  • Data: 2022-10-01 12:42:13
    Temat: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 01.10.2022 09:23, Myjk wrote:
    > Niestety nie zweryfikuję wyliczeń, bo nie podałeś ile razy w roku to szambo
    > wywoziłeś.

    Wzywałem co miesiąc 10m3. Gdybym czekał zawsze aż się zapełni, to jeden
    może dwa wywozy w roku wyszłoby mniej. Ale miałbym pewnie jak sąsiadka,
    gdzie przez jeden-dwa dni kilka razy w roku "wali z ogrodu".

    > Nie uwzględniłeś też faktoru obsługowego, a raczej
    > bezobsługowego kanalizacji, że nie musisz teraz sprawdzać kiedy wezwać
    > szambiarę, nie musisz być w domu w czasie opróżniania, nie musisz mieć
    > gotówki w łapie (czy jeździć po nią do bankomatu), nie musisz wąchać
    > smrodów, albo można swobodnie używać młynka do odpadków, itd.

    Ano, wtedy nawet nie pomyślałem o tym w ten sposób. "Nie będę musiał się
    już przy tym babrać" - raczej pomyślałem, nie przeliczałem tego na
    pieniądze.

    > 53kzł za instalację 8kWp to chyba
    > pozłacaną. Sprzęt to w porywach 30k zł za 10kWp nawet w obecnej chwili, 2-3
    > lata temu było znacznie taniej. Ja płaciłem za Jinko i Froniusa (oczywiście
    > całość, z konstrukcją, zabezpieczeniami itd.) 24kzł za 10kWp.

    Sprzęt z montażem za 44k zł. 9k zł zapłacił ekstra na umowie za "10 lat
    gwarancji ceny" - widziałem tabelkę w tej umowie, są tam jakieś liczby
    na poziomie 1,2zł za kWh przy G11 - przekonywał że to brutto i na 10
    lat. Mnie to wygląda podejrzanie, ale może nie zrozumiałem dobrze gdy
    wyjaśniał. Oszacowanie ile zarobi "na czysto" po 15 latach zrobił on, ja
    nie wnikałem.

    > No to proszę, instalacja PV kosztowała mnie powiedzmy 30kzł za 10kWp, choć
    > oczywiście tyle mnie nie kosztowała, minus 5kzł dotacja, minus PIT 4kzł.
    > Ogrzanie domu 190m2 i CWU 1500, bytowy 1500, PHEV 3000 zł (po ówczesnych
    > cenach prądu), instalacja to wszystko pokrywa za 306 zł rocznie. Kasa
    > leżała na koncie, i leżałaby do tej pory, bo ja się w giełdy i inne takie
    > duperele inwestycyjne zwyczajnie nie bawię, bo mnie to nie... bawi, nie
    > ciągnie itd. No to nie wiem, policz mi "zwrot" po swojemu i zysk z tejże na
    > przełomie 10 lat -- tyle mam minimum gwarancji na podzespoły.

    Jeżeli masz tak różowo że dałeś 30k i w tym samym roku oddali Ci pełne
    9k, a w ciągu każdego roku różnica oszczędności na rachunku za prąd
    wychodzi 5694zł, to wychodzi że inwestycja zwróciła się już po 4 latach
    przynosząc dodatkowo ~1700zł dochodu. W perspektywie 10 lat ROI (roczny
    zysk) ~17,1%, a ROE (zwrot z zainwestowanych pieniędzy po 10 latach)
    ~120% - czyli jakbyś się umówił że dajesz komuś kasę, a po 10 latach
    odda Ci 2,2x tyle. Ale...

    Perspektywa 10 lat w takim ujęciu, wydaje się bliska idealnej dla paneli
    PV. Krócej, to dopiero wyjdzie się na "zero". Dłużej, to pojawią się
    koszty serwisu i awarii.

    Pytania:
    - ile już pracuje instalacja? Bo jak zrozumiałem jesteś w programie
    starego prosumenta, a ten po 15 latach się dla Ciebie skończy i
    wejdziesz wtedy w net-biling.
    - dotacje i zwrot z pit, dostałeś nie musząc brać żadnego kredytu i
    kosztów z nim związanych?
    - nie miałeś do tej pory żadnych kosztów związanych z działaniem
    instalacji PV?
    - próbowałeś (ostatnio) oszacować jak będą wyglądać Twoje roczne
    rachunki na net-bilingu? Tak wiem, dopiero się zaczął. Ja nie mam
    pojęcia, ale może drążyłeś głębiej.
    - szacowałeś jakikolwiek koszt związany z utylizacją paneli po tych
    20-25 latach? W wariancie położenia nowych (aby kontynuować pracę) lub
    demontażu instalacji wraz z odtworzeniem ewentualnych zniszczeń (np.
    pokrycia dachu)?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz