  • Data: 2010-10-25 19:30:49
    Temat: Re: Ocenicie mury?
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ?
    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    news:173a.0000032e.4cc5b643@newsgate.onet.pl...

    > wewnetrzne naprezenia w nim ulegaja naturalnemu wyrownywaniu. Widac to czasem
    > na dlugich murach ogrodzeniowych, ktore byly murowane do sznurka a po latach
    > lokalnie osiadly czy odchylily sie od piomu a mimo tego mur nie spekal. Ktos
    > madry to zauwazyl, mnie powiedzial, ze mur z cegly na zaprawie cem-wapiennej
    > zachowuje sie jak "kielbasa" i tez to "podaje dalej".

    IMHO te stare mury to na zaprawie wapienno - jajeczno - piaskowej. I faktycznie ta
    technologia była "plastyczna". Co więcej, w cyklu rocznym, na skutek zmian
    wilgotności, dokonywała się regeneracja mikropęknięć. Zaprawa cementowa (w
    budownictwie indywidualnym od lat 60tych ubiegłego wieku) już tej cechy nie posiada.