  • Data: 2021-03-20 22:02:18
    Temat: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Od: Majka <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    sobota, 20 marca 2021 o 08:25:00 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):

    > 1. Nie można stwierdzić czy lepszy/gorszy jest kocioł jednifuncyjny czy
    > też dwufunkcyjny. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. W przypadku
    > kotła 2-funcyjnego możesz pobierać wodę non-stop z ograniczoną
    > wydajnością. Ograniczenie wydajności polega na tym, że używając jednej
    > łazienki nie da się używać w tym czasie drugiej, bo odkręcając drugi
    > kran spada temperatura wody.

    Właśnie to co piszesz kieruje mnie ku kotłom jednofunkcyjnym.

    > W zamian za to kotły są oszczędniejsze, bo
    > nie ma strat energii spowodowanej wychładzaniem zasobnika.

    Tu tłumaczę sobie sama tak, że wodę tak czy tak trzeba podgrzać. Kiedyś przyjmowało
    się, że woda 'wchodząca' do budynku ma średnioroczną temperaturą 10 st.C - czy
    podgrzeję ją w kotle 1F w zasobniku, czy tez w kotle 2F podczas przepływu - to i tak
    i tak muszę ją podgrzać.
    Przyjmujemy budynek (w uproszczeniu) za układ zamknięty, i przy takim założeniu
    ciepło potrzebne do podgrzania wody zawsze zostanie wewnątrz tego układu:
    a) podgrzewając wodę w 1F w zasobniku są straty i 'ciepło strat' pozostanie w
    układzie grzejąc budynek;
    b) podgrzewając wodę w 2F pewnie też jakieś mniejsze straty są, ale i one też
    pozostaną w układzie.
    Dlatego, przy tym uproszczeniu (budynek = układ szczelny, zamknięty), oraz przy
    wadzie opisanej przez Ciebie (ograniczenie wydajności kotła 2F) jestem za kotłem 1F.
    Ale ponieważ jestem baba, głupia do tego, to pytam na grupie i cenię sobie wasze
    wskazówki.

    > W przypadku kotła 1-funcyjnego z zasobnikiem mamy większą wydajność, ale
    > za to ograniczoną ilość dostępnej w danym czasie wody.

    OK, ale dajmy na to, że proszę ciebie o poradę:
    jeśli jednak kocioł 1F z zasobnikiem, to jakiej wielkości zasobnik?
    Przypomnę:
    w domu dwójka dorosłych, i dwójka dzieci. Kąpiele są tak rozłożone, że małe dziecko
    (bardzo małe zużycie wody) kąpane jest około 18-19, większe kąpie się zaraz po
    młodszym, a do kąpieli dorosłych jest duża przerwa do plus minus godziny 22:00; gości
    żadnych nie kąpiemy.
    Dodatkowe info: wszyscy wiedzą i są nauczeni, że wodę i ciepło szanujemy,
    oszczędzamy, i wszyscy kąpią się po prysznicem, a więc oszczędniej niż w wannie. W
    kuchni pobór ciepłej wody jest mały, bo pracuje zmywarka pobierająca zimną wodę.
    Jaki zasobnik byś tutaj polecił jako optymalny? A jakiej pojemności minimalnym
    plusem na wszelki wypadek?

    > Przygotowanie
    > ciepłej wody jest z kolei nieco droższe, ponieważ zasobnik oddaje do
    > otoczenia ciepło. O ile w okresie grzewczym możemy te straty pominąć, bo
    > i tak nam zależy, aby grzać dom to w okresie poza sezonem ta energia
    > jest tracona, a dodatkowo latem podgrzewa nam i tak już przegrzany dom.

    To ciepło 'tracone' chcę pominąć. Dużo pomijam w złotówkach?
    Zima jest tak jak piszesz. a latem i tak kocioł i zasobnik są w kotłowni, więc ciepło
    tam zostanie, wpływając in plus na podgrzew wody.

    > W przypadku 4 osób raczej rzadko się zdarza, aby jednocześnie używać 2
    > łazienek. Tym bardziej, że do tej pory nie używaliście jednocześnie 2
    > łazienek ze względu na zbyt mały zasobnik ciepłej wody.

    Czyli? Tutaj powyżej podajesz argument za kotłem 2F?

    > 2-3. O wielkości zasobnika CWU decyduje sposób używania ciepłej wody.
    > Jeżeli w domu są tylko prysznice to zasobnik może być mniejszy. Jeżeli
    > są wanny to zasobnik musi być większy.

    Jak napisałam wcześniej wszyscy korzystamy z prysznica, i są duże przerwy między
    kąpielami (dzieci do 19:00, dorośli około 22:00).
    W domu jest wanna w jednej z łazienek, ale nie korzystamy, pewnie ostatni raz ktoś
    tam wymoczył nogi 4 albo 5 lat temu.

    > Najbardziej wydajnymi zasobnikami są zasobniki typu zbiornik w
    > zbiorniku i tu bezkonkurencyjne są zasobniki firmy ACV. W przypadku
    > takiego zasobnika wystarczy pojemność 100-130 litrów, a i tak wydajność
    > będzie kilkukrotnie większa jak w przypadku obecnego zasobnika.

    Teraz jest jeszcze ogrzewacz wody o poj. 80 litrów. Zasilany ciepłem z pieca
    węglowego. To jest dopiero mało wydajne.

    > Obecny Twój zasobnik kompletnie nie nadaje się do współpracy z kotłem
    > gazowym, ponieważ posiada zbyt małą wydajność. /.../

    Ok, więc opcja użycia starego zasobnika odpada. Podobno tam jest bardzo krótka
    wężownica oddająca ciepło z pieca węglowego do wody, i stąd taka mala wydajność.

    > Jeżeli myślicie o kolektorach słonecznych to tylko zasobnik stojący o
    > pojemności 300-500 litrów. Ale przy 4 osobach w domu inwestycja w solary
    > zwróci się nie wcześniej jak po 10-12 latach. Solary mają sens jeżeli z
    > ciepłej wody korzysta większa ilość osób.

    Nie, kolektory nie są brane pod uwagę.

    > Jeżeli chodzi o czekanie na ciepłą wodę to nie ma znaczenia czy używa
    > się kotła 1-f czy też 2-f.

    Ok, tu nie miałam żadnej wiedzy, dziękuję.

    > 4. Każdy kocioł gazowy, który kupisz i tak będzie 2-3 razy za duży.
    > Niestety nie produkuje się kotłów o tak małych mocach, a większa moc
    > jest potrzebna do szybkiego przygotowania ciepłej wody.

    Tu nie rozumiem. Każdy będzie za duży?
    Kalkulatory w sieci podpowiadają mi że 1F powinnam brać od 12 do 18 kW (rożne
    kalkulatory różnie podawały), natomiast dla kotła F powinnam kupić urządzenie 24 kW.
    Dlaczego każdy będzie za duży?
    Podobno są kotły 1F z modulacja mocy, tak że potrafią zniżyć pracę do 11/13 procent
    mocy maksymalnej - taki kocioł też będzie za duży?

    > 5. Tak. Można wykorzystać obecny komin po wcześniejszym jego dokładnym
    > wyczyszczeniu. Do wnętrza takiego kanału kominowego wkłada specjalne
    > wkłady (rury) ze stali nierdzewnej lub tworzywa sztucznego do
    > odprowadzania nimi spalin. Wkłady mogą być pojedyncze lub podwójne.
    > Jeżeli kanał kominowy jest w złym stanie wewnątrz i się sypie to
    > praktykuje się też zamianę kanału kominowego z kanałem wentylacyjnym
    > tzn. spaliny wyprowadza się kanałem wentylacyjnym, a kanał spalinowy
    > pełni rolę kanału wentylacyjnego.

    Kominiarze twierdzą, ze komin jest w doskonałym stanie. Zresztą dom jest (wg mnie)
    wciąż nowy, z 2009 roku, nie jest zużyty.

    > 6. Płyta indukcyjna dobra rzecz, ale musisz mieć doprowadzoną do niej
    > dobrą instalację elektryczną 3-fazową tzw. siłę. Ponadto dom musi być
    > zasilany 3-fazowo, a z zakładem energetycznym trzeba podpisać umowę na
    > większy przydział mocy. Moc jaką musisz dysponować w przypadku płyty
    > indukcyjnej + pozostały sprzęt AGD to minimum 14kW.

    W domu są trzy fazy, ale czy do kuchni są doprowadzone trzy różne fazy to nie wiem.
    Wiem natomiast, że na tej samej jednej ścianie i gniazdkach w tej samej ścianie
    pracują jednocześnie piekarnik el. (nie znam mocy) plus przepływowy podgrzewacz 1500W
    pod zlewem, plus czajnik 1700W plus zmywarka (nie znam mocy grzałki). I nigdy nie
    zastanawiałam się włączając urządzenia, czy korki wyskoczą, bo nigdy się to nie
    zdarzyło. Czy w taka instalację nie mogę wpiąć indukcji?

    > 7. Tak. Nie tylko praktykuje się, ale wręcz każdy z producentów kotłów
    > gazowych wymaga wyczyszczenia takiej instalacji przed podłączeniem kotła
    > gazowego.

    Ok, dzięki, wiem, czego pilnować podczas wizyty instalatorów.

    > A. Z wyborem jest dużo trudniej. Nic nie napisałaś z jakiego materiału
    > są rury tej instalacji i jakie średnice.

    Rurki są miedziane.
    Średnice 16mm, przy jednym grzejniku 18mm (kupowałam rozetki, stąd wiem).
    Grzejniki płytowe/panelowe, chyba PURMO, tylko jeden z zaworemtermostatycznym.
    Jedna podłogówka w łazience, ale wyłączona (zawór na off), tam grzeje drabinkowy
    (jedyny drabinkowy w domu).
    Liczba grzejników:
    - płytowe (pojedyncze lub podwójne) 11 sztuk
    - jedna podłogówka w łazience (zawsze wyłączona)
    - jedna drabinka w łazience
    - jeden w garażu był, ale jest zdjęty, zawór zamknięty a rury we-wy 'zapętlone'
    wężykiem, czyli jakby nie było.
    Powierzchnia domu grzana 120 mkw, wysokość kondygnacji mniej niż 250cm, na domu jest
    styropian chyba 10 lub 15 cm.

    > osobiście preferuję i
    > polecam kotły sprzedawane przez belgijską firmę ACV /.../

    Obejrzę stronę producenta, dzięki.

    > B. Co prawda w tym miesiącu ceny w hurtowniach hydraulicznych poszły
    > mocno w górę, ale myślę, że w 20 tys. powinno dać się zmieścić z kotłem
    > ACV + zasobnik ACV + instalacja gazowa.

    Musze zrobić dosłownie WSZYSTKO: mapka, przyłącze, przejście z gazem przez ulicę,
    wejście do domu, rury gazowe do kotłowni, czyszczenie instalacji, wycięcie starego
    kotła, wkład kominowy dla spalin... pewnie jeszcze inne.

    Majka