    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Sat, 20 Mar 2021 19:26:18 +0100

    Fri, 19 Mar 2021 15:17:24 -0700 (PDT), Majka

    > 1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    > Wybrałam jednofunkcyjny + zasobnik. Z tego, co czytałam, dwufukcyjny
    > jest gorszym wyborem, bo grzeje wodę pobieraną na bieżąco podczas
    > poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch lub
    > więcej punktów poboru w domu. Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny,
    > prawda?

    Nie, to są "mocne" kotły. Niemniej ja bym zrobił zasobnik, bo buchający
    kocioł za każdym, najmniejszym nawet okdręceniem kranu do mnie nie
    przemawia. :>

> [...]
    > (mogę ogrzewać garaż, ale tego nie robię, więc i nie liczę do
    > powierzchni ogrzewanej). - ściany siporex plus styropian - układ parter
    > duży z łazienka, klatka schodowa, piętro mniejsze też z łazienką,
    > wysokość kondygnacji 2,45. - Grzejniki płaskie płytowe, pod oknami (poza
    > oknami balkonowymi oczywiście), jedna z łazienek podłogówka - ale
    > wyłączona, nie korzystam - cztery osoby (2+2) - dom zlokalizowany jest w
    > II strefie (północ wielkopolski) - dom jest bardzo ciepły, naprawdę
    > niewielka ilością opłau w sezonie utrzymujemy wysoką temperaturę we

    Czyli jaka grubość muru, jaka grubość styro (i jakiego), ile styro w
    podłodze, ile ocieplenia (i jakiego) w stropie, jakie okna? Ile kocioł
    zużywa na dobę w takich warunkach jak teraz, czyli przy 0sC? Lub ile idzie
    w sezonie? Jak wygląda kocioł i komin, zarośnięty sadzą, zasmolony?

    > 2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4
    > osobach w domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    Wszystko zależy ile wody idzie. Statystycznie 1MWh rocznie na osobę czyli
    około 2,7kWh dziennie, czyli około 60L na osobę. U mnie, ponieważ wodę
    oszczędzamy z zasady, idzie w porywach 30L/os.

    > 3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca
    > jednofunkcyjnego? Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    Sugeruję osobno, bo jak się coś sypnie, to wymieniasz element, a nie
    całość.

    > 3.b. Czy ma to sens: kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie
    > pracującym zasobnikiem c.w.u który teraz jeszcze pracuje z kotłem na
    > paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny Beretta ze spiralą
    > prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc byłoby
    > alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na
    > leżąco') Ma to sens?

    Jeśli ma wężownicę a nie płaszcz, to mogłoby zadziałać. Tylko gazowy kocioł
    kondensacyjny (zakładam że taki będzie, skoro nowy) im mniejsza temperatura
    tym większą ma sprawność. Do jakiej temperatury aktualnie kocioł grzeje
    wodę?

    > 3.c. instalacja ciepłej wody jest dość rozległa, trzy pomieszczenia z
    > poborem. W jednej z łazienek bardzo długo czeka się na ciepłą wodę
    > teraz. Czy to też jest przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z
    > zasobnikiem, a nie dwufukcyjny? Kucie, kładzenie rur dla powrotu i
    > robienie cyrkulacji odpada!

    Nic to nie da. Jedyna opcja to, tak jak ja mam w planie, zamontować na
    ciepłej wodzie podszafkowy pojemnościowy podgrzewacz wody z zaworem 3D. Ale
    to tylko do umywalki, bo już do wanny/prysznica trzeba będzie dłużej
    czekać.

    > 4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1? Wiem, że są kalkulatory,
    > ale ja jestem laikiem, do tego babą, a chciałam poprosić osoby mające
    > doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    Jaka aktualnie moc kotła? Gazowiec 14kW ma minimalną 3kW, 20kW ma 5kW, 24kW
    ma 7kW do tego niezbyt użytkownikowi szkodzi włączanie i wyłączanie bo
    jest automatyczne.

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym
    > odprowadzane są obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się
    > praktykuje? Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    Nie, do kotła kondensacyjnego musisz komin zrobić świeży. Albo wyrzut
    boczny jeśli jest taka możliwość.

    > 6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję: nie chce prowadzić rur
    > z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na propan-butan chcę
    > założyć płytę indukcyjną. Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się
    > tak?

    Robi się. Indukcja super sprawa, koszty gotowania jak przy gazie bo jest
    sprawniejsza, a znacznie czyściej (i zdrowiej). Trzeba się tylko
    przyzwyczaić.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie)
    > instalacji grzewczej? Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    Tu nie wiem.

    > A. co wybrać? jakiego producenta? Czy Termet, np. serie silver/gold to
    > dobry wybór? Jeśli nie ten, to o polecacie?

    Tu też nie wiem.

    > B. Z jakimi kosztami muszę się liczyć? Gaz jest "w ulicy", i to po
    > przeciwnej stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia,
    > grzejniki mogą zostać te co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić
    > sama później. Starczy mi 20 tysięcy?

    Średnio podpięcie gazu spod płota, zrobienie komina, z zakupem przecietnego
    kotła i zasobnika to koszt 15-20 tys. zł

    --
    Pozdor
    Myjk