  • 1. Data: 2023-05-17 09:13:24
    Temat: sezon grzewczy
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Jak tam? - grzejecie jeszcze?

    Zaraz będzie jak w tym syberyjskim dowcipie:

    "U nas zima trwa tylko 9 miesięcy, a później to już lato i lato..."

    Ogrzewanie odpalone w połowie września, działa do dzisiaj. Jak żyć panie
    premierze...

    TG

  • 2. Data: 2023-05-17 09:55:17
    Temat: Re: sezon grzewczy
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 09:13, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Jak tam? - grzejecie jeszcze?

    Już prawie nie, ledwie kilka godzin dziennie. Rano na zewnątrz 3
    stopnie, więc troszkę jednak chłodnawo.

    > Ogrzewanie odpalone w połowie września, działa do dzisiaj. Jak żyć
    > panie premierze...

    Już kiedyś pisałem: hektar lasu za domem, ciąć, łupać, suszyć i tachać
    drewno. Zdrowo i ekologicznie. Im dłuższy sezon grzewczy, tym człowiek
    w lepszej formie. :)

    Mateusz

  • 3. Data: 2023-05-17 10:00:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 09:55 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Już prawie nie, ledwie kilka godzin dziennie. Rano na zewnątrz 3
    > stopnie, więc troszkę jednak chłodnawo.

    No u mnie też nie chodzi całą dobę, ale bez ogrzewania jest straszna
    zgnilizna.

    > Już kiedyś pisałem: hektar lasu za domem, ciąć, łupać, suszyć i tachać
    > drewno. Zdrowo i ekologicznie. Im dłuższy sezon grzewczy, tym człowiek
    > w lepszej formie. :)

    A kiedy praca zawodowa, odpoczynek, hobby, rodzina?
    U mnie doba ma tylko 24h, kiedyś walczyłem i próbowałem wydłużyć do 26h
    ale słabo wyszło dla zdrowia.

    TG

  • 4. Data: 2023-05-17 10:12:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Już kiedyś pisałem: hektar lasu za domem, ciąć, łupać, suszyć i tachać
    > drewno.
    No i szadzić?

    Robert

  • 5. Data: 2023-05-17 10:15:05
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 10:00, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > A kiedy praca zawodowa, odpoczynek, hobby, rodzina?
    > U mnie doba ma tylko 24h, kiedyś walczyłem i próbowałem wydłużyć do
    > 26h ale słabo wyszło dla zdrowia.

    Bez przesady, tachanie drewna to nie jest zajęcie na pełny etat. W
    najzimniejszym okresie roku 1h tygodniowo.
    Cięcie, łupanie i suszenie jakieś 2 do 3 dni rocznie.

    Alternatywa to spędzać ten czas bezproduktywnie na jakiejś siłowni czy
    innym rowerze, albo siedzieć i tyć. Praca fizyczna jest fizjologiczną,
    życiową potrzebą człowieka, a w szczególności mężczyzny.

    Mateusz

  • 6. Data: 2023-05-17 10:19:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 10:15 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > innym rowerze, albo siedzieć i tyć. Praca fizyczna jest fizjologiczną,
    > życiową potrzebą człowieka, a w szczególności mężczyzny.

    Znam przyjemniejsze prace fizyczne.
    20 lat paliłem drewnem, nie ze mną te numery...

    TG

  • 7. Data: 2023-05-17 10:22:26
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 10:12, Robert Wańkowski napisał:
    > No i szadzić?

    Sadzić można, jak kto lubi, ale nie trzeba. Natura jest tak
    skonstruowana, że tam gdzie wytnę drzewo po 5 latach pojawia się nowe.
    To działa oczywiście tylko przy racjonalnej gospodarce i bardzo
    wybiórczej wycince.

    Ja drewna opałowego nie sadzę, natomiast systematycznie, co roku sadzę
    parę drzew w ramach lokalnej walki z ociepleniem klimatu. Tj. cienia
    żeby mieć więcej dookoła, a przy okazji zapewnić też ciągłość bazy
    pożytkowej.

    Mateusz

  • 8. Data: 2023-05-17 10:29:05
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 10:19, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Znam przyjemniejsze prace fizyczne.
    > 20 lat paliłem drewnem, nie ze mną te numery...

    Każda praca fizyczna może być przyjemna. Kluczem jest dobra
    organizacja, odpowiednie metody pracy i narzędzia.

    W podobnym kontekście: ludzie czasem pukają się w czoło, kiedy
    koszę kosą. Wydaje im się, że to jakaś strasznie fizyczna, męcząca
    praca - a wcale nie. Pod warunkiem tylko, że kosa dobra, a kosiarz wie
    jak nią machać i nie robi tego w południe podczas upału.
    Miastowi np. chodzą na jogę dla wyciszenia. A ja mam kosę.

    Mateusz

  • 9. Data: 2023-05-17 10:37:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 10:29 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Każda praca fizyczna może być przyjemna. Kluczem jest dobra
    > organizacja, odpowiednie metody pracy i narzędzia.

    Nie każda, przy większości (brukarstwo, budowlanka, stolarka, łupanie
    drewna) powstają mikrourazy na stawach, które odzywają się po
    kilku/kilkunastu latach gdy jest już za późno na leczenie.
    W efekcie ma się pokrzywione paluchy, zgrubienia, sztywności itp.
    Szkoda zdrowia na taką pracę, gdy można ją zastąpić inną równie pożyteczną
    a z mniejszym negatywnym wpływem na zdrowie.

    TG

  • 10. Data: 2023-05-17 10:52:19
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 10:37, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Nie każda, przy większości (brukarstwo, budowlanka, stolarka, łupanie
    > drewna) powstają mikrourazy na stawach, które odzywają się po
    > kilku/kilkunastu latach gdy jest już za późno na leczenie.

    Pisałem przecież - narzędzia. Ty myślisz zdaje się o łupaniu
    siekierą. A ja do łupania mam traktor z łuparką.

    Stolarką zajmuję się hobbystycznie. Buduję ule, jakieś półeczki itp.
    Czy od tego też niechybnie umrę? :)

    Z tymi mikrourazami to też bujda. Jak ktoś 8h dziennie przez 10 lat
    trzyma młot udarowy to faktycznie może z tego tytułu mieć pewne
    dolegliwości, ale tu mówimy o pracy fizycznej łącznie 10 dni w roku
    (suma czasu przeznaczona na łupanie, cięcie, składowanie i noszenie
    drewna na potrzeby własne).

    Mateusz