  • 31. Data: 2022-01-19 20:41:00
    Temat: Re: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 19 Jan 2022 17:42:21 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > Rozszczelnij okno i przewietrz.

    Ale czym to rozwiązanie się różni od przetarcia szmatką? Masz na
    myśli rozszczelnić na regulacji na stałe na okres zimy? Wstępnie
    założyłem, że ustawienie fabryczne szczelności na zamkach (w połowie
    między min a max szczelności) powoduje jednak jakiś minimalny
    przewiew na uszczelkach. Ustawiłem szczelność na max ale złośliwie
    temperatura na zewnątrz wzrosła więc nie ma jak sprawdzić. Ale i tak
    też rosiły okna-moduły nieotwieralne gdzie nie ma problemu z
    nieszczelnością na uszczelce.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2022-01-19 20:51:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wietrzenie praktycznie nic nie pomaga.
    No może gdyby wentylator postawić przed oknem i skierować na szybę.
    A na noc dla smacznego snu chciałbyś jednak zasunąć zasłony.
    W tym roku otworzyłem nawiewniki (nad każdymi drzwiami balkonowymi), poza przeciągiem
    żadnego innego efektu.
    Rzecz w usytuowaniu grzejników, grzejniki powinny być pod oknami, a nie obok.
    Moda się wśród architektów zrobiła na okna do samej podłogi (głupie to jak nie wiem
    co, niczego pod takim oknem nie ustawisz, a
    chodzi nie o jedno okno lecz o wszystkie), wtedy albo dajesz niski grzejnik przy
    oknie (w świetle szyby), lub musisz wpuścić w
    podłogę co ma swoje różne wady, albo dać wysoki wąski grzejnik obok okna (podłogówka
    rzadko występuje w budynkach
    wielomieszkaniowych, a szkoda).
    Co do % każdy higrometr pokazuje mi inne wartości z rozrzutem 20% - czy nie ma może
    jakiejś apki na sikajfona?

  • 33. Data: 2022-01-19 21:02:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 19 stycznia 2022 o 20:35:45 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Temperatura jest 22.
    >
    > --
    > Marek
    Widocznie 22 to za mało.

  • 34. Data: 2022-01-20 07:54:10
    Od: Snollygoster <s...@e...prv>

    W dniu 2022-01-19 o 18:41, kanalia Zenek Kapelinder ujada:

    /bełkot psychola - ciach/*

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 35. Data: 2022-01-20 07:54:28
    Od: Snollygoster <s...@e...prv>

    W dniu 2022-01-19 o 21:02, kanalia Zenek Kapelinder ujada:

    /bełkot psychola - ciach/*

    wynoś się z psp!

  • 36. Data: 2022-01-20 08:43:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 19.01.2022 20:41, Marek wrote:
    > Ale czym to rozwiązanie  się różni od przetarcia szmatką?

    Jak wytrzesz szmatką, to ją wyciśniesz do kanalizacji czy odłożysz na
    półkę gdzie wytarta woda ponownie odparuje i sumarycznie wilgotność w
    domu się nie zmieni?

    > Masz na myśli rozszczelnić na regulacji na stałe na okres zimy?

    Mam na myśli takie ustawienie klamki, między "otwartym oknem" a
    "uchylonym" (gdy klamka ma ten sam kierunek co przy zamkniętym oknie ale
    zwrot przeciwny) - pozycja 45 stopni do góry; dla prawego skrzydła to
    będzie I ćwiartka dla lewego II ćwiartka. Wtedy okno jest zabezpieczone,
    ale ma 1-2mm szparę między ramą a uszczelką.

    Jeżeli okno ma okucia bez możliwości uchylenia, to pozostaje otworzyć na
    przestrzał i przewietrzyć prze kilka minut.

    > Ale i tak też rosiły okna-moduły nieotwieralne gdzie nie ma problemu z
    nieszczelnością na uszczelce.

    W domu jest za dużo wilgoci. Jeżeli nie masz WM (zakładam że nie, bo
    wtedy okna nie roszą nawet przy -25C), to grawitacyjne kominki
    wentylacyjne są niewystarczające. Nikt nie lubi zimą przeciągów przy
    oknach, ale gdy masz nowe, szczelne okna to robisz z domu termos. Te
    50-60% wilgotności w domu zimą, to jest za dużo. Wchodzi się z dworu do
    takiego domu i na wejściu czuć "smrodek" i zaduch.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2022-01-21 02:37:15
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 19 stycznia 2022 o 11:38:48 UTC-6 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Przy jakiej wilgotności i temp w pomieszczeniu? Bo tu czy będzie rosa czy
    > nie decydują pojedyncze stopnie C i % wilgotności.

    Po pewnym doswiadczeniu z roznymi oknami wiem ze jak okna nie daja rady przy -5 i
    suchej atmosferze (tak pisze watkotworca) to znaczy ze naprawde slabe sa.
    A te ponoc bylejakie nie sa.

    Moje aktualne sa pasciate makabrycznie i rosza sie przy -10 dopiero.

    Poprzednie mialem zwykle plastikowe oknoplasty i kuchnie gdzie wentylacja byla slaba
    i nawet one do tych -5 i wilgotnej kuchni nie robily problemow. Rosily sie troche ale
    potem wysychaly.
    Mur wokolo nich grzybial ale okna nie.

  • 38. Data: 2022-01-21 09:11:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.01.2022 02:37, ptoki wrote:
    > Po pewnym doswiadczeniu z roznymi oknami wiem ze jak okna nie daja rady przy -5 i
    suchej atmosferze (tak pisze watkotworca) to znaczy ze naprawde slabe sa.
    > A te ponoc bylejakie nie sa.

    Obstawiam jednak że zima to wszystko pozamykane na cztery spusty, a
    kratki wentylacyjne pozasłaniane - "bo wieje". Niemożliwe przecież żeby
    trzyszybowy pakiet trzymał tak słabo przy -5 i to jeszcze wszystkie okna.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 39. Data: 2022-01-21 10:46:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 20 Jan 2022 08:43:01 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    > będzie I ćwiartka dla lewego II ćwiartka. Wtedy okno jest
    > zabezpieczone,
    > ale ma 1-2mm szparę między ramą a uszczelką.

    Ale moment, nie rozumiemy się. Okna mają regulację docisku, można tak
    ustawić aby była lekka nieszczelność ale nie chcemy tego bo to
    jeszcze bardziej ochłodzi ramę i spowoduje roszenie. Wątek jest o tym
    czemu rama zimna i czy to normalne.

> [...]
    > Te
    > 50-60% wilgotności w domu zimą, to jest za dużo.

    A ile powinno być?
    Jak chcesz uzyskać mniejszą niż 50% wietrząc, skoro na zewnątrz jest
    70%?

    --
    Marek

  • 40. Data: 2022-01-21 10:54:14
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Marek.
    On 21.01.2022 10:46 you wrote:

> [...]
    > tym czemu rama zimna i czy to normalne.
    > A ile powinno być? Jak chcesz uzyskać mniejszą niż 50% wietrząc,

    :D

    70% przy -5°C to nie typ samo 70% przy 22.

    Jak teraz widzę, że masz 55% przy 22°C to nie wierzysz wcale, albo non
    stop robisz pranie, albo hodujesz boczniaki w domu.

    W zimie przy normalnej wentylacji nie ma szansy utrzymać 55% bez
    nawilżania dodatkowego.

    --
    Pete