  • Data: 2010-05-16 16:49:14
    Temat: Re: otwarty kominek z plaszczem wodnym
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:g1ltnolf105n$.1b3fotvgybrna$.dlg@40tude.net...

    >> Chyba o kominku z plaszczem? ;)
    >
    > Ale jaki bufor - naczynie wzbiorcze?

    Nie naczynie tylko bufor np. zbiornik 1000 litrów wody lub jeszcze większy.
    Zbiornik taki nagrzewając się gromadzi energię, któą później oddaje do
    grzejników lub podłogówki.
    Bez takiego zbiornika drewno zbyt szybko się spali, a wytworzona energia
    doprowadzi do szybkiego zagotowania wody w kominku i jej wygotowania.

    > Ja na razie szukam informacji, czy istnieja kominki BEZ SZYBY -
    > tradycyjne,
    > otwarte - w ktorych mamy plaszcz wodny albo jakis inny system odbioru
    > ciepla z woda jako medium.

    To w końcu się pytasz czy istnieją takie czy też widziałeś takie i pytasz
    się gdzie możesz znaleźć ?
    Ja bynajmniej nie słyszałem o kominkach otwartych z płaszczem. Wszystkie
    znane mi kominki posiadające płaszcz wodny to kominki zamknięte z automatyką
    spalania. Ale jestem w stanie wyobrazić sobie taki kominek, w którym pali
    się krótkotrwale bez kontroli spalania.
    Niestety kominki otwarte cechuje brak kontroli spalania. Jedyna kontrola
    polega na dokładaniu małych ilości drewna, ale jest to bardzo upierdliwe,
    żeby przez cały dzień latać do kominka co pół godziny.
    Dlatego też przy płaszczach stosuje się kominki zamknięte, gdzie ilość
    powietrza do spalania jest dawkowana przez wentylator lub przepustnicę.
    Wtedy taki kominek możesz załadować drewnem na kilka godzin, a automatyka
    będzie prowadziła spalanie w taki sposób, żeby utrzymać stałą temperaturę w
    pomieszczeniu lub stałą temperaturę wody.
    Jeżeli nie posiadasz takiego kominka to musisz mieć duży bufor, który
    przyjmie całą wytworzoną energię z pełnego załadunku kominka drewnem. Po
    nagrzaniu takiego buforu, ciepło to jest stopniowo uwalniane z bufora do
    otoczenia i utrzymywana jest stała temperatura w domu, pomimo, że w kominku
    juz się nie pali.
    Są natomiast kominki otwarte, które kumulują ciepło w obmurówce z szamotu, a
    następnie stopniowo je uwalniają do otoczenia poprzez kanały powietrzne. Są
    to kominki z tzw. dynamicznym rozładowaniem ciepła. Kominki takie wyposazone
    są w wentylator lub przepustnicę sterowaną elektroniką lub mechanicznym
    termostatem.