    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Hydrofor, ale inaczej - Wzmacniacz ciśnienia wody
    Date: Sun, 13 Sep 2009 20:55:11 +0200

    Verox <a...@b...veroxsystems.com> wrote:

    > Tak to sie chyba nie da, chciałem ,,wzmocnić'' ciśnienie, ponieważ
    > nawet w hmmm nazwijmy to idealnych warunkach (3 rano na przykład)
    > ciśnienie wody zadowalające nie jest.
    > No i mam problem, nie wiem jak się zachowa układ z pompą ssącą
    > (taką
    > jak w hydroforze - oczywiście z zaworem zwrotnym) podłączony do
    > sieci
    > wodociągowej.

    Ssać z tego istniejącego wodociągu nie możesz. Na pewno zabraniają
    tego jakieś paragrafu umowy z wodociągami, a nawet gdyby nie
    zabraniały, połaczenie działania Twojej ssącej pompy i otworzenia
    kranu przez sąsiadkę piętro niżej dałoby raczej nieciekawy efekt
    akustyczny i związane z nim problemy.
    Ale może trochę bardziej skomplikowana instalacja: do wodociągu
    podłączony przez zawór zwrotny mały zbiornik wyrównawczy (choć z
    10l), dalej mała (!) pompa i za nią dopiero duży zbiornik. Do tego
    dwa presostaty. Do dużego zbiornika dołączony presostat pracujący
    normalnie, jak przy hydroforze, czyli utrzymujący nam ciśnienie w
    naszej cześci wodociągu. Przed pompą zaś, najlepiej wręcz przed tym
    małym zbiornikiem drugi presostat blokujący możliwość włączenia
    pompy w sytuacji, kiedy na zasilaniu zaniknie ciśnienie, użyty tu
    klasyczny hydroforowy presostat musiałby być chyba mocno
    przeregulowany "w dół" na jak najniższe ciśnienie i jak najwęższą
    histerezę.
    Idea jest taka: jest woda w rurze, to pompa z jej pomocą nabija duży
    hydrofor. Mały zbiornik w tym momencie służy za bufor łagodzący
    skoki ciśnienia związane z uruchamianiem się tej pompy. Jeśli
    ciśnienie w rurach zanika, ewentualnie pompa ssie więcej, niż rury
    są w stanie dostarczyć (dlatego wykrzykniem zaznaczyłem, że pompa ma
    być mała), presostat umieszczony na początku instalacji pompę
    wyłączy. Czy to będzie działać? Myślę, że powinno, ale rzecz
    wymyśliłem na poczekaniu i nie dam sobie za to głowy uciąć, jeśli
    ktoś widzi słabe punkty - zapraszam do dyskusji.

    J.