  • Data: 2010-05-18 23:49:48
    Temat: Re: Wymiana nadproża, czym podstęplować wieniec?
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hsuuq9$mam$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > Po wizycie kierownika budowy i projektanta domu chce wymienić okno od
    > strony ogrodu na większe.
    > Narazie jest 2 m szerokie, a ma być 3 m szerokie.
    > Oboje mówili że nie będzie z tym problemu gdyż TERIVA leży równolegle do
    > tej ściany, a na wieńcu leży ścianka kolankowa i potem dach.

    Pewnie ze nie bedzie problemu to nie ich dom. :-)

    > Musze wiec tak jak mówili podstemplować wieniec, wyciągnąć stare nadproże,
    > wstawić nowe, obmurować i wyciągnąć stemple.

    Proste. :-)

    > Oboje mówią żeby robić to samemu bo to prosta operacja i szkoda pieniędzy.
    > Ponieważ ich nie dopytałem o wszystko a pytania mi się dopiero teraz
    > nasuwają, zapytam Was.

    Blad.
    Niech ten cud kierownik do spolki z cud projektantem pokaza Ci jak to zrobic
    skoro to taka prosta robota. :-)

    > 1. Jak podstemplować wieniec, skoro niżej jest nadproże? Myślałem żeby
    > zrobić tak: biorę stemple, ustawiam 3 z jednej strony i 3 z drugiej,
    > między nimi jakieś dźwigary,

    Jakies dzwigary... To tak jakbym sluchal zony. Na pytanie jak dlugie
    odpowiada takie no wiesz..., a ja nie wiem, bo nie znam skali "no wiesz".
    Wybacz, nie pije do Ciebie tylko te glaby Cie wkrecaja. Wymiana nadproza to
    moze i prosta czynnosc, ale nie dla osoby piszacej jakies dzwigary.
    Rozumiem, ze piszesz jakies i to mnie nie dziwi, ale tu nie ma miejsca na
    jakies. Ma byc tak jak ma byc i tyle. Nikt Ci zycia nie wroci jak ten strop
    walnie Ci na glowe a rady, ze to prosta robota w wykonaniu kierownika budowy
    powinny zakonczyc sie sugestia wymiany kierownika.

    > ustawiam to i wstawiam większe nadproże. Potem zalewam

    Powiedzieli Ci gdzie ustawic? Stemple maja wejsc w pustki pustakow
    stropowych? Jakie jest ulozenie belek stropowych rownolegle do okna czy
    prostopadle?

    > tam gdzie się da i jak zwiąże wyciągam dźwigary i zalewam resztę.

    Nie ma tam gdzie sie da. Albo calosc albo wcale. Pol nadproza to nie
    nadproze.

    > 2. Czy faktycznie trzeba to koniecznie podstemplować skoro otwór będzie
    > miał 3 m szerokości? Nie wystarczy wyciągać starego nadproża, wstawić
    > nowego i obmurować?

    Kierownik z projektantem powinien powidziec Ci po co ono tam jest. Gdyby tak
    sobie mozna bylo je wyjmowac to mogloby go w ogole nie byc.

    > 3. Z czego zrobić stemple i dźwigary, chciałem wypożyczyć ale nikt nie
    > chce rozmawiać ze mną przy 6 sztukach :-)

    Stemple to najmniejszy problem. Bierzesz drewniane stemple o srednicy ok.
    10cm i dlugosci nieco krotszej od wysokosci kondygnacji, bezposrednio pod
    stropem na stemplach ukladasz drewniana belke o przekroju kwadratu 10x10cm i
    wypierasz stemple drewnianymi klinami od dolu tak, ze calosc bedzie sztywna
    jak jasny gwint albo i jeszcze bardziej. Stemple co najmniej jeden na metr
    dlugosci, belka nie krotsza jak planowany otwor i koniecznie podpierajaca
    belki stropowe najlepiej lezace prostopadle do okna. Stemplujesz co najmniej
    trzy belki przy oknie o ile to strop nie nad parterem z piwnica ponizej.
    Jezeli uklad konstrukcyjny stropu jest odwrotny to nikt odpowiedzialnie nic
    Ci tu nie doradzi. Jak strop jest podparty mozesz delikatnie wycinac
    nadproze. Pytanie kolejne, jak szeroki, jak zbrojony i jak dlugi jest
    wieniec, czy same belki stropowe utrzyjaja wieniec bez podparcia na trzech
    metrach? Byc moze trzeba podeprzec strop rowniez z zewnatrz na
    "przestrzelonych" przez sciane belkach miedzy nadprozem a wiencem. Na Twoim
    miejscu wcale bym sie sam za to nie zabieral. Robota moze i prosta ale nie
    koniecznie latwa. Kazda ingerencja w konstrukcje budynku powinna byc
    dokladnie przemyslana. Juz lepiej przyzwyczaj sie do mniejszego okna.

    Pozdro.. TK