  • Data: 2022-09-29 19:56:02
    Temat: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 28.09.2022 07:44, Myjk wrote:
    > Ale fakty są takie, że to była inwestycja, a jak to
    > z inwestycjami bywa, liczy się jednak zyski z tejże.

    Tylko nikt tutaj nie pisze o zyskach, a wszyscy jak mantrę powtarzają
    zdanie o zwróceniu się tej "inwestycji". Jak w coś się inwestuje, to
    liczy (a przynajmniej powinno) ile się na tym zarobi.

    5 lat temu miałem szambo ale "zainwestowałem" w położenie w drodze i
    podłączenie kanalizacji do mnie. Koszt 12k zł za wykonanie robót i
    papierologię. Wtedy wywóz 10m3 był po 220zł, dzisiaj jest po 360zł.
    Wtedy przyjąłem średnią na 10 lat 320zł. Roczny koszt kanalizacji
    wychodził 690zł, dzisiaj 760zł. Wtedy przyjąłem średnią na 10lat 750zł.
    Oszacowałem że w 10 lat "zarobię" 19k zł, a ROI (z szacunków) wyszło mi
    15,7%. Stopę amortyzacji przyjąłem na 0%, bo trudno mi sobie wyobrazić
    żeby z rurą kanalizacyjną do domu jak i na 50m utwardzonej drogi miało
    się coś stać. Teraz zaglądając w ten sam excel i poprawiając wartości na
    rzeczywiste w tym czasie, ROI pokazuje 17,9%.

    Niedawno pisałem że znajomy z pracy założył właśnie 8kWp za 53k zł,
    obliczył też że w ciągu 15 lat zarobi na tym 25k zł. Amortyzację
    policzył w tym okresie na 0zł (bo - jak powiedział - ma gwarancje na 15
    lat) - niech będzie. ROI ~ 3,14%. Zakup mieszkania na wynajem ma średnie
    ROI 2-4%. A to można zawsze sprzedać.

    Ale zostawiając wielkość tych liczb, problem jest taki że nikt z
    piszących "o zwrocie" nie podaje jakie zyski założył w jakim okresie.
    Ani podanie tych liczb nie wpłynie na wynik końcowy, ani pokazanie
    procesu myślowego wstydu nie przyniesie. Dużo bardziej prawdopodobne że
    on po prostu nie nastąpił. Nie ma żadnego punktu odniesienia z którym
    można porównać r/r. Dlatego pozostaje szukanie afirmacji w tekstach o
    zwrocie. W przyszłości te poszukiwania zamienią się w idealizacje
    "Minęło X lat, to już na pewno jestem wuj do przodu.".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz