    From: collie <p...@b...pl>
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 20 Mar 2021 15:45:20 +0100

    W piątek, 19.03.2021 o 23:17, Majka napisała:

    > Czeka mnie wymiana kotła miałowo-węglowego bezklasowego na nowy, w związku z tym
    mam kilka pytań, jeśli będziecie mogli i chcieli - poproszę pomóżcie, każda porada
    cenna.
    > Krótkie moje wnioski i zorientowanie przy pytaniach.

    Nie jestem Jarkiem "wszystko-widziałem-wszędzie-byłem" w Sokołowie
    Podlaskim, czy użyszkodnikiem "jestem-expierdem-we-wszystkim", więc
    tylko krótkie moje uwagi - domowego praktykanta gazowego.

    > 1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    > Wybrałam jednofunkcyjny + zasobnik.
    > Z tego, co czytałam, dwufukcyjny jest gorszym wyborem, bo grzeje wodę pobieraną na
    bieżąco podczas poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch
    lub więcej punktów poboru w domu.
    > Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny, prawda?

    Prawda. Mam jednofunkcyjny z dużym zasobnikiem i sobie chwalę.

    > 2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4 osobach w
    domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    Mam 300-litrowy baniak dla czterech dorosłych osób - dwie korzystają
    notorycznie z wanny, dwie z prysznica. Wszystkim starcza ciepłej wody.
    W lecie aż nadto, bo mam na dachu solary i leci ukrop.

    > 3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca jednofunkcyjnego?
    Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    Osobno. 100-litrowy baniak nie zmieści się w kotle, a mniejszy przy
    4-osobowej rodzinie nie ma sensu.

    > 3.b. Czy ma to sens:
    > kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie pracującym zasobnikiem c.w.u który
    teraz jeszcze pracuje z kotłem na paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny
    Beretta ze spiralą prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')
    > Ma to sens?

    Ma jak najbardziej.

    > 3.c. instalacja ciepłej wody jest dość rozległa, trzy pomieszczenia z poborem. W
    jednej z łazienek bardzo długo czeka się na ciepłą wodę teraz. Czy to też jest
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    > Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!

    Niestety, bez trzeciej rury zawsze tak będzie - czy to z jednofunkcyjnym
    kotłem, czy z dwufunkcyjnym - musi najpierw zlecieć zimna woda stojąca
    w rurach. Taki urok instalacji dwururowej.

    > 4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1?
    > Wiem, że są kalkulatory, ale ja jestem laikiem, do tego babą,
    > a chciałam poprosić osoby mające doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    Tu mogę Ci tylko powiedzieć, że mam kocioł 24 kW i dla 270 m2 daje radę.

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    > Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    Możesz wykorzystać stary komin, ale do środka musisz i tak włożyć
    specrurkę stalową - rura w rurze - przez którą kocioł komunikuje
    się z atmosferą. Najłatwiej jednak powiesić kocioł na ścianie za
    którą jest podwórko, czy ogród. Wtedy wystarczy tylko dziura w murze
    i wspomniana półmetrowa rura w rurze. Tak mam u siebie, mimo że
    komin też jest.

    > 6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    > nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    > Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?

    Robi, kwestia smaku. Jak mam gaz w kuchni i elektryczny piekarnik.
    Żona zadowolona.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    > Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    Praktykuje, często na zasadzie "a co to szkodzi", bez zbadania, czy to
    akurat potrzebne w danym miejscu. Jeśli nie chcesz/nie masz możliwości
    takiego badania przez fachowca, to zleć płukanie. Lepiej zapłacić
    dodatkowo za profilaktykę, niż podłączać kocioł do zamulonej instalacji.

    > No i pytania chyba najtrudniejsze:
    >
    > A. co wybrać? jakiego producenta?

    Ja mam kondensacyjny Immergas. Miał 5 lat gwarancji, działa już szósty
    rok jak się patrzy. Trzeba było tylko co roku robić obowiązkowy przegląd
    gwarancyjny przez upoważnionego przez firmę serwisanta - koszt 300 zł.

    > B. Z jakimi kosztami muszę się liczyć? Gaz jest "w ulicy", i to po przeciwnej
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.
    > Starczy mi 20 tysięcy?

    To już do miejscowego dogadania się z firmą zajmującą się podłączaniem
    domów do rury, bo to nie jest ani proste (papierologia) ani tanie
    (przepust pod drogą). Nie podłączałem, więc o kosztach nie mówię.
    Podłączał kiedyś dalszy sąsiad, to wiem, że płakał jak podłączał, bo to
    była duża operacja logistyczna z koparką i kretem, ale o szczegóły nie
    pytałem. W domu wykorzystaj starą instalację, nową zawsze zdążysz
    zrobić, jakby co.

    --
    Po skończonej pracy...
    https://zapodaj.net/eaeb1be76d3de.jpg.html