  • 41. Data: 2021-09-20 22:15:56
    Temat: Re: Wymiana ogrzewania (mieszkanie w starym budownictwie)
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 20 September 2021 at 15:32:31 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    wentylatorów, bez drobnych lamelek i zimą to całe zamarza i jest oblodzone i
    sprawnośc spada, ale działa tylko dl;atego, że powierzchnia aktywna parownika jest
    bardzo duża.

    to kosmiczna technologia, zaczynająca się od 100.000 $
> [...]
    > w pompach ciepła królują sprężarki śrubowe, które zapewniają o wiele
    > lepsze parametry, większe sprężanie, a przy tym mogą współpracować z
    > inwerterami, dzięki którym mają lepszy zakres modulacji.
    >
    > Po szóste, obecne pompy ciepła do rozmrażania parownika używają ciepła z
    > bufora, zamiast prądu, a zatem rozmrażają parowniki taniej niż gdyby
    > używały bezpośrednio prądu, ponieważ jest to ciepło pochodzące z
    > otoczenia, które zostało przepompowane do bufora z COP > 1. Dlatego COP
    > takich pomp jest wyższy niż w przypadku starszych pomp ciepła.
    ==

    --
    Jest dokładnie odwrotnie.
    Źródłem lodu a nie szronu na parowniku jest para wodna/ wilgoc w powietrzu i czym

    U niego, gdy nadchodzi odwilż, wiosna, to z parownika pompy ciepła odpada do 100 kg
    lodu, ale stopniowo, gdyby tam miał wentylatory, to by była tona lodu za całą zimę.

    Pompa ciepła nie ma żadnego bufora ciepła, gdyż taki bufor by skutkował dodatkową
    stratą efektywności pompy.

    Odmrażanie elektryczne jest najbardziej skuteczne , szybkie , ale kosztuje drogo.

    Nie jest prawdą, że powietrze o temp -20 C jest suche.,

    bo to przecież wynika z meteorologii i mozna odczytać w serwisie meteoblue, za cały
    rok

    A nawet jest będzie bardziej suche, to lód ma parowniku będzie miał -40 C, aby został
    ogrzany powietrzem o temp -20 C, aby delta T była dodatnia.

    A odmrażanie 1kg lodu o temp -40 C to nie to samo co -5 C czy -1 C

    Zatem defrost podczas mrozów generuje straty a nie zyski i zamiast odmrażac
    codziennie parownik, napędzać agregat, pompę, wentylatory, lepiej te energię
    przeznaczyć bezposrednio na ogrzewanie domu

    Po prostu pompa ciepła to jedynie dodatkowe źródło energii cieplnej, gdy nie ma
    mrozów.

    Znajomy problem rozwiązał w ten sposób, że parownik umieścił w zadaszonej hali,
    osłonietej od wiatru, ogrzewającej się samoczynnie od gruntu i to jest dobre
    rozwiązanie
    ale nie każdy ma dodatkową, pustą, zadaszona, zamknietą halę do pozyskiwania ciepła.

    Analogią byłoby inne mieszkanie na strychu, z którego parownik by pobierał ciepło do
    ogrzewania 1-go mieszkania

    Zatem powietrzna pompa ciepła odpada podczas mrozów, gdy omdrażanie parownika
    wymagane codziennie.

    Mozna zbudować parownik w formie rur miedzianych z aluminiowymi radiatorami, jak w
    Szwecji i umieścić na dachu, ale konstrukcja będzie wazyła ponad 100 kg
    i pompa sprężarki bardzo hałasuje i nie nadaje się do montazu w mieszkaniu, bo nikt
    nie zasnie, bo to hałas jak 10 lodówek Minsk przez cała noc i cała dobę.

    Pompa sprężarki musi być izolowana akustycznie od częsci mieszkalnej stropem, albo 2
    ścianami pionowymi
    a tutaj małe mieszkanko, czyli hałas pompy od razu ja eliminuje.

  • 42. Data: 2021-09-21 08:46:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-20 o 22:15, a a pisze:

    > Pompa ciepła nie ma żadnego bufora ciepła, gdyż taki bufor by skutkował dodatkową
    stratą efektywności pompy.

    Bzdury. Pompy ciepła doposaża się w niewielkie bufory, poniżej 100
    litrów. Ale buforem też może być sama podłogówka, z której ciepło
    pobierane jest do rozmrażania parownika. Jest to zdecydowanie lepsze,
    szybsze i bardziej skuteczne rozmrażanie niż rozmrażanie grzałką.

    > Odmrażanie elektryczne jest najbardziej skuteczne , szybkie , ale kosztuje drogo.

    Kolejne bzdury.

    Widzę kolego, że przespałeś w szkole lekcje fizyki.

    W przypadku pomp ciepła stosuje się niewielkie bufory do rozmrażania
    parowników. Dla przykładu bufor o pojemności 80-100 litrów zagrzany do
    ok. 40'C gromadzi ok. 4-5kWh energii.

    Taka ilość energii wystarczy aby rozmrozić wymiennik w przeciągu kilku,
    co najwyżej kilkunastu minut.

    Aby uzyskać z grzałki taką samą ilość energii i móc odszronić wymiennik
    w kilka-kilkanaście (powiedzmy 5-15) minut to grzałka musiałaby mieć moc
    15-60kW, a moc samej pompy ciepła to 6, 8, 10kW, bo większej nie
    potrzeba na ogrzewanie domu ocieplonego zgodnie z obecnymi standardami.

    > Nie jest prawdą, że powietrze o temp -20 C jest suche.,
    >
    > bo to przecież wynika z meteorologii i mozna odczytać w serwisie meteoblue, za cały
    rok

    Gdzie tam masz podawaną wilgotność? Masz tylko podawane opady, a to nie
    to samo.

    Ponadto wilgotność nie wynika z meteorologii, lecz meteorologia zajmuje
    się m.in. wilgotnością powietrza.

    To tak jak byś napisał, że grypa wynika z medycyny.

    Poczytaj sobie co to jest wilgotność względna i wilgotność bezwzględna.

    Jest ogromna różnica w ilości wody znajdującej się w powietrzu, kiedy
    wilgotność względna podawana procentowo np. 50% jest taka sama, a
    temperatura powietrza powiedzmy +20'C i - 20'C

    Co z tego, że możesz zmierzyć wilgotność 50% przy temperaturze -10'C czy
    -20'C, skoro wody w tym powietrzu będzie tyle co kot napłakał.

    Prędzej oblodzisz taki wymiennik latem, bo w letnim, gorącym powietrzu
    masz bardzo dużą ilość wody rozpuszczonej.

    Tak się składa, że na przełomie lat 80-90 pracowałem jako
    elektronik-automatyk w przemyśle. Była tlenownia, która zajmowała się
    pozyskiwaniem gazów technicznych m.in. tlenu do celów przemysłowych.
    Tlen był w postaci skroplonej, ale aby go można było przesłać
    rurociągami na wydziały produkcyjne, musiał być odgazowany. Odbywało się
    to w dużych parownikach, które zamarzały i przestawały pracować. Było z
    nimi masę problemów, zwłaszcza latem, bo im było cieplej tym szybciej
    zamarzały. Wtedy to wdrożyłem tam pierwszy swój wniosek
    racjonalizatorski, który polegał na opracowaniu sterowania sekwencyjnego
    tymi parownikami. Stworzyłem tam wtedy sterowanie w oparciu o technikę
    cyfrową i wziąłem za to przyzwoite na tamte czasy pieniądze.

    > A nawet jest będzie bardziej suche, to lód ma parowniku będzie miał -40 C, aby
    został ogrzany powietrzem o temp -20 C, aby delta T była dodatnia.

    > A odmrażanie 1kg lodu o temp -40 C to nie to samo co -5 C czy -1 C

    Zdajesz sobie sprawę ile powietrza musisz przepuścić przez taki
    parownik, aby przy temperaturze -20'C wytrącić na nim 1kg lodu?

    > Zatem defrost podczas mrozów generuje straty a nie zyski i zamiast odmrażac
    codziennie parownik, napędzać agregat, pompę, wentylatory, lepiej te energię
    przeznaczyć bezposrednio na ogrzewanie domu

    A kto powiedział, że defrost generuje zyski?

    Tylko różnica polega na tym, że za 1kWh prądu do grzałki płacisz ok. 70
    groszy, a rozmrażając ciepłem z bufora płacisz za 1kWh 15-30 groszy.
    Rozmrażanie trwa krótko i po takim rozmrożeniu parownik może pracować
    przez kolejne kilka godzin.

    > Po prostu pompa ciepła to jedynie dodatkowe źródło energii cieplnej, gdy nie ma
    mrozów.

    A gdzie i kiedy masz te mrozy?

    Poza tym w przypadku pomp ciepła liczy się efekt końcowy, czyli
    całkowity koszt pracy pompy. Pomimo tego, że pompy te są wspomagane
    grzałkami elektrycznymi to i tak ich koszt eksploatacji jest 2-3 krotnie
    niższy niż bezpośredniego ogrzewania grzałką elektryczną.

    W przypadku pomp ciepła określa się temperaturę, poniżej której pompa
    musi być wspomagana grzałką i tą temperaturę nazywa się temperaturą czy
    też punktem biwalencji.

> [...]
    rozwiązanie
    > ale nie każdy ma dodatkową, pustą, zadaszona, zamknietą halę do pozyskiwania

    Proszę nie lej więcej wody, bo już mam nogawki mokre do kolan. :)

    > Analogią byłoby inne mieszkanie na strychu, z którego parownik by pobierał ciepło
    do ogrzewania 1-go mieszkania

    Jakbym czytał kogutka zenka :)

    > Zatem powietrzna pompa ciepła odpada podczas mrozów, gdy omdrażanie parownika
    wymagane codziennie.

    No popatrz, a ludzie grzeją pompami całą zimę i ogrzewanie ich kosztuje
    mniej jak węglem, pelletm czy gazem.  Cud, panie, cud.

> [...]
    nie zasnie, bo to hałas jak 10 lodówek Minsk przez cała noc i cała dobę.

    Dla dachu to żadne obciążenie, skoro dach z dachówkami ma masę
    kilkunastu-kilkudziesięciu ton.

    > Pompa sprężarki musi być izolowana akustycznie od częsci mieszkalnej stropem, albo
    2 ścianami pionowymi
    > a tutaj małe mieszkanko, czyli hałas pompy od razu ja eliminuje.

    Pompy zawsze są odizolowane. Pod pompy wylewa się postument/fundament, a
    sama jednostka ze sprężarką stoi jeszcze na gumowych amortyzatorach.

    Co do hałasu. Niestety każde urządzenie grzewcze hałasuje. Pracują w nim
    wentylatory, pompy czy choćby skwierczy i trzaska drewno czy węgiel. W
    przypadku pomp ciepła najbardziej dotkliwy może być hałas wentylatora,
    podobnie z resztą jak w przypadku klimatyzatorów.

    Poziom tego hałasu określa się jednostką decy Bel. Urządzenia takie
    niestety mogą generować hałas na poziomie kilkudziesięciu dB, który i
    tak może się okazać wielokrotnie niższym poziomem hałasu od hałasu z
    ulicy czy z otoczenia.

  • 43. Data: 2021-09-21 19:15:59
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 08:46:43 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > niestety mogą generować hałas na poziomie kilkudziesięciu dB, który i
    > tak może się okazać wielokrotnie niższym poziomem hałasu od hałasu z
    co za bzdety
    Nocą nie ma hałasu na ulicy, gdyz roboty drogowe sa wykonywane za dnia.

> [...]
    > przypadku pomp ciepła najbardziej dotkliwy może być hałas wentylatora,
    > podobnie z resztą jak w przypadku klimatyzatorów.

    Hałas mierzony w dB to nie to samo co wibracje mierzone sejsmografem, akcelerometrem.

    Najbardziej dotkliwe sa wibracje sprężarki pompy ciepła z uwagi na jej duża moc.

    To jest dokładnie tak jakbyś ustawił w kotlowni 10 lodówek Minsk i by się załączały
    jednoczesnie.

    Ogien nigdy nie skwierczy, ani drewno, węgiel, bo to nie ognisko, drewno nie mokre.

    Palenie w piecu kaflowym jest ciche i wywołuje żadnego hałasu, ani wibracji.
    To że obecnie zakazane, nie znaczy, że w kamienicy o wysokości 4-5 pięter było złe.

    Gdy kominy wysokie to ciąg w kominie byl doskonały i z dużą ilością tlenu w
    powietrzu, węgiel wypalał się na biało, prawie bezdymnie, na biało-czerwony żar.

    Natomiast ciągu kominowego nie ma w domkach jednorodzinnych, gdzie piec e c.o. na
    węgiel mają blokadę ciągu w górnej komorze i węgiel się spala wolno, dymi i generuje
    czad i całe osiedle śmierdzi zima i jest zadymione.

    Ale to wynika z ceny węgla.

    Był tani, gdy Polska miała 50 kopalni węgla

    Dzisiaj cena węgla może wzrosnąc so 2000zł / tonę, bo węgla brak, gaz na giełdach
    zdrożał o 600% rok do roku, prąd zdrożał o 100% ale cena dla konsumenta jest
    limitowana.

    Pompa ciepła działa podczas mrozów wydajnie, gdy pobiera ciepło z gruntu do
    ogrzewania [parownika, bo grunt poniżej metra nie zamarza.

    Ale pobierając ciepło z powietrza, nawiewanego wentylatorami, gdy jest -20 st C na
    dworze, pompa generuje straty, gdyż delta T nie jest dodatnia.

    Temperatura parownika też spada do -20 C, a oszronienie działa jak izolacja i medium
    nie nagrzewa się w parowniku z otoczenia, co latwo sprawdzićc na powrocie parownika.

    Kopanie studni głębinowej kosztuje 10.000 zł i więcej
    dlatego się wierci, ale to też kosztuje

    Wężownica zakopana 1 metr w ogrodzie, prowadzi do zamrożenia gruntu i w następnym
    roku niż nie rośnie, bo ziemia jest przemarznieta jeszcze z zimy.

    Mój wujek miał pierwszy szklarnie po wojnie w mieście i pierwszy hodował hryzantemu
    na groby

    Ale kupił grunt nad ruriciągiem doprowadzającym gorącą parę do ogrzewania fabryki
    i dlatego szklarnia nie zamarzała zimą, bez ogrzewania.

    Ale z gadania nikt się nie naje i sama specyfikacja pompy nic nie daje, bo
    infradźwieków nikt w Polsce nie bada.

    Idziemy do sąsiada i słuchamy, czy wykryjemy pracującą pompę ciepła.

    Jak wykryjemy przez ściane, to takiej nie kupujemy, bo zdrowie i życie jest
    wazniejszego od szkodliwego szmelcu.

    Najlepsza pompa ciepła jest ta szwedzka z parownikiem wykonanym z pionowych rur na
    polu, z radiatorami z alu.

    Bez wentylatorów, bez odmrażania pracuje cała zimę, a gdy odwilż, to odpada do 100 kg
    lodu.

    Lód szkodliwy bo izoluje , dlatego producent obliczył aktywną powierzchnię parownika
    nadmiarowo, aby medium się nagrzewało w parowniku ciepłem otoc zenia, także po
    oblodzeniu i w czasie mrozów i dlatego jako medium jest używany propan.

    Mogę podać więcej danych technicznych, gdy zobacze sąsiada.

    Spręzarka bardzo hałasuje i bym ją od razu wyrzucił, ale emerytów nie stać na
    ogrzewanie gazem, czy prądem , calego domu
    i mają wybór, marznąć, albo życ w hałasie i wibracjach.

  • 44. Data: 2021-09-21 22:29:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 19:15, a a pisze:
    > Hałas mierzony w dB to nie to samo co wibracje mierzone sejsmografem,
    akcelerometrem.

    Ale bzdury piszesz. To wg Ciebie w jakich jednostkach mierzony jest
    poziom infradźwięków czy ultradźwięków?

    > Najbardziej dotkliwe sa wibracje sprężarki pompy ciepła z uwagi na jej duża moc.
    >
    > To jest dokładnie tak jakbyś ustawił w kotlowni 10 lodówek Minsk i by się załączały
    jednoczesnie.

    Bzdury piszesz. Dziesięć nowoczesnych pomp ciepła wytwarza mniej hałasu
    jak jedna chłodziarka Mińsk.

    P.S. Mińsk to były chłodziarki, a nie lodówki. Poczytaj sobie co to jest
    lodówka i skąd wzięła się jej nazwa.

> [...]
    > To że obecnie zakazane, nie znaczy, że w kamienicy o wysokości 4-5 pięter było złe.

    Oczywiście, że nie było złe. Było bardzo złe.

    > Gdy kominy wysokie to ciąg w kominie byl doskonały i z dużą ilością tlenu w
    powietrzu, węgiel wypalał się na biało, prawie bezdymnie, na biało-czerwony żar.

    Bzdury

> [...]
    węgiel mają blokadę ciągu w górnej komorze i węgiel się spala wolno, dymi i generuje
    czad i całe osiedle śmierdzi zima i jest zadymione.

    W przypadku kotłów zasypowych problem, dymienia był związany z
    nieumiejętnością palenia.

    Dom, który kupiłem i obecnie mieszkam miał kocioł miałowy. Kiedy w nim
    paliłem to dym z mojego komina można było zobaczyć prze pierwszą godzinę
    po rozpaleniu kotł, a rozpalałem co 3-5 dni.

    Czyściłem kocioł, zasypywałem do pełna opałem, na wierzch trochę drewna,
    które rozpalałem. Tak rozpalony kocioł wypalał cały węgiel bez dymu, a
    spalał go przez 3-5 dni.

    > Ale to wynika z ceny węgla.
    >
    > Był tani, gdy Polska miała 50 kopalni węgla
    >
    > Dzisiaj cena węgla może wzrosnąc so 2000zł / tonę, bo węgla brak, gaz na giełdach
    zdrożał o 600% rok do roku,

    Pierdoły piszesz takie, że szkoda czytać.

    Od 5 lat grzeję tylko i wyłącznie gazem. Co roku straszono, że cena gazu
    pójdzie w górę, a w rzeczywistości w okresie tych 5 lat cena gazu
    zmalała. Co prawda obniżki były groszowe za m3, ale były.

    Tak więc proszę nie pisz pierdół na tematy, których kompletnie nie znasz.

> [...]
    >
    > Ale pobierając ciepło z powietrza, nawiewanego wentylatorami, gdy jest -20 st C na
    dworze, pompa generuje straty, gdyż delta T nie jest dodatnia.

    Niby jaka jest?

    Kolego, jak widzę fizyka to jest przedmiot, którego nie miałeś okazji
    się uczyć.

    > Temperatura parownika też spada do -20 C, a oszronienie działa jak izolacja i
    medium nie nagrzewa się w parowniku z otoczenia, co latwo sprawdzićc na powrocie
    parownika.

    Kompletna bzdura.

    Są pompy ciepła, a nawet klimatyzatory, które działają do -30'C. Poza
    tym czy na zewnątrz jest +30 czy też -30'C to jest to temperatura
    powyżej zera bezwzględnego, a skoro jest temperatura to także jest
    energia cieplna. Poma ciepła tylko i wyłącznie przepompowuje to ciepło z
    jednoczesnym przetransformowaniem temperatur.

    Im chłodniej na zewnątrz tym mniej wody rozpuszczonej w powietrzu i tym
    mniej się oszrania parownik. Poza tym nowoczesne pompy ciepła świetnie
    sobie radzą z tym szronem i lodem.

> [...]
    roku niż nie rośnie, bo ziemia jest przemarznieta jeszcze z zimy.

    Różnica jest taka, że powietrz masz pod dostatkiem i tego powietrza nie
    zamrozisz.

    > Mój wujek miał pierwszy szklarnie po wojnie w mieście i pierwszy hodował hryzantemu
    na groby

    Czy to był wujek spod Sosnowca? :)

    Dalszych Twoich bzdur już nie mam siły komentować.

  • 45. Data: 2021-09-21 23:46:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 22:29:10 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]

    Dalszych Twoich bzdur już nie mam siły komentować.

    Im chłodniej na zewnątrz tym mniej wody rozpuszczonej w powietrzu i tym

    To by tak działało, gdyby nie występował nawiew wentylatorowy i byśmy nie znali
    efektu osadzania się szadzi na drzewach i na szybach zimą.

    I teraz sprawdzamy wilgotność względną na Grenlandii, gdyż tam mrozy, nawet wzdłuż
    lini brzegowej i nakladamy na mapę temperatur, wartości wilgotności względnej
    i nawet tam gdzie mrozy -5 -20 C, wilgotnośc względna może osiągać 95%

    Z wykresu punktu rosy vs. temperatura odczytujemy, że w c zasie mrozów, 1 m3
    powietrza może zawierac kilka gramów wody, od 5gr/m3 dla 0 C w dół

    Ale my nie suszymy powietrza, odzyskując parę wodną z zamkniętego 1 m3 powietrza,
    gdyż wentylator je ciągle nawiewa i punkt rosy też się zmienia, gdyż pogoda się
    zmienia, zmieniają sie fronty atmosferyczne, zmienia się temperatura.

    Zatem, w zależności od konstrukcji parownika, gęstości lamelek, aktywnej powierzchni
    parownika i prędkości przepływu powietrza przez parownik ilość odkładającego sie
    lodu, będzie wielokrotnie większa niż w przypadku paasywnego parownika szwedzkiego,
    bez nawiewu.

    A tam za sezon się odklada 100 kg lodu, który nie jest topiony, ani odbijany z
    profili aluminiowych.

    Ilość lodu nie zależy tez czy to monoblock i łatwo ją zmierzyć, gdyż powinna wyciekać
    pod parownikiem, o ile nie zdąży ponownie zamarznąć.

    Zatem 100 kg lodu dzieląc na 100 dni zimy, to codziennie trzeba topić 1 kg lodu w
    różnych temperaturach zewnętrznych
    i dlatego sprawność pc tak radykalnie spada podczas mrozów.

  • 46. Data: 2021-09-22 14:59:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 23:46, a a pisze:
    > To by tak działało, gdyby nie występował nawiew wentylatorowy i byśmy
    > nie znali efektu osadzania się szadzi na drzewach i na szybach zimą.

    Ale bzdury piszesz. Poza tym mylisz szadź ze szronem.

    Poczytaj dokładniej co to jest szadź i kiedy ona powstaje.

> [...]
    > i nawet tam gdzie mrozy -5 -20 C, wilgotnośc względna może osiągać 95%

    No właśnie - wilgotności względnej.

    Aby Ci to uzmysłowić to porównaj ile to jest 50% z 1000kg a 50% z 1kg.

> [...]
    parownika szwedzkiego, bez nawiewu.

    > A tam za sezon się odklada 100 kg lodu, który nie jest topiony, ani odbijany z

    Tam się odkłada 100kg lodu, bo nie ma tam funkcji defrost (rozmrażania).
    Poza tym przy takim pasywnym wymienniku musi się on schładzać do
    niższych temperatur, a to sprawia, że on się bardziej oszrania niż
    wymiennik, który utrzymuje wyższą temperaturę.

> [...]
    różnych temperaturach zewnętrznych
    > i dlatego sprawność pc tak radykalnie spada podczas mrozów.

    Nic nie spada, bo nowoczesna PC nie dopuszcza do sytuacji, aby tyle lodu
    narosło.

  • 47. Data: 2021-09-22 19:37:17
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 22 September 2021 at 14:59:46 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    różnych temperaturach zewnętrznych
    > Nic nie spada, bo nowoczesna PC nie dopuszcza do sytuacji, aby tyle lodu
    Lód narasta nominalnie, dla mocy pompy ciepla
    Więcej narasta przy nadmuchu, a dużo mniej bez wiatrakow.

    Poczytaj o punkcie rosy

    Ale co nie powiesz to masz klimę , sprzedawaną jako pompa ciepła, która pracuje tylko
    do -20 C a potem albo zamarznie i się wyłączy, albo będzie zużywała tyle energii ile
    oddawala.

    W internecie masz manuale i porównaj je.

    Klimy sa sprzedawane na rynki azjatyckie do chłodzenia mieszkań latem
    a nadwyżka jest kierowana do Europy i robi za pompy c iepla, ale to nie to samo,
    także pod względem gwarancji i serwisowania.

    Tak samo autobus produkowany na rynek europejski, zamarznie i nie odpali zimą, gdy go
    kupi ktoś z Syberii

  • 48. Data: 2021-09-22 19:58:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 19:37 a a <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > to samo, także pod względem gwarancji i serwisowania.
    >
    > Tak samo autobus produkowany na rynek europejski, zamarznie i nie odpali

    Ech, co chcesz osiągnąć tą swoją pisaniną w tym wątku? - myślisz, że
    przekonasz kogoś rozsądnego, że PC powietrzna w naszym klimacie to zło? -
    nie przekonasz, bo nie masz racji.
    Ja nie mam 30 lat i swoje też przeżyłem. 20 lat kupowałem drewno do kotła
    zagazowującego (Vigas). Mam go nadal, mam pod wiatą i wokół niej jakieś
    40mp drewna opałowego. To jest właśnie rezerwa na "kanadyjskie mrozy".
    Kocioł może pracować bez prądu. Prądu potrzeba do pompki obiegowej. Mam w
    kotłowni UPS 350W zasilany z akumulatora żelowego 46Ah na którym ta pompka
    chodziła 2 doby i dalej działała, nie chciało mi się dłużej testować.
    Ubiegłej zimy były mrozy dochodzące do -23 st. PC (wg. "manuala" do -20)
    chodziła i dawała ciepłą wodę. Pisałem nawet tu wtedy o jakiej temp. - ale
    teraz już nie pamiętam i nie chce mi się szukać. Tu gdzie mieszkam w zimie
    2005/2006 były mrozy dochodzące do -30-35st przez kilka nocy z rzędu. Ale
    na przestrzeni 20 lat była tylko jedna taka zima. Pozostałe są "słabe" lub
    ,,średnie". Na te słabe i średnie zimy PC to idealne rozwiązanie. Jak
    przyjdą arktyczne mrozy to ludzie z PC ogarną kominki/kozy/farelki i też
    dadzą radę.
    Co do gazu - jego też może nie być, jak nie ma prądu kocioł gazowy nie
    pracuje, nie każdy pójdzie na zwykłym UPS'ie. Gaz to nie jest żadna
    alternatywa dla PC. W okresach przejściowych ogrzewanie gazem jest sporo
    droższe niż PC. Jak przyjdzie katastrofa klimatyczna to gaz niewiele
    pomoże.
    Nic sensownego nie wnosisz do tej dyskusji, jedynie piszesz jakieś bzdury
    nie widomo po co.

    TG

  • 49. Data: 2021-09-22 20:14:26
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    różnych temperaturach zewnętrznych
    > Nic nie spada, bo nowoczesna PC nie dopuszcza do sytuacji, aby tyle lodu
    Jeżeli piszę o szadzi to nie mam na myśli szronu
    i proponuję się naumieć

    ==
    Szadź - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szadź

    Szadź (sadź) - osad lodu powstający przy zamarzaniu małych, przechłodzonych kropelek
    wody (mgły lub chmury) w momencie zetknięcia kropelki z powierzchnią przedmiotu lub
    powierzchnią wcześniej narosłej szadzi. Składa się ze zlepionych kryształków lodu
    narastając niekiedy do stosunkowo znacznych grubości.

    szadź może przejść w szron, ale wymaga do tego spelnienia warunków
    a takim jest np. gladka powierzchnia szyby, wtedy krystalizacja lodu nie generuje
    igiełek 3D, ale płaskie wzory na szybie

    ==
    Szron - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szron

    Szron - osad atmosferyczny, tworzący drobne lodowe kryształki w postaci igieł, piórek
    na poziomych powierzchniach .

  • 50. Data: 2021-09-22 20:16:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 22 September 2021 at 19:58:24 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > pomoże.
    > Nic sensownego nie wnosisz do tej dyskusji, jedynie piszesz jakieś bzdury

    Bezsensowne jest kupowanie klimy i twierdzenie, że to pompa ciepla do centralnego
    ogrzewania i to jest mój najważniejszy wklad, gdyż to wielka ściema, że szkodą dla
    użytkownika.

    A jak twierdzisz inaczej to zacytuj odpowiedź producenta, czyli Toshiby