    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Wydajność klimatyzacji.
    Date: Thu, 30 Jul 2020 22:34:06 +0200

    Pan Irek.N. napisał:

    > Dziękuję. Mnie wyszło podobnie.
    > Mój problem jest taki, że w dobrze odizolowanym pomieszczeniu
    > klimatyzator 3.5kW nie potrafi zrobić mniej niż 21C startując
    > z 24.4C przez 8h pracy na maxa.
    > Szukam przyczyn.

    Być może to jest klimatyzator o trybie pracy bardziej domowym, niż
    hotelowym. Każdy by chciał mieć jak nawyższy COP, czyli współczynnik
    efektywności zamiany energii zewnętrznej na pompowanie "cieplika".
    A ten COP zależy *wyłącznie* od różnicy temperatur obu zakończeń
    cyklu Carnota (czy cyklu zbliżonego do). To jest parametr "fizyczny",
    a nie "techniczny", czyli wylicza się go ze wzoru, a nie doskonali
    wymyślając nowe czynniki robocze płynące przez przewody hydrauliczne
    z beztlenowej miedzi. Im mniejsza różnica temoeratur, tym COP jest
    lepszy. Zatem jeśli da się duży wymiennik ciepła wewnątrz pomieszczenia,
    tak, by te 3,5 kW rozpraszało się przy względnie wysokiej temperaturze
    (niewiele niższej niż te 21°C), to COP będzie duży. Ale tylko przy
    utrzymywaniu temperatury na ludzkim poziomie, a nie przy wytwarzaniu
    arktycznych mrozów. Tych wytworzyć taką klimą się po prostu nie da.

    > Dla porównania w serwerowni, gdzie trochę gratów grzeje, klimatyzator
    > 2.5kW z 25C zrobił <15C w czasie 10 minut? Fakt, pomieszczenie znacznie
    > mniejsze, ale tam jednak jakaś energia jest wytracana, w końcu pracuje
    > 5 serwerów, 2 ups-y, kilka switchy itd.

    To jeszcze inny rodzaj klimatyzacji, o którym nie wspomniałem wcześniej.
    Klimatyzatory "serwerowe". One mają jeszcze dodatkowe zadanie: obniżyć
    wilgotność. A to robi się przez wykroplenie pary wodnej przez zejście
    poniżej punktu rosy. To samo jest w klime samochodowej, używanej zimą
    do odmglenia szyby. Ale nie ma zmiłuj się, to odbywa się kosztem COP.

    Przy okazji: istnieje przesąd, że stosowanie klimatyzacji *zawsze*
    prowadzi do obniżenia wilgotnści. Nie zawsze. Bywały na tej grupie
    (przeważnie letnią porą) dysputy na temat klimy, stąd wiem, że ten
    przesąd jest w narodzie mocno zakorzeniony. Kilka innych też.

    > Ok. Kolejne pytanie. Czy w instalacji typu split, jednostka zewnętrzna
    > zawsze pompuje do wszystkich wewnętrznych, a fakt włączenia lub
    > wyłączenia jednostki wewnętrznej jest spowodowany jedynie sterowaniem
    > jej wentylatora? Czy też jednostka zewnętrzna odcina obiegi do
    > nieużywanych jednostek wewnętrznych?

    Chyba chodzi multisplit. Nie mam pojęcia jak to jest w komercyjnych
    systemach i nie używałem nigdy multisplita.

    --
    Jarek