    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: pompa do podnoszenia ciśnienia
    Date: Sat, 27 Mar 2021 20:41:57 +0100

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Do budynku wchodzi mi "z ulicy" woda rurą PE40, ciśnienie marne, w
    > porywach 1 atm, w lato bywa nawet 0,6. Musi być hydrofor żeby się dało
    > normalnie korzystać z wody, zresztą nawet w warunkach technicznych jest
    > napisane, że powinien on być zainstalowany.

    Nie mam wodociągu. Mieszkam w miejscu (Warszawa, jej wschód), pod którym
    jest pokład znakomitej wody w utworach polodowcowych, izolowanej od
    współczesności warstwami nieprzepuszaczlnymi (iły), ale dostępniej bez
    szczególnej papierologii (czyli nie głębiej, niż 30 metrów). Tak więc
    z pompowaniem niejakie doświadczenie mam.

    > Jak tu najlepiej podnosić ciśnienie? Rozważam dwie opcje:
    >
    > 1. Pompa Grundfos Scala lub coś podobnego co nie potrzebuje zbiornika
    > przeponowego. Ludzie po internetach piszą, że czasem, szczególnie jak
    > uszczelki w kiblach niedomagają potrafi się ciągle uruchamiać żeby
    > "dobić" ciśnienie i zalecają dołożyć małe naczynie przeponowe, prawda
    > li to?

    Prawda. Dom kupiłem jeszcze za komuny, z już wywierconą studnią, ale
    nigdy wcześniej nie uruchomioną. Poprzednicy dość głupio wiercili.
    Studnia była "abisyńska", czyli zakopana rura cal i ćwierć. Zakończona
    na dnie studni kopannej. Ale ci popaprańcy wykopali za płytko (2 m) --
    jak zmierzyłem poziom lustra wody, to wyszło, że żadną miarą pompa nie
    pociągnie. Praw fizyki pan nie zmienisz, i nie bądź pan głąb (wężykiem).
    Wkopałem się jeszcze metr, ciężko było, bo kręgi wąskie. Ale już ciągnęło.
    Na granicy możliwości, ale ciągnęło. Na początku miałem zestaw pompa plus
    zbiornik przeponowy (w latach 80 wielka rzadkość), ale znakomity, czeskiej
    produkcji. Zbiornik 15 lat wytrzymał, przepona wciąż cała, ciśnienie ani
    trchę nie spadło. Dziś już takich nie robią. Ale się zpsuły jakieś dławiki
    na pompie, czy cóś, postanowiłem wymienieć na współczesną produkcję. Pompy,
    owszem, nawet lepsze teraz robią, z nierdzewki. Ale zbiorniki -- lepiej
    nie mówić. Starego nie dało się zostawić, złączki nie pasopwały. Więc to
    nowe naczynie przeponowe padło po roku czy dwóch. Ktoś mnie namówił na
    "wirtualny zbiornik" w postaci "Automatic Pump Controll PC-10P". Na jego
    temat mogę powiedzieć jedno słowo: re-we-la-cja! Przewidwalnie włącza
    się po odkręceniu kranu, daje stabilnie ciśnienie. Ciśnienie niezbyt
    duże, bo w moich warunkach pompa głównie ssała, a tylko trochę tłoczyła.
    Ale ogólnie OK. Z tym że trzeba było dbać o uszczelki i dokręcać krany.
    I to bym doradził, zamiast dodawania naczyń przeponowych.

    > 2. Zwykły zestaw pompa + zbiornik przeponowy 100 litrów. No i teraz
    > tak, wodomierz mi założyli na Qnom = 1,5m^3/h Qmax = 3m^3/h i jak sobie
    > patrzę na dostępne pompki, to większość takich z silnikiem koło 1kW może
    > być za mocna (za duży przepływ maksymalny - obawiam się, że w końcu
    > rozwalę wodomierz). Wytypowałem sobie na razię Omnigenę WZ750 (Qmax =
    > 2,8) albo coś bardziej markowego - Pedrollo JSW 2AH (Qmax = 2,7). Ma to
    > sens?

    Ma. Mnie to co powyżej już nie dotyczy, bowiem jesienią tak mi się
    obniżyło lustro wody, że pompa ciągnąć przestała. Kazałem sobie pół
    metra obok tamtej abisynki wywiercić studnię głębinową z zatopioną
    pompą. I znowu mogę powiedzieć jedno słowo: re-we-la-cja! Ta tylko
    tłoczy, ssać nie musi, mając moc taką jak porzedniczka, napełnia
    zbiornik w parę sekund.

    W każdym razie poprzeniczka tej pompy to była IBO AJ 50/60. Optymalizowana
    na ssanie (na czym mi zależało), ale ogólnie bardzo cicho i kulturalnie
    pracująca. W karcie katalogowej podaje się jej maksymalną wydajnośc 1 l/s
    przy *swobodnym wypływie*. Jeśli będzie robić ciśnienie w zbiorniku, to
    na pewno zmieści się w tych 3000 l/s i wodomierza nie rozwali, a baniochę
    w trymiga napełni. Ja bym poszedł tą drogą. Może 50 litrów zamiast 100
    litrów -- wodomierz mniej się nacierpi. Omnigena to zdaje się prawie to
    samo, co IBO. Coś zbliżonego bym wybrał.

    Jarek

    --
    Zaraz już zacznę -- zacznę już za chwilę
    Straszną balladę o pewnej dziewczynie