  • 61. Data: 2021-03-04 16:42:11
    Temat: Re: jaki cyfrowy programator czasowy?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Zastanawiającym wyjątkiem jest tutaj "przysłowiowy analfabeta"
    > - nie do końca wiem, jak to rozumieć.

    Nie wszystko zawsze musi być rozumiane jednoznacznie. Na przykład
    "budowlany analfabeta" i "przysłowiowy analfabeta", użyte w odpowiednim
    kontekscie, oznacza kogoś, kto "nie ma pojęcia o budownictwie" albo
    "nie zna przysłów".

    https://sjp.pwn.pl/szukaj/analfabeta.html

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2021-03-04 16:47:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 16:37 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Którą łazienkę? Bo ja mam kilka, zawsze jakaś wypadnie dalej.

    Ja mam 4. Najdalsza max 6m pex'a od zasobnika.
    1 kuchnia 3m, 2 kuchnia 8m pex'a - tu pisałem, że po 5s leci ciepła woda.

    TG

  • 63. Data: 2021-03-04 18:03:00
    Od: adam <a...@a...pl>

    > Cyrkulacja co 15 min (lub inna chwilowa jest bez sensu) bo zawsze się
    > pechowo trafi na okres pauzy. A jak pozostałe odcinki po pauzie wciągną
    > schłodzoną wodę przez obieg wtórny cyrkulacji (efekt uboczny cyrkulacji
    > część ciepłej  wody idzie przez rury cyrkulacji z pozostałych obwodów)
    > to jest efekt ciepła - zimna - ciepła.
    > Ona ma chodzić non stop chyba, że użytkowników nie ma na dłużej.

    Mam tak już kilka lat i nie narzekam. Czasem poleci lekko ciepła, to
    fakt. Ale do bieżącego umycia rąk, noża, czy przepłukania jakiejś
    szmatki spokojnie wystarczy.
    Do kąpieli na początku może być za chłodna, ale tylko na początku. Mnie
    i żonie to nie przeszkadza.

  • 64. Data: 2021-03-04 18:15:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 14:37, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Ktoś Ci tak zaprojektował dom, że masz kawał drogi od zasobnika do
    > punktów poboru - czy to już jakaś adaptacjia i nie było innego wyjścia?

    Brak dokotryzowania się z hydrauliki odpowiednio szybko, podczas budowy
    domu i rady fachowca w berecie z antenką.

    > Ja ma kilka łazienek, dwie kuchnie ale max to 2-3s (no może w jednym
    > miejscu 5s) gdy leci ciepła woda. Oczywiście bez żadnej cyrkulacji.

    Mylisz pojęcia. Ciepła wodę mam w kranie natychmiast. Bez czekania.
    Właśnie dzięki cyrkulacji. Bez włączonej cyrkulacji mam wodę w
    najdalszym punkcie za jakieś 10sek.

    15sek to czas w którym pompa cwu wykona pełny obrót w instalacji
    wymieniając wodę z zasobnikiem, kiedy w instalacji woda już wystygła (co
    wcale nie jest natychmiastowe).

    Długość instalacji jest jaka jest. Wszystkie współcześnie projektowane
    budynki mają zerowy priorytet aby łazienki były obok siebie, cyrkulacja
    jest w zasadzie z definicji potrzebna.

    Zaznaczam również że to jst tylko zwykłe cebulactwo. Woda, przy
    sensownie izolowanych rurach, może sobie chodzić cały czas, na zwykłym
    timerze. To że ktoś robi do tego jakaś wypasioną automatykę nie ma
    uzasadnienia racjonalnego. To tylko: mam, bo mogę mieć.

    A całość tych "oszczędności" w moim przypadku nie ma związku z prądem i
    ciepłem tylko ... pojemnoscią szamba. I to jest chyba jednyn cień sensu
    posiadania obiegu cwu w moim przypadku.

  • 65. Data: 2021-03-05 10:33:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 4 Mar 2021 18:15:23 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Woda, przy
    > sensownie izolowanych rurach, może sobie chodzić cały czas, na
    > zwykłym
    > timerze.

    Że bez strat? Można dyskutować. U siebie mam rury zatopione w
    warstwie stryro 20cm w posadzdze i są straty, z wykresu temp.
    bojlera:

    http://83.220.108.211/bins/bojler.jpg

    widać, że bojler w godz. 1:00am-7:00am gdy cyrkulacja jest wyłączona
    nie jest doładowywany.
    O 7:00 włącza się cyrkulacja (non stop do 1:00am) i jest od razu
    spadek temp., po czym kilka razy dziennie jest doładowywany mimo że
    pobór użytkownika był tylko o 14 i 23.

    --
    Marek

  • 66. Data: 2021-03-05 12:57:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/03/2021 10:33, Marek wrote:
    > Że bez strat?

    Ze stratami. Nieistotnymi. Zależy kto ma jak zrobone grzanie boilera. U
    mnie grzeje się zimą z c.o. a latem z... też c.o. W sumie w nosie mam te
    straty, może kiedyś policze ie mnie to kosztuje, ale nie spodziewam się
    makabrycznych kwot.

  • 67. Data: 2021-03-14 17:28:09
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2021-03-02 o 17:02, adam pisze:

> [...]
    > chodziłoby  dalej w pętli. Da się to zrobić?
    >
    > Chciałbym w ten sposób sterować cyrkulacją ciepłej wody. W dzień woda
    > nie musi krążyć cały czas, więc chodzi w pętli. Na noc ją wyłączam
    > całkowicie, rano włączam. I jak włączę, to chciałbym, żeby od razu woda
    > krążyła. Dotychczas używam zwykłego programatora za 10zł z marketu,
    > który ustawiam tak, że chodzi 15 min, potem przerwa 15 min. Rano jak
    > włączę i trafię na pauzę, to czekam na tę wodę. A zgodnie z pewnym
    > prawem nie działa tu rachunek prawdopodobieństwa, i nigdy nie ma ciepłej

    Napiszę, może komuś się przyda.
    Nie chciało mi się wgłębiać w temat programowania, bo nie poradziłbym
    sobie. Użyłem googli wklepując "przekaźnik czasowy" z różnymi tam
    bardziej precyzyjnymi słowami (np pracujący w pętli) i okazało się, że
    jest sporo takich gotowych przekaźników, które można wyłączyć, a po
    włączeniu startują albo od cyklu pracy, albo od przerwy. Zasilanie 12/24
    albo 230, co komu pasuje. Długość cykli można regulować.
    Mi przypasował EPC-C30 od http://71signature.com.pl/
    Zamontowałem i chodzi.