  • 11. Data: 2021-10-12 18:42:09
    Temat: Re: czym zabezpieczyć drewno przed wilgocią?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 10:09:19 UTC-5 zhbick napisał(a):

    > [cut]
    >

    > Chcę porzeźbić hobbystycznie, jeśli się da. Odnowiona ławka to efekt, że
    > tak powiem, uboczny

    Jak deseczki połupiesz tak aby nie mialy wlokien pozrywanych a konce zabezpieczysz
    jakims woskiem na cieplo to ci tej lawki wilgoc nie zlapie.
    Dodatkowo jak dasz ja w miejsce gdzie nie ma ciaglej wilgoci i moze ona wyschnac to
    ci nawet bez impregnacji wytrzyma 10 lat lub dluzej.

    A jak masz ja pod rynna albo pod krzakiem to co bys nie nasmarowal to zgnije.

    Jak juz deski masz ostrugane i zrobione na gotowo to polecam albo olej sklepowy i
    malowac az nasiaknie gleboko (ze 3-4 warstwy) - kazda gruba az zeby sciekalo, albo
    zostawic bez niczego ale tak aby lawka mogla wyschnac a na zime przykrywac, ale tak
    zeby nie zawilgotniala od spodu, czyli z przewiewem...

  • 12. Data: 2021-10-12 18:47:32
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 18:42:10 UTC+2, ptoki wrote:

> [...]
    zostawic bez niczego ale tak aby lawka mogla wyschnac a na zime przykrywac, ale tak
    zeby nie zawilgotniala od spodu, czyli z przewiewem...
    Olej sklepowy nie wysycha i chłonie wilgoć

    Dlatego do malowania obrazów używa się oleju lnianego, bo wtedy obraz wyschnie i
    można go dotykać, a na oleju rzepakowym będzie mokry przez 5 lat.

    No i deski, bukowe, dębowe, nawet z odzysku a nie żadne sosnowe, które robaki zaczna
    wcinac na drugi rok

  • 13. Data: 2021-10-12 19:53:02
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.10.2021 o 10:25, zhbick pisze:
    > nie może to być farba olejna, lakier nitro, chlorokauczuk itp
    Farb olejnych to już nie ma, są ftalowe. Nitro absolutnie nie nadaje się
    na ławkę, chlorokauczuk, to był hit PRL w zastosowaniach antykorozyjnych.
    Modrzew syberyjski wytrzymuje podobno bez konserwacji kilkadziesiąt lat.
    Jacek

  • 14. Data: 2021-10-12 20:40:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Farb olejnych to już nie ma,

    Ale można je zrobić. Olejowanie olejem schnącym i pokostowanie
    podpada właśnie pod tradycyjne malarstwo olejne na desce.

    Jarek

    --
    Oczywiście żerowanie na młodosci jest praktyczniejsze, ale to nie
    jest sztuka. Dawni malarze malowali ludzi starych, pokurczonych,

  • 15. Data: 2021-10-12 21:09:41
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Ale można je zrobić. Olejowanie olejem schnącym i pokostowanie
    > podpada właśnie pod tradycyjne malarstwo olejne na desce.
    Zrobić można, ale w dzisiejszych czasach, gdy jest w sprzedaży atrament
    dla leworęcznych to mało kto potrafi.
    Jacek

  • 16. Data: 2021-10-12 21:22:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Zrobić można, ale w dzisiejszych czasach, gdy jest w sprzedaży
    > atrament dla leworęcznych to mało kto potrafi.

    W wątku pojawiło się już wyjaśnienie, że nie o to chodzi, by złowić
    króliczka, ale by gonić go. Te wszystkie olejowo-pokostowo-terpentynowe
    techniki są po prostu bardzo fajne i miłe. A jak kto nie potrafi, to po
    to jest Usenet, by dopytać.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2021-10-12 21:28:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 20:40:48 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > jest sztuka. Dawni malarze malowali ludzi starych, pokurczonych,
    > i to są najpiekniejsze... a, jedne z najpiękniejszych obrazow.
    Żeby olej "wysychal" musi być dodana do niego suszka albo jak kto woli sykatywa.
    Najtańsze i powszechnie stosowane są suszki na bazie związków ołowiu. Suszki z
    kobaltem i wanadem ze względu na cenę używane były i są jedynie w poligrafii.

  • 18. Data: 2021-10-12 22:13:14
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 21:28:29 UTC+2, 4...@g...com wrote:

> [...]
    kobaltem i wanadem ze względu na cenę używane były i są jedynie w poligrafii.
    co za bełkot
    wysycha sam od siebie olej lniany
    i wysycha sam od siebie lniany pokost, który jest zagęszczonym olejem lnianym

    Żadnego syfu z cięzkimi metalami się nie daje do malowania łąwki, bo potem ten syf
    się wypłukuje i go wdychamy, wsiąka w glebę.|

    Poligrafia to nie ławka.

    Dawniej poligrafia to był druk czcionkami z olowiu
    i jak się przejeżdżało obok drukarni to szyby lśniły jak lustra od osadzonych na nich
    par ołowiu, pracownicy chorowali na ołowicę i umierali wczesnie albo ślepli

    Sykatywa to syf i nalezy syfa unikać
    Sykatywa - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Sykatywa

    Sykatywa, suszka (ang.siccative, z łac.siccativus 'wysuszający') - materiał
    przyspieszający schnięcie farb olejnych.. Jako sykatywy używa się najczęściej soli
    kwasów pochodzących z kalafonii z metalami o zmiennym stopniu utlenienia (ołowiu,
    miedzi, kobaltu, wanadu).Biorą one udział w naturalnej polimeryzacji rodnikowej,
    która powoduje sieciowanie oleju, czyli potocznie jego ...

    Farby olejne do malowania schły szybko i gdy namalowałem obraz olejny dzisiaj to
    jutro juz go sprzedałem i był suchy i farba nie brudziła.

    Pokost lniany jest naturalny, bez syfów i nie wydziela toksycznych aromatów
    i to tanie i szybkie rozwiązanie

    Woskowanie parkietów, mebli tylko w domu, bo wosk sie znów stopi na słoncu, czyli się
    nieutwardzi, podobnie jak stearyna ze świec.

  • 19. Data: 2021-10-12 22:49:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 22:13:15 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    >
    > Woskowanie parkietów, mebli tylko w domu, bo wosk sie znów stopi na słoncu, czyli
    się nieutwardzi, podobnie jak stearyna ze świec.
    Nie pytany miałeś nie odpowiadać. Czy tak trudno ci to zrozumieć?

  • 20. Data: 2021-10-12 22:51:12
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 22:49:32 UTC+2, 4...@g...com wrote:

> [...]
    się nieutwardzi, podobnie jak stearyna ze świec.
    > Nie pytany miałeś nie odpowiadać. Czy tak trudno ci to zrozumieć?
    lecz się