    Subject: Re: Fv jako zadaszenie.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <7...@g...com>
    <614342c3$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <si08j7$m57$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <6143a949$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <61446421$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 18 Sep 2021 09:43:56 +0200

    W dniu 2021-09-17 o 22:38, WS pisze:
    > tak z ciekawości: faktycznie ktoś robi takie próby z pompką (no, może pomijając
    nowe instalacje), czy to martwe prawo?

    Oczywiście, że się robi, bo bez takiej próby i bez wystawionego
    protokołu z takiej próby, gazownia nie podłączy gazomierza i nie
    podpisze umowy na dostarczanie gazu.

    Prawo jednoznacznie określa, że każda nowa instalacja, każda instalacja,
    która jest przebudowywana lub remontowana (czyli kiedy jest coś do niej
    dokładane lub zmieniane lub też wymieniane są rury np. z powodu korozji)
    oraz każda instalacja, która była nieużytkowana dłużej jak 6 miesięcy
    musi przejść tzw. "główną próbę szczelności". Próbę taką przeprowadza
    się powietrzem lub czystym azotem. W przypadku instalacji domowych tzw.
    niskiego ciśnienia próby przeprowadza się ciśnieniem 0,05MPa, a dla
    części instalacji znajdujących się w pomieszczeniach mieszkalnych lub w
    strefach zagrożonych wybuchem ciśnieniem 0,1MPa.

    Manometry użyte do prób muszą mieć odpowiednio zakresy 0-0,06MPa dla
    ciśnienia próbnego 0,05MPa lub zakres 0-1,6MPa dla ciśnienia próbnego
    0,1MPa. Muszą to być manometry o klasie co najmniej 0,6 lub
    dokładniejsze. Manometry te muszą mieć też legalizację. W protokole
    wpisuje się m.in. typ użytego manometru oraz numer świadectwa
    legalizacji. Ze względu na tak niskie ciśnienie jakim się przeprowadza
    próby szczelności nie da się wykorzystać kompresora, bo można nim
    uszkodzić drogocenny manometr. Dlatego do napełniania takiej instalacji
    używa się ręcznych pompek lub butli z zamontowanym reduktorem ciśnienia.

    Wyprzedzając pytanie - dlaczego tak niskim ciśnieniem?

    Ano dlatego, że wyższe ciśnienie może fałszować wyniki takiej próby.
    Wyższe ciśnienie w rurze potrafi spowodować, że maleńka nieszczelność
    może zostać przytkana maleńkim paproszkiem znajdującym się wewnątrz rury
    i nie zauważy się spadku ciśnienia. Podobnie też w przypadku systemów
    zaprasowywanych na połączeniach znajdują się uszczelki tzw. oringi,
    które także wyższe ciśnienie jest w stanie docisnąć do rury i podczas
    próby nie uda się wykryć, że któreś połączenie nie zostało zaprasowane
    lub jest zaprasowane źle, a po napełnieniu instalacji gazem (ciśnienie
    50mBar), gaz swobodnie będzie wyciekał.

    W przypadku, kiedy instalacja jest już użytkowana i napełniona gazem
    przeprowadza się badania szczelności i tutaj już wystarczy detektor
    gazu. Badania takie przeprowadzane są 1 raz do roku w przypadku budynków
    jednorodzinnych i 2 razy do roku w przypadku budynków wielorodzinnych.

    Jeżeli chodzi o krisa to jest to zwykły "pan zenuś", choć ja bym nadał
    nową nazwę na takich tępaków budowlanych "kriski budowlane" albo
    "krzyśki budowlane" co to ludziom robią fuchy na czarno, nie płacąc
    podatków, nie mając kompletnie pojęcia o instalacjach oraz wymaganiach
    prawnych czy normach i nie mając też żadnych uprawnień. Do tego negują
    każdego, kto robi zgodnie ze sztuką, posiada wiedzę, posiada uprawnienia
    i robi zgodnie z przepisami prawa. Stad ta jego zajadłość na grupach
    dyskusyjnych, bo tacy jak ja wytykają mu szereg błędów i braków zarówno
    braków w wiedzy jak i w wyposażeniu. Niestety zwykły manometr do prób
    szczelności z papierami to wydatek ok. 2 tys. zł. A gdzie reszta? Wiedzy
    też tępak nie przyswaja, pomimo, że tacy jak ja dają mu ją na za darmo
    jak na tacy.

    Niestety on jako skąpiradło i oszusty nie zakupi aktualnych norm, nie
    zakupi zestawu do prób szczelności, a jak popsuje kleszcze, którymi
    skręca instalacje to wystawi je na FB Marketplace jako ganc nówki
    nieśmigane. Ponieważ prowadzi tam działalność handlową na fałszywe dane
    to klient, który je kupi i się zorientuje, że to jest szmelc, nawet nie
    ma możliwości ich reklamować czy odstąpić od umowy.

    Idę o zakład, że ten tępak nie skorzysta z wiedzy, którą tu teraz dostał
    ode mnie za darmo, ale zacznie znów pisać eseje i bajki na mój temat.
    Ten typ tak ma.