    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 19 Mar 2021 15:17:24 -0700 (PDT)
    Subject: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    From: Majka <k...@g...com>

    Hej!
    Czeka mnie wymiana kotła miałowo-węglowego bezklasowego na nowy, w związku z tym mam
    kilka pytań, jeśli będziecie mogli i chcieli - poproszę pomóżcie, każda porada cenna.
    Krótkie moje wnioski i zorientowanie przy pytaniach.

    1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    Wybrałam jednofunkcyjny + zasobnik.
    Z tego, co czytałam, dwufukcyjny jest gorszym wyborem, bo grzeje wodę pobieraną na
    bieżąco podczas poboru, i może nie nadążyć z grzaniem wody przy uruchomienie dwóch
    lub więcej punktów poboru w domu.
    Dlatego chyba lepiej jednofunkcyjny, prawda?
    DOM:
    - z 2008/2009.
    - 120 mkw powierzchni użytkowej/ogrzewanej (mogę ogrzewać garaż, ale tego nie robię,
    więc i nie liczę do powierzchni ogrzewanej).
    - ściany siporex plus styropian
    - układ parter duży z łazienka, klatka schodowa, piętro mniejsze też z łazienką,
    wysokość kondygnacji 2,45.
    - Grzejniki płaskie płytowe, pod oknami (poza oknami balkonowymi oczywiście), jedna z
    łazienek podłogówka - ale wyłączona, nie korzystam
    - cztery osoby (2+2)
    - dom zlokalizowany jest w II strefie (północ wielkopolski)
    - dom jest bardzo ciepły, naprawdę niewielka ilością opłau w sezonie utrzymujemy
    wysoką temperaturę we wnętrzu, 22~24 stopnie.

    2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4 osobach w
    domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca jednofunkcyjnego?
    Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    3.b. Czy ma to sens:
    kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie pracującym zasobnikiem c.w.u który
    teraz jeszcze pracuje z kotłem na paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny
    Beretta ze spiralą prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')
    Ma to sens?

    3.c. instalacja ciepłej wody jest dość rozległa, trzy pomieszczenia z poborem. W
    jednej z łazienek bardzo długo czeka się na ciepłą wodę teraz. Czy to też jest
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!

    4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1?
    Wiem, że są kalkulatory, ale ja jestem laikiem, do tego babą,
    a chciałam poprosić osoby mające doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?

    7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    No i pytania chyba najtrudniejsze:

    A. co wybrać? jakiego producenta?
    Czy Termet, np. serie silver/gold to dobry wybór?
    Jeśli nie ten, to o polecacie?

    B. Z jakimi kosztami muszę się liczyć? Gaz jest "w ulicy", i to po przeciwnej
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.
    Starczy mi 20 tysięcy?

    Jeśli gdzieś napisałam głupoty, coś jest niemądre - nie śmiejcie się proszę, nie
    szydźcie ze mnie baby - tylko pomóżcie.
    Pozdrawiam, Majka