  • 1. Data: 2011-01-18 09:50:40
    Temat: Wlasny sterownik pogodowy
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    Zastanawiam sie czy zamiast oddzielnego sterownika pogodowego do
    podlogowki nie lepiej odpowiednio zaprogramowac sterownik PLC.

    Jaki jest schemat dzialania pogodowki? Tzn moze znacie strone, gdzie
    jest to lepiej opisane niz to co pisza sprzedawcy gotowcow?

    Jak sie ustala krzywa grzewcza? Sa na to jakies wzory czy producenci
    programuja je na bazie swoich doswiadczen?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 2. Data: 2011-01-18 11:35:26
    Temat: Re: Wlasny sterownik pogodowy
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "RadekNet" <r...@r...com> wrote in message
> [...]
    >
    > Jak sie ustala krzywa grzewcza? Sa na to jakies wzory czy producenci
    > programuja je na bazie swoich doswiadczen?

    Zrób sobie wielopunktową charakterystykę z interpolacją pomiedzy. I bedziesz
    obserwował temperaturę w jakimś wzorcowym pokoju vs temperatura na zewnątrz
    i tak bedziesz sterował.
    te krzywe grzewcze to też mina. Od kilku sezonów z tym walczę i zawsze jest
    coś nie tak.

  • 3. Data: 2011-01-18 11:49:15
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > na zewnątrz i tak bedziesz sterował.
    > te krzywe grzewcze to też mina. Od kilku sezonów z tym walczę i zawsze

    Mury kumulują ciepło. Dlatego skorelowanie temperatur wody w ogrzewaniu.w
    przypadku szybkich zmian tzew (temperatury na zewnątrz) są trudne. Po
    ustabilizowaniu się tzew stopniowo układ może dojść do równowagi i można tą
    zależność wyłapać. Aż do następnej szybkiej zmiany, kiedy znów są problemy z
    ustaleniem tej zależności.
    jagr

  • 4. Data: 2011-01-18 12:04:10
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "jagr" <j...@W...fm> wrote in message
> [...]
    > ustabilizowaniu się tzew stopniowo układ może dojść do równowagi i można
    > tą zależność wyłapać. Aż do następnej szybkiej zmiany, kiedy znów są

    Właśnie tak sie dzieje. Ale szkoda, że te sterowniki są tak głupie i nie
    można w nich ustalić ręcznej inercji. Czasem grzeje za mocno czasem za
    słabo, czasem miesiąc dobrze. Ja już kumam jak to regulować ale by sie
    przydało kilka parametrów ustawić ręcznie i w dodatku wielopunktowo, bo ta
    krzywa wg. producentów nie sprawdza się u mnie. A nie ma jak zrobić jej
    przegięcia.

  • 5. Data: 2011-01-18 12:20:16
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 18.01.2011 12:35, kiki pisze:

> [...]
    > na zewnątrz i tak bedziesz sterował.
    > te krzywe grzewcze to też mina. Od kilku sezonów z tym walczę i zawsze

    Czy problem polega na tym, ze "krzywa" to nie krzywa a zbior punktow i
    tych punktow w oprogramowaniu sterownika jest za malo?
    Masz czujnik pokojowy?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 6. Data: 2011-01-18 12:30:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 10:50, RadekNet <r...@r...com> wrote:
> [...]
    >
    > Jaki jest schemat dzialania pogodowki? Tzn moze znacie strone, gdzie
    > jest to lepiej opisane niz to co pisza sprzedawcy gotowcow?

    IMHO nie ma sensu, skoro pogodowke mozna kupic za 180 pln. Do PLC
    musialbys dokupic analogowe wejscia do czujek temperatury - sztuk dwie
    (temp. zewnetrzna, temp. zasilania podlogowki). Ale ja jestem
    przeciwny - skoro male urzadzonko za 180 pln (czyli pewnie podobnie do
    kosztu tych czujek lub nawet taniej) jest juz do tego wyspecjalizowane
    - to jego bym uzyl. I jedna zasada - im bardziej akumulacyjny dom tym
    latwiej sterowac temperatura. U mnie wahania sa tak male i tak powolne
    ze do dzisiaj pogodowka lezy w pudelku (nie ma czasu zamontowac;), a
    ja steruje temperatura ustawiajac wybrana temperature na sterowniku
    stalotemperaturowym (steruje zaworem 3d tak zeby utrzymywal ustalona
    temperature). Zmiany robie raz na tydzien czy nawet rzadziej, a w domu
    wahania sa naprawde male. Im mniej akumulacyjny dom tym wahania beda
    wieksze i trzeba sie bardziej nakombinowac z ustawieniami).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2011-01-18 12:37:38
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 18.01.2011 13:30, Adam pisze:

> [...]
    > przeciwny - skoro male urzadzonko za 180 pln (czyli pewnie podobnie do
    > kosztu tych czujek lub nawet taniej) jest juz do tego wyspecjalizowane

    Czujnik tem zewnetrznej bede miec tak czy siak. Pozostaje dokupic
    czujnik temp zasilania podlogowki: 150 zl. Plus oprogramowanie
    sterownika. A w zamian masz wszystko w jednym miejscu (nie podobaja mi
    sie systemy, gdzie masz do kazdego urzadzenia oddzielny sterownik), z
    dostepem z dowolnego miejsca, z podgladem dzialania, z dowolnoscia
    modyfikacji.

    Tak na prawde tylko koszt programowania licze jako dodatkowy, bo
    czujniki i tak chcialbym w tych miejscach miec ...

> [...]
    > wahania sa naprawde male. Im mniej akumulacyjny dom tym wahania beda
    > wieksze i trzeba sie bardziej nakombinowac z ustawieniami).

    Moj projektant cos w podobnym stylu mowi ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 8. Data: 2011-01-18 12:49:16
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 13:37, RadekNet <r...@r...com> wrote:

> [...]
    > sterownika. A w zamian masz wszystko w jednym miejscu (nie podobaja mi
    > sie systemy, gdzie masz do kazdego urzadzenia oddzielny sterownik), z

    Ja jestem podobnego zdania, pod warunkiem ze chcesz tym w jakis sposob
    sterowac. Ja nie zamierzam - zamierzam raz to wyregulowac, podpiac
    pompe ciepla i zapomniec na wieki (do momentu jak temp. w zimie
    spadnie mi o 1stC ponizej "standardu" nie mam zamiaru zagladac do
    kotlowni :-) A w zwiazku z tym - wole miec to w osobnym urzadzeniu
    chocby ze wzgledu na awarie. Pada PLC, pada WSZYSTKO w domu, lacznie z
    ogrzewaniem :) Choc fakt faktem, ze latwo temu zaradzic (zawor 3d w
    tryb reczny i sterowac recznie..). Co innego gdyby to mialo sterowac
    np. samym piecem. Hm.. No warte przemyslenia, choc ja juz pogodowke
    kupilem wiec ja wykorzystam :-)

    Przy okazji moglbys dokupic trzecia czujke temp. na np. powrot z
    podlogowki i jezeli wraca temp. o wyzszej niz jakastam ustalona dla
    danego zakresu temperatur - wylaczasz na jakis czas pompe (oszczednosc
    energii). Przemysl.. Mnie to by kosztowalo znacznie wiecej i nie
    widzialbym w tym zadnego praktycznego zastosowania - nie stosuje
    zadnego obnizania temp. jak mnie nie ma, wylaczania, przykrecania etc
    - dlatego nie widze sensu angazowac w to PLC :-) Wogole mase czasu
    musialbys poswiecic na testowanie, a im bardziej akumulacyjny dom tym
    trudniej, bo wprowadzona modyfikacja, czy zmiana, przy zmieniajacych
    sie non stop warunkach na zewnatrz jest trudna do sprawdzenia - jezeli
    u mnie w mroz temp. spada 1stC w ciagu 24 godzin to efekt zmiany w
    programie zauwazylbym dopiero po dobrych 2-3 dniach :-))

    Nie mam czasu na takie zabawy ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2011-01-18 13:01:12
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 18-01-2011 o 13:04:10 kiki <k...@k...net> napisał(a):

> [...]
    > przydało kilka parametrów ustawić ręcznie i w dodatku wielopunktowo, bo
    > ta krzywa wg. producentów nie sprawdza się u mnie. A nie ma jak zrobić

    Jednym słowem czas zrobić własny sterownik. Trzeba by połączyć tani, łatwy
    w obsłudze i dobrze udokumentowany sterownik, własną wiedzę o
    charakterystyce cieplej posiadanej instalacji i numeryczną prognozę
    temperatury i wiatru. To by się dało zrobić.
    Gotowa płytka openhardware'owego projektu Arduino, kosztuje mniej niż
    100zł..
    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=ard
    uino
    do tego 48godzinny wykresy z new.meteo.pl i własny program. :)

    Można się nawet pokusić o mieszacz z siłownikami i regulować oddzielnie
    temperaturę dla różnych pomieszczeń.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-01-18 13:16:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 14:01, Shaman <s...@o...com> wrote:
    [...]
> [...]
    ing=arduino
    > do tego 48godzinny wykresy z new.meteo.pl i własny program. :)

    Otototo, to jest fajny pomysl - meteo jest tak dokladny ze szczena
    opada. Obserwuje regularnie (prawie codziennie) od 2007r. Sprawdza sie
    wysmienicie! W przypadku braku lacznosci / braku mozliwosci
    rozszyfrowania wykresu (a moze dane sa dostepne gdzies w formie
    tekstowej? trzeba poszukac albo spytac ICM:) sterownik dzialalby bez
    owej funkcji "wrozka" ;-) Wystarczy wiedza na +24h, dalej chyba dane
    sa juz niepotrzebne.

    > Można się nawet pokusić o mieszacz z siłownikami i regulować oddzielnie
    > temperaturę dla różnych pomieszczeń.

    A to juz chyba przesada :)
    pozdr.

    --