eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePodobno panele fv nie takie trwałe jak sprzedawcy twierdzili › Re: Podobno panele fv nie takie trwałe jak sprzedawcy twierdzili
  • Data: 2023-06-19 13:19:50
    Temat: Re: Podobno panele fv nie takie trwałe jak sprzedawcy twierdzili
    Od: M M <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 02:21:01 UTC+2 a a napisał(a):
    > Skracanie stringów trzeba przetestować, bo string daje napięcie, a słońce zmienia
    prąd.
    Testowałem w przeciwną stronę (wydłużanie) - naprawdę działa, falowniki mają na ogół
    dość szeroki zakres napięć wejściowych i same szukają optymalnego punktu pracy
    (MPPT).
    Nawet jak panele są lekko różne (łączyłem szeregowo 5*380W i 3*360W), oczywiście te
    słabsze decydują o mocy całości ale jak to jest 5% różnicy na 1 stringu a jest to
    część większej instalacji z której to jest 1% to nie jest to jakiś dramat. Leżące w
    magazynie produkują zero a gwarancja i tak im biegnie.

    > Podobnie ze stringami w UPS-ach.
    > Nie pada cały string ale 2-3 aku w stringu, ale wymienia się całe stringi, bo nie
    ma zapasu na wymianę, a aku musi być ładowany aby działał
    > i nie skraca się stringów, tylko wszystkie aku na złom.

    Właśnie tu nie jest podobnie, bo UPS jest projektowany na określone napięcie baterii
    akumulatorów, ogniw szeregowo musi być tyle ile trzeba i w jednakowym stanie.
    Inaczej te słabsze przy ładowaniu są przeładowywane a przy rozładowaniu nadmiernie
    rozładowywane (albo nawet odwraca się biegunowość) więc szybko padają, nową baterię
    składa się z możliwie jednakowych (najlepiej nie tylko tego samego typu ale nawet ta
    sama data produkcji). Gdybyśmy tylko wymieniali uszkodzone ogniwa na nowe, dość
    szybko zajedziemy pozostałe jako te słabsze. Chociaż technicznie jakby się ktoś
    uparł to dałoby się skonstruować UPS-a pracującego z konfigurowalną liczbą ogniw
    szeregowo - ale producentowi na tym nie zależy, woli by częściej wymieniać całą
    baterię (oczywiście najlepiej na drogą oryginalną od producenta). Dlatego też często
    aku są umieszczane obok grzejącej się elektroniki, by szybciej padały. Są nieliczne
    wyjątki jak mój wiekowy Compaq T2400h który stoi na identycznej wielkości osobnym
    pudełku z samymi aku (48V 17Ah) dzięki czemu ich nie podgrzewa.