  • Data: 2022-10-05 08:17:52
    Temat: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Od: Myjk <m...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sat, 1 Oct 2022 12:42:13 +0200, Mateusz Bogusz

    > Jeżeli masz tak różowo że dałeś 30k
    > i w tym samym roku oddali Ci pełne 9k,

    Mam tak różowo, że, jak pisałem, dałem jeszcze mniej. ;P

    > a w ciągu każdego roku różnica oszczędności na rachunku za prąd
    > wychodzi 5694zł, to wychodzi że inwestycja zwróciła się już po 4 latach
    > przynosząc dodatkowo ~1700zł dochodu. W perspektywie 10 lat ROI (roczny
    > zysk) ~17,1%, a ROE (zwrot z zainwestowanych pieniędzy po 10 latach)
    > ~120% - czyli jakbyś się umówił że dajesz komuś kasę, a po 10 latach
    > odda Ci 2,2x tyle. Ale...

    ...nie uwzględniłeś skoku cen prądu.

    > Perspektywa 10 lat w takim ujęciu, wydaje się bliska idealnej dla paneli
    > PV. Krócej, to dopiero wyjdzie się na "zero". Dłużej, to pojawią się
    > koszty serwisu i awarii.

    Mogą, ale nie muszą.

    > Pytania:
    > - ile już pracuje instalacja? Bo jak zrozumiałem jesteś w programie
    > starego prosumenta, a ten po 15 latach się dla Ciebie skończy i
    > wejdziesz wtedy w net-biling.

    Zaraz będzie 3 rok.

    > - dotacje i zwrot z pit, dostałeś nie musząc
    > brać żadnego kredytu i kosztów z nim związanych?

    Nie, jak pisałem kasa leżała na koncie.

    > - nie miałeś do tej pory żadnych kosztów związanych z działaniem
    > instalacji PV?

    Nie.

    > - próbowałeś (ostatnio) oszacować jak będą wyglądać Twoje roczne
    > rachunki na net-bilingu? Tak wiem, dopiero się zaczął. Ja nie mam
    > pojęcia, ale może drążyłeś głębiej.

    Nie, bo skoro się instalacja zwróciła po 4 latach
    (wg Ciebie, wg mnie szybciej), to co mnie obchodzi
    co będzie za 13 lat...

    > - szacowałeś jakikolwiek koszt związany z utylizacją paneli po tych
    > 20-25 latach? W wariancie położenia nowych (aby kontynuować pracę) lub
    > demontażu instalacji wraz z odtworzeniem ewentualnych zniszczeń (np.
    > pokrycia dachu)?

    Utylizacja paneli jest opłacona w momencie ich zakupu, a tak realnie to w
    momencie wjazdu na terytorium EU. Zresztą firmy utylizacyjne będą się
    prosić o odebranie PV, w tym roku ściągają stare pralki z zachodu aby
    wyrobić "normę".

    Nadal położenie nowych nie ma znaczenia w świetle tego, że w tym czasie
    "zwrócą" się ponad 4-krotnie, a jak cena prądu pójdze w górę, to jeszcze
    więcej razy się odbije.

    Niedawno sąsiad demontował instalację PV (4kWp) po pół roku pracy (bo mu
    się zachciało dom rozbudować łącznie z przebudową dachu), w dwie osoby
    zdjęliśmy całość w niecałe 3h pomimo że był to upierdliwy SolarEdge z
    optymalizatorami.

    Są systemy naprawcze do blachy, papy, przy dachówce to w ogóle zerowy
    problem bo albo się dachówkę wymienia, albo też zakleja szparki po hakach.

    Konstrukcja jest w zasadzie wieczna -- to kwasówka i aluminium, więc
    wymiana paneli nie musi się wcale wiązać z demontażem konstrukcji.

    --
    Pozdor
    Myjk