    Subject: Re: pompa do podnoszenia ciśnienia
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 28 Mar 2021 12:42:55 +0200

    W dniu 2021-03-27 o 20:12, Jakub Rakus pisze:
    > Czołem!
    >
    > Do budynku wchodzi mi "z ulicy" woda rurą PE40, ciśnienie marne, w
    > porywach 1 atm, w lato bywa nawet 0,6. Musi być hydrofor żeby się dało
    > normalnie korzystać z wody, zresztą nawet w warunkach technicznych
    > jest napisane, że powinien on być zainstalowany.
    >
    > Jak tu najlepiej podnosić ciśnienie? Rozważam dwie opcje:
    >
    > 1. Pompa Grundfos Scala lub coś podobnego co nie potrzebuje zbiornika
    > przeponowego. Ludzie po internetach piszą, że czasem, szczególnie jak
    > uszczelki w kiblach niedomagają potrafi się ciągle uruchamiać żeby
> [...]
    "Prawda li to"

    Rozwiązania bez zbiornika hydroforowego zawsze związane są z chwilowym
    spadkiem ciśnienia i przepływu po odkręceniu kranu, zanim wystartuje
    pompa. Co prawda w przypadku pomp Scala jest to mniej zauważalne niż w
    przypadku pomp wyposażonych w hydrostat BRIO. Jednak przy takich
    delikatnych wypływach tego typu pompa będzie się załączać dość często.

    Dlatego lepszym rozwiązaniem będzie pompa ze zbiornikiem hydroforowym.
    Może to być nawet pompa Grundfos Scala + dołożony do instalacji
    niewielki zbiornik przeponowy np. 25l. Dzięki temu będziesz miał
    idealnie stabilne ciśnienie i niezauważalne wahania ciśnienia w
    instalacji. Ponadto sama Scala steruje płynnie obrotami pompy,
    dokładniej stabilizując ciśnienie.

    Ma to też duże znaczenie dla zasobników ciepłej wody w przypadku których
    duże skoki ciśnienia powodują szybsze ich zużycie. Jeżeli będzie to inna
    pompa z hydrostatem mechanicznym to zbiornik musi być większy, gdyż
    tutaj większe są skoki ciśnienia. Do takiej pompy do celów domowych to
    zazwyczaj trzeba zbiornik 80-100 litrów.

    W przypadku Qmax to jest to przepływ jaki zapewnia pompa bez podnoszenia
    ciśnienia, czyli przy swobodnym wypływie wody z pompy. Jeżeli pompa
    podnosi ciśnienie to jej wydajność spada, a charakterystyka pracy każdej
    pompy jest podawana na wykresach.