  • 1. Data: 2020-07-30 17:03:35
    Temat: Wydajność klimatyzacji.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Jest pomieszczenie o kubaturze 73m3 (5,3x4,6x3), prawie puste (jedynie
    duży telewizor, ale wyłączony i 2 biurka z 4 krzesłami). Czy jest
    poprawne rozumowanie, w którym klimatyzator 3,5kW mocy chłodniczej
    zmieni temperaturę powietrza w tym pomieszczeniu o jeden stopień przez
    powiedzmy pół minuty? Pytam o ten jeden stopień, gdyż zdaję sobie
    sprawę, że duża zmiana zaczyna być kłopotliwa z powodu przekazywania
    oddziaływania ze ścianami, podłogą, sufitem być może też, choć tam
    kasetony - wydają się izolacyjne. Ten jeden stopień też pewnie efekt
    konwekcji rozpocznie, ale mam wrażenie (intuicyjnie jedynie poparte), że
    można to zaniedbać.

    Ma ktoś wiedzę/doświadczenie aby potwierdzić lub obalić taki wniosek?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2020-07-30 18:11:04
    Temat: Re: Wydajność klimatyzacji.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > poprawne rozumowanie, w którym klimatyzator 3,5kW mocy chłodniczej
    > zmieni temperaturę powietrza w tym pomieszczeniu o jeden stopień przez

    73m3 to circa 90 kg powietrza. Czyli 90 kJ dla podniesienia o jeden
    stopień. 3,5 kW to 90 kJ w 25 sekund. Więc się zgadza.

> [...]
    > Ten jeden stopień też pewnie efekt konwekcji rozpocznie, ale mam wrażenie
    > (intuicyjnie jedynie poparte), że można to zaniedbać.

    Z kolei podawanie temperatury powietrza z fokładnościę lepszą od jednego
    stopnia to trochę fikcja -- temperatura to statystyka. Ale do bilansu
    energetycznego takie rachunki są dobre.

    > Ma ktoś wiedzę/doświadczenie aby potwierdzić lub obalić taki wniosek?

    Co do wiedzy/doświadczeń, warto zacząć od rozróżnienia między podejściem
    "hotelowym" i "domowym". Przy "hotelowym" użytkowaniu pokoju najważniejsze
    jest szybkie schłodzenie, gdy przychodzimy walnąć w kimono. W "domowym"
    trzeba sobie policzyć ile niedobrej energii cieplnej przybywa z zewnątrz
    i ją cały czas równoważyć, by temperatura była na stałym poziomie.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-07-30 21:39:19
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > 73m3 to circa 90 kg powietrza. Czyli 90 kJ dla podniesienia o jeden
    > stopień. 3,5 kW to 90 kJ w 25 sekund. Więc się zgadza.

    Dziękuję. Mnie wyszło podobnie.
    Mój problem jest taki, że w dobrze odizolowanym pomieszczeniu
    klimatyzator 3.5kW nie potrafi zrobić mniej niż 21C startując z 24.4C
    przez 8h pracy na maxa.
    Szukam przyczyn.
    Dla porównania w serwerowni, gdzie trochę gratów grzeje, klimatyzator
    2.5kW z 25C zrobił <15C w czasie 10 minut? Fakt, pomieszczenie znacznie
    mniejsze, ale tam jednak jakaś energia jest wytracana, w końcu pracuje 5
    serwerów, 2 ups-y, kilka switchy itd.

    Ok. Kolejne pytanie. Czy w instalacji typu split, jednostka zewnętrzna
    zawsze pompuje do wszystkich wewnętrznych, a fakt włączenia lub
    wyłączenia jednostki wewnętrznej jest spowodowany jedynie sterowaniem
    jej wentylatora? Czy też jednostka zewnętrzna odcina obiegi do
    nieużywanych jednostek wewnętrznych?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2020-07-30 22:34:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > Mój problem jest taki, że w dobrze odizolowanym pomieszczeniu
    > klimatyzator 3.5kW nie potrafi zrobić mniej niż 21C startując

    Być może to jest klimatyzator o trybie pracy bardziej domowym, niż
    hotelowym. Każdy by chciał mieć jak nawyższy COP, czyli współczynnik
    efektywności zamiany energii zewnętrznej na pompowanie "cieplika".
    A ten COP zależy *wyłącznie* od różnicy temperatur obu zakończeń
    cyklu Carnota (czy cyklu zbliżonego do). To jest parametr "fizyczny",
    a nie "techniczny", czyli wylicza się go ze wzoru, a nie doskonali
    wymyślając nowe czynniki robocze płynące przez przewody hydrauliczne
    z beztlenowej miedzi. Im mniejsza różnica temoeratur, tym COP jest
    lepszy. Zatem jeśli da się duży wymiennik ciepła wewnątrz pomieszczenia,
    tak, by te 3,5 kW rozpraszało się przy względnie wysokiej temperaturze
    (niewiele niższej niż te 21°C), to COP będzie duży. Ale tylko przy
    utrzymywaniu temperatury na ludzkim poziomie, a nie przy wytwarzaniu
    arktycznych mrozów. Tych wytworzyć taką klimą się po prostu nie da.

> [...]
    > 2.5kW z 25C zrobił <15C w czasie 10 minut? Fakt, pomieszczenie znacznie
    > mniejsze, ale tam jednak jakaś energia jest wytracana, w końcu pracuje

    To jeszcze inny rodzaj klimatyzacji, o którym nie wspomniałem wcześniej.
    Klimatyzatory "serwerowe". One mają jeszcze dodatkowe zadanie: obniżyć
    wilgotność. A to robi się przez wykroplenie pary wodnej przez zejście
    poniżej punktu rosy. To samo jest w klime samochodowej, używanej zimą
    do odmglenia szyby. Ale nie ma zmiłuj się, to odbywa się kosztem COP.

    Przy okazji: istnieje przesąd, że stosowanie klimatyzacji *zawsze*
    prowadzi do obniżenia wilgotnści. Nie zawsze. Bywały na tej grupie
    (przeważnie letnią porą) dysputy na temat klimy, stąd wiem, że ten
    przesąd jest w narodzie mocno zakorzeniony. Kilka innych też.

> [...]
    > wyłączenia jednostki wewnętrznej jest spowodowany jedynie sterowaniem
    > jej wentylatora? Czy też jednostka zewnętrzna odcina obiegi do

    Chyba chodzi multisplit. Nie mam pojęcia jak to jest w komercyjnych
    systemach i nie używałem nigdy multisplita.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-07-31 12:00:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.07.2020 21:39, Irek.N. wrote:
> [...]
    > wewnętrznej jest spowodowany jedynie sterowaniem jej wentylatora? Czy
    > też jednostka zewnętrzna odcina obiegi do nieużywanych jednostek

    W instalacji multisplit (jedna zewnętrzna, wiele wewnętrznych), to
    jednostka wewnętrzna steruje otwarcie elektrozaworu (w jednostce
    zewnętrznej) który przepuszcza czynnik do niej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2020-07-31 12:42:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > W instalacji multisplit (jedna zewnętrzna, wiele wewnętrznych), to
    > jednostka wewnętrzna steruje otwarcie elektrozaworu (w jednostce
    > zewnętrznej) który przepuszcza czynnik do niej.

    Czy w instalacjach multisplit z funkcją grzania można dla jednego
    urządzenia wewnętrznego ustawić chłodzenie, a dla innego grzanie?

    Ktoś mi mówił, że w Sinclair można.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2020-07-31 14:11:10
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > W instalacji multisplit (jedna zewnętrzna, wiele wewnętrznych), to
    > jednostka wewnętrzna steruje otwarcie elektrozaworu (w jednostce
    > zewnętrznej) który przepuszcza czynnik do niej.

    O widzisz. Dzięki, to ja mam chyba coś pokopane. U mnie jedna wewnętrzna
    była włączona, ale wszystkie wykazywały chłód na krawędziach wywiewu,
    tak jak by obieg pracował, ale wentylator nie. Może to powoduje, że
    działa to kiepsko.

    Miłgo.
    Irek.N.
    ps. W mitsubishi nie można mieszać grzanie/chłodzenie.

  • 8. Data: 2020-08-01 15:43:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 31.07.2020 12:42, Adam wrote:
    > Czy w instalacjach multisplit z funkcją grzania można dla jednego
    > urządzenia wewnętrznego ustawić chłodzenie, a dla innego grzanie?

    Jedna jednostka zewnętrzna może w danej chwili albo grzać albo chłodzić.
    Dla sprężarki to obojętne, bo ona spręża i tłoczy gaz w tym samym
    kierunku w obu przypadkach. Ale kierunek przepływu sprężone gazu za
    sprężarką się różni. W zależności od trybu, skraplacz i parownik
    zamieniają się spełnianą funkcją (zawór czterodrożny).

    Tutaj to masz dobrze pokazane, zwróć uwagę na strzałki.

    -
    http://www.tweetop.pl/files/cache/d53132ea5763518f66
    ffbe4a6e7ec031_f272.png

    -
    http://www.tweetop.pl/files/cache/7d53895b27f0dd734f
    47f15c09ba91d1_f273.png

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2020-08-01 15:44:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 31.07.2020 14:11, Irek.N. wrote:
    > U mnie jedna wewnętrzna była włączona, ale wszystkie wykazywały chłód na
    > krawędziach wywiewu, tak jak by obieg pracował, ale wentylator nie. Może
    > to powoduje, że działa to kiepsko.

    Może być układ że do wszystkich dochodzi, ale bez pracującego
    wentylatora nie powinno to być odczuwalne w pomieszczeniu. Pewnie
    piszesz o tym kiedy ręką "organoleptycznie" sprawdziłeś?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2020-08-01 17:13:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Może być układ że do wszystkich dochodzi, ale bez pracującego
    > wentylatora nie powinno to być odczuwalne w pomieszczeniu. Pewnie
    > piszesz o tym kiedy ręką "organoleptycznie" sprawdziłeś?

    Termowizyjnie. Wszędzie dochodzi i zastanawiam się, czy to może być
    problemem małej wydajności. Najpierw myślałem, że przewymiarowanie
    wewnętrznych jest kłopotem, ale przeczytałem że zaleca się 130% do 160%.
    U mnie okolice 150%, więc to chyba nie jest powód. Szukam dalej.

    Miłego.
    Irek.N.