?

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    niebradzo. znaczy komin może być, ale musi mieć wkład i to cchyhba
    dwuścienny - użytkownik napisze.

    > 6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    > nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    > Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?
    kto bogatemu zabroni. rozwiązanie... może wygodniejsze, ale droższe,
    przynajmniej do momentu wybudowania elektrowni atomowej.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    > Nalegać na to, wymagać od instalatorów?
    dla zdrowia kotła tak. mimo że kocioł ma namiastkę fitlterka.

    > No i pytania chyba najtrudniejsze:
    > A. co wybrać? jakiego producenta?
    > Czy Termet, np. serie silver/gold to dobry wybór?
    > Jeśli nie ten, to o polecacie?

    ja mam termeta silvera i chwalę sobie. ale na Twoim miejscu, zapytałby
    pana kalkulatora. szczególnie że 1f może okazać się pod każdym względem
    droższy, a nie wiadomo czy wniesie jakiś komfort lub oszczędności w
    użytkowaniu. Raczej zastanów się czy (zgaduję, bo o tym nie piszesz) czy
    nie dało by się przysunąć kotła gazowego bliżej punktu poboru wody, bo
    na tym odcinku będą największe straty.

> [...]
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.
    jak sama zrobisz - może tak. jak zlecisz firmie to nie ma szans. mnie
    krzyknęli za kocioł plus podłączenie papiery i pieczątka 10tyś. sam bez
    pieczątki ale z wkładem kominowym zrobiłem za 6.5 tyś.

    > Jeśli gdzieś napisałam głupoty, coś jest niemądre - nie śmiejcie się proszę, nie
    szydźcie ze mnie baby - tylko pomóżcie.

    to nie są głupoty. jak masz ciepriwość, narysuj to sobie, wypisz ceny,
    potencjalne problemy, potencjalne pozytywne aspekty podnoszące wygodę.
    wtedy zdecydujesz czy warto dopłacać. wersję minimum podpowiem. kocioł
    2f, wkład kominowy, kąpanie, mycie garów, po kolei w krótkich
    odstępach. niewygodne? To teraz liczy ile musisz dopłacić do wygody.
    Zacznij od wykluczonej trzeciej rurki.
    powodzenia.
    PS napisz gdzie jest stary piec i czy nowy nie może być blizej kranów.
    Jeśłi tak, to na tej zmianie najwięcej "ugrasz"

  • 7. Data: 2021-03-20 15:36:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Krótkie moje wnioski i zorientowanie przy pytaniach.
    >
    > 1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    Samo przyłącze kosztuje + papiery +kocioł w 20kzł będzie ciężko, dlatego
    bym się w gaz nie pchał, tylko wybrał pompę ciepła tzw monoblok,
    stawiasz go na fundamencie za domem i podłączasz pod instalację zamiast
    pieca, będzie Ci grzał Co i zasobvnik cwu który byłoby dobrze tez
    wymienić na większy z wężownicą pod PC.
    Monoblok o mocy 6-8kw cieplnej kupisz już za 13-15kzł, reszta akurat na
    instalatora i nowy bufor.
    Tu masz taką przykładową
    https://allegro.pl/oferta/powietrzna-pompa-ciepla-co
    -i-cwu-evi-7-kw-monoblok-10474577345

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2021-03-20 15:38:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Ach i pamiętaj o zmianie taryfy na G12w :)

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2021-03-20 15:45:20
    Od: collie <p...@b...pl>

    W piątek, 19.03.2021 o 23:17, Majka napisała:

> [...]
    cenna.
    > Krótkie moje wnioski i zorientowanie przy pytaniach.

    Nie jestem Jarkiem "wszystko-widziałem-wszędzie-byłem" w Sokołowie
    Podlaskim, czy użyszkodnikiem "jestem-expierdem-we-wszystkim", więc
    tylko krótkie moje uwagi - domowego praktykanta gazowego.

> [...]
    lub więcej punktów poboru w domu.
    > Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny, prawda?

    Prawda. Mam jednofunkcyjny z dużym zasobnikiem i sobie chwalę.

    > 2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4 osobach w
    domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    Mam 300-litrowy baniak dla czterech dorosłych osób - dwie korzystają
    notorycznie z wanny, dwie z prysznica. Wszystkim starcza ciepłej wody.
    W lecie aż nadto, bo mam na dachu solary i leci ukrop.

    > 3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca jednofunkcyjnego?
    Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    Osobno. 100-litrowy baniak nie zmieści się w kotle, a mniejszy przy
    4-osobowej rodzinie nie ma sensu.

> [...]
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')

    Ma jak najbardziej.

> [...]
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    > Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!

    Niestety, bez trzeciej rury zawsze tak będzie - czy to z jednofunkcyjnym
    kotłem, czy z dwufunkcyjnym - musi najpierw zlecieć zimna woda stojąca
    w rurach. Taki urok instalacji dwururowej.

    > 4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1?
    > Wiem, że są kalkulatory, ale ja jestem laikiem, do tego babą,
    > a chciałam poprosić osoby mające doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    Tu mogę Ci tylko powiedzieć, że mam kocioł 24 kW i dla 270 m2 daje radę.

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    > Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    Możesz wykorzystać stary komin, ale do środka musisz i tak włożyć
    specrurkę stalową - rura w rurze - przez którą kocioł komunikuje
    się z atmosferą. Najłatwiej jednak powiesić kocioł na ścianie za
    którą jest podwórko, czy ogród. Wtedy wystarczy tylko dziura w murze
    i wspomniana półmetrowa rura w rurze. Tak mam u siebie, mimo że
    komin też jest.

    > 6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    > nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    > Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?

    Robi, kwestia smaku. Jak mam gaz w kuchni i elektryczny piekarnik.
    Żona zadowolona.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    > Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    Praktykuje, często na zasadzie "a co to szkodzi", bez zbadania, czy to
    akurat potrzebne w danym miejscu. Jeśli nie chcesz/nie masz możliwości
    takiego badania przez fachowca, to zleć płukanie. Lepiej zapłacić
    dodatkowo za profilaktykę, niż podłączać kocioł do zamulonej instalacji.

    > No i pytania chyba najtrudniejsze:
    >
    > A. co wybrać? jakiego producenta?

    Ja mam kondensacyjny Immergas. Miał 5 lat gwarancji, działa już szósty
    rok jak się patrzy. Trzeba było tylko co roku robić obowiązkowy przegląd
    gwarancyjny przez upoważnionego przez firmę serwisanta - koszt 300 zł.

> [...]
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.

    To już do miejscowego dogadania się z firmą zajmującą się podłączaniem
    domów do rury, bo to nie jest ani proste (papierologia) ani tanie
    (przepust pod drogą). Nie podłączałem, więc o kosztach nie mówię.
    Podłączał kiedyś dalszy sąsiad, to wiem, że płakał jak podłączał, bo to
    była duża operacja logistyczna z koparką i kretem, ale o szczegóły nie
    pytałem. W domu wykorzystaj starą instalację, nową zawsze zdążysz
    zrobić, jakby co.

    --
    Po skończonej pracy...
    https://zapodaj.net/eaeb1be76d3de.jpg.html

  • 10. Data: 2021-03-20 19:26:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 19 Mar 2021 15:17:24 -0700 (PDT), Majka

> [...]
    > poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch lub
    > więcej punktów poboru w domu. Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny,

    Nie, to są "mocne" kotły. Niemniej ja bym zrobił zasobnik, bo buchający
    kocioł za każdym, najmniejszym nawet okdręceniem kranu do mnie nie
    przemawia. :>

> [...]
    > II strefie (północ wielkopolski) - dom jest bardzo ciepły, naprawdę
    > niewielka ilością opłau w sezonie utrzymujemy wysoką temperaturę we

    Czyli jaka grubość muru, jaka grubość styro (i jakiego), ile styro w
    podłodze, ile ocieplenia (i jakiego) w stropie, jakie okna? Ile kocioł
    zużywa na dobę w takich warunkach jak teraz, czyli przy 0sC? Lub ile idzie
    w sezonie? Jak wygląda kocioł i komin, zarośnięty sadzą, zasmolony?

    > 2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4
    > osobach w domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    Wszystko zależy ile wody idzie. Statystycznie 1MWh rocznie na osobę czyli
    około 2,7kWh dziennie, czyli około 60L na osobę. U mnie, ponieważ wodę
    oszczędzamy z zasady, idzie w porywach 30L/os.

    > 3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca
    > jednofunkcyjnego? Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    Sugeruję osobno, bo jak się coś sypnie, to wymieniasz element, a nie
    całość.

> [...]
    > prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc byłoby
    > alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na

    Jeśli ma wężownicę a nie płaszcz, to mogłoby zadziałać. Tylko gazowy kocioł
    kondensacyjny (zakładam że taki będzie, skoro nowy) im mniejsza temperatura
    tym większą ma sprawność. Do jakiej temperatury aktualnie kocioł grzeje
    wodę?

> [...]
    > teraz. Czy to też jest przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z
    > zasobnikiem, a nie dwufukcyjny? Kucie, kładzenie rur dla powrotu i

    Nic to nie da. Jedyna opcja to, tak jak ja mam w planie, zamontować na
    ciepłej wodzie podszafkowy pojemnościowy podgrzewacz wody z zaworem 3D. Ale
    to tylko do umywalki, bo już do wanny/prysznica trzeba będzie dłużej
    czekać.

    > 4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1? Wiem, że są kalkulatory,
    > ale ja jestem laikiem, do tego babą, a chciałam poprosić osoby mające
    > doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    Jaka aktualnie moc kotła? Gazowiec 14kW ma minimalną 3kW, 20kW ma 5kW, 24kW
    ma 7kW do tego niezbyt użytkownikowi szkodzi włączanie i wyłączanie bo
    jest automatyczne.

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym
    > odprowadzane są obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się
    > praktykuje? Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    Nie, do kotła kondensacyjnego musisz komin zrobić świeży. Albo wyrzut
    boczny jeśli jest taka możliwość.

> [...]
    > z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na propan-butan chcę
    > założyć płytę indukcyjną. Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się

    Robi się. Indukcja super sprawa, koszty gotowania jak przy gazie bo jest
    sprawniejsza, a znacznie czyściej (i zdrowiej). Trzeba się tylko
    przyzwyczaić.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie)
    > instalacji grzewczej? Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    Tu nie wiem.

    > A. co wybrać? jakiego producenta? Czy Termet, np. serie silver/gold to
    > dobry wybór? Jeśli nie ten, to o polecacie?

    Tu też nie wiem.

> [...]
    > przeciwnej stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia,
    > grzejniki mogą zostać te co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić

    Średnio podpięcie gazu spod płota, zrobienie komina, z zakupem przecietnego
    kotła i zasobnika to koszt 15-20 tys. zł

    --
    Pozdor
    Myjk