  • Data: 2011-03-12 15:29:42
    Temat: Re: Trzęsienie ziemi
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ilfuvs$snb$1@news.onet.pl...

    > na całym świecie zalecają stać w framudze drzwi a potem uciekać jak
    > najdalej od zabudowań.
    > w japonii jest inaczej i zalecają pozostać w budynkach
    >
    > technikę na wypadek trzesienia ziemi oni mają opanowaną na 101%
    > zobaczcie ile było ofiar w innych regionach świata przy słabszych
    > wstrząsach
    > a ile jest tam

    tylko że mają także całkowicie inną technologię budowania. Konstrukcja
    budynku kotwiczona do podłoża ze skały i powracająca do pierwotnego
    położenia( no... w pewnych granicach).

    Już np w takiej Chorwacji gdzie aktywność sejsmiczna jest "jakaś" nawet
    zwykłe domy jednorodzinne buduje się całkowicie inaczej niż u nas. Najpierw
    stawia się zalbetowy szkielet: stropy i słupy nośne. Potem wypełnia się to
    ścianami działowymi i zewnętrznymi jako kopu pasuje i trzeba. Widziałem tam
    wiele rozbabranych budynków i wszystkie takie. Gdy byłem tam świeżo po
    wojnie widziałem na wsiach wiele zdewastowanych budynków, ale wydawało się
    że wystarczy uzupełnić braki w "wypełnieniu" szkieletu i możnaby mieszkać...
    Taki dobrze obliczony szkielet mocno osadzony w skalnym podłożu napewno
    wytrzyma wiele więcej niż stojący w ziemii budynek oparty na ścianach
    nośnych.
    BTW jestem ciekaw czy w ogóle wykonanie czegoś takiego nie jest tańsze od
    stawiania ścian nośnych. Szkielet odlewa się w zbrojonym szalunku a wypełnić
    można "byleczym": deskami, torfem, tarniną, pianką z pistoletu, styropianem
    czy innymi cegłami....
    --
    Jackare