  • 11. Data: 2021-09-20 21:03:14
    Temat: Re: wzmocnienie "skarpy"
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-20 o 09:16 -0700, ptoki napisał:
    > albo umurowal nawet ceglany murek, nawet lekko na skos.

    Taki murek podporowy bardzo łatwo można wykonać z gabionów. To trwałe
    rozwiązanie, a i wyglądać może zupełnie estetycznie, jeśli wykonane
    starannie: http://viste.fr/q4pic

    Mateusz

  • 12. Data: 2021-09-20 21:32:33
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 20 September 2021 at 21:03:18 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Taki murek podporowy bardzo łatwo można wykonać z gabionów. To trwałe
    > rozwiązanie, a i wyglądać może zupełnie estetycznie, jeśli wykonane
    > starannie: http://viste.fr/q4pic
    >
    > Mateusz
    Myśle, że największym problemem jest budowanie piwnicy w glinie.

    Nie buduje się piwnicy w glinie, bo w piwnicy jest zawsze naturalna wilgoć w
    powietrzu, ale grunt nie może zatrzymywac wody, bo piwnica będzie mokra a nie tylko
    zaplesniała, zatęchła
    i nie będzie się nadawała do użytku.

    Dziadek był 5 lat przym usowo w wojsku w Tomsku i jadł głównie solone ryby, mrozy
    były na Syberii do -60 st C.

    Gdy przyjechał, dostał pracę na kolei, domek parterowy z kamienia i zbudował piwnicę
    jak ziemiankę, ale grunt był przepuszczalny, pół metra ziemi czarnej bez gliny, a
    poniżej piasek, glina może się zaczynała ale 10 metrów niżej.

    I do tej piwnicy schodziłem do schodach i tam były słoje, beczka z kapustą, ziemniaki
    i czuc było wilgoć w powietrzu, ale nie było mokro.

    Piwnica była zagłebiona w ziemi, ale z góry miała wypukły dach, jakiś 1 metr nad
    ziemia i porosniety trawą, technologia woiskowa.

    Dodatkowo dziadek wykonał kanały na całym podwórzu, nakryte blachami i deszczówka
    spływała z podwórza do tych kanałów i nie miała nigdy dostępu do piwnicy.

    Zatem, niezależnie co się zrobi, to i tak w tej piwnicy, wykopanej w glinie, będzie
    stała woda, gdyż się przesączy przez warstwę ziemi w porze deszczowej, roztopów,
    odwilży.

    Odwadnianie gliniaka to strata czasu bo wilgoć doprowadzi do butwienia drewna,
    plesni, grzyba i piwnica będzie niezdrowa i niezdatna do użytku, a budowanie ścian
    grodziowych, zagłebionych w ławie z gliny, to niepotrzebne koszty.

  • 13. Data: 2021-09-20 21:35:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 20 września 2021 o 12:46:35 UTC-5 Kris napisał(a):
> [...]
    trawa jest rozwinieta to zapuszcza korzenie na 1-1.5m w ziemie.
    > Że co?
    > Pewien jesteś?

    Ta.
    https://gardenrant.com/2020/12/who-says-native-plant
    s-have-longer-roots.html

    Byle trawa z podworka tyle nie rozwija korzenia bo sie ja non stop scina i ona nie ma
    sily sie rozwijac wglab.

    Ale jak sie posadzi cos sensownego
    https://www.hgtv.com/outdoors/flowers-and-plants/13-
    terrific-tall-grasses-pictures
    to relatywnie dobrze taki grunt ustabilizuje.

  • 14. Data: 2021-09-20 21:37:51
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 20 września 2021 o 14:03:18 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):
    > Taki murek podporowy bardzo łatwo można wykonać z gabionów. To trwałe
    > rozwiązanie, a i wyglądać może zupełnie estetycznie, jeśli wykonane
    > starannie: http://viste.fr/q4pic

    Ano mozna. Choc ja bym tu tego nie rekomendowal.
    Ale juz takie same kamienie poukladane tak aby nieco od spodu podeprzec i
    pozakleszczac sie o te schody jakie tam pewnie sa to juz calkiem sensownie by
    dzialaly. Szczegolnie ze i trawa zarosnie i calosc sie usztywni.

    A takie klatki jak pokazales to na moje oko taki troche sredni pomysl bo ani
    eleganckie, ani tanie, ani proste w budowie.
    Takie mam letnie nastawienie do nich.

  • 15. Data: 2021-09-20 21:41:12
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 20 września 2021 o 14:32:35 UTC-5 m...@g...com napisał(a):

    > Myśle, że największym problemem jest budowanie piwnicy w glinie.

    Mysle ze inicjalnie bylo zaznaczone ze teren suchy i tylko opady deszczu moga byc
    problemem na te chwile jakby calosc sie rozmoczyla i woda nie zdazyla splynac.

    Co do reszty to sie generalnie zgadzam ale i to mozna ogarnac za pomoca jednego
    dolka, pokrywy i pompy. Pieknie nie bedzie ale mysle ze jak dolek spory to wode
    odprowadzi, byle nie musial pompowac wody od wszystkich 25 sasiadow....

  • 16. Data: 2021-09-27 09:22:17
    Od: Slavo <p...@v...pl>

    W dniu 19.09.2021 o 08:34, Slavo pisze:
> [...]
    > postaną z lewej i prawej strony schodów dwie małe skarpy o powierzchni
    > ok. 2 x 1,5 m.
    > Teren jest wysoko ponad poziomem wody, ale mimo to chciałem jakoś
    > wzmocnić przed ulewnym deszczem. Wersje ozdobne wzmocnienia nie są
    > konieczne, gdyż wejście do piwnicy znajduje się za kopcem ziemi
    > wysypanej na dachu piwniczki i jest niewidoczne z podwórka.
    > Czym radzicie to wzmocnienie skarp zrobić? Co jest bardziej praktyczne?
    > Ażurowa kostka, która ułatwi mi koszenie trawy, która tam urośnie?
    > Czy raczej skalniaki, czyli mieszkanka kamieni i roślin?

    Dzień dobry,

    zmieniła się koncepcja i jednak nie będzie skarp a wymurujemy pionowe
    murki oporowe po oby stronach schodów schodzących do piwniczki.
    Wybór padł na pustak widoczny pod poniższym linkiem a do Państwa mam
    pytania następujące:
    Producent w instrukcji pisze, aby pustaki kleić klejem a do środka
    beton. Ja zastanawiam się czy mogę zrezygnować z kleju a do środka
    powkładać pionowo pręty zbrojeniowe i zalać betonem.
    Czy taki idący wzdłuż biegu schodów murek długości 2,5 i wysokości od
    0,3 do 2 metrów będzie wytrzymały? Takie murki będą dwa (lewa i prawa
    strona schodów) i połączę je pasem muru ok. 2 x 0,5 m nad wejściem do
    piwniczki
    Czy takie niepoklejone, tylko położone na sobie pustaki będą na tyle
    szczelne w "fugach", że w czasie "wibrowania" drutem beton nie będzie
    się wydostawać na zewnątrz?
    Czy jednak lepiej pokleić parę warstw i dopiero potem brać się za
    zalewanie betonem?

    https://cjblok.com.pl/produkty/pustak-betonowy-elewa
    cyjny-lupany-cj-blok-pbe-9-1#produkt-dokumenty_do_po
    brania

  • 17. Data: 2021-09-27 10:25:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-27 o 09:22, Slavo pisze:

> [...]
    > 0,3 do 2 metrów będzie wytrzymały? Takie murki będą dwa (lewa i prawa
    > strona schodów) i połączę je pasem muru ok. 2 x 0,5 m nad wejściem do
    Musisz zrobić taki 'strop' żeby to miało ręce i nogi, czyli pręty z muru
    odgięte na strop i zrobiona tam siatka powiedzmy 10x10cm, podniesiona
    2-3cm nad deski,zalana betonem na te 10cm min.

    > Czy takie niepoklejone, tylko położone na sobie pustaki będą na tyle
    > szczelne w "fugach", że w czasie "wibrowania" drutem beton nie będzie
    > się wydostawać na zewnątrz?
    Będzie, zamiast kleju możesz przecież użyć zaprawy cementowej ale bez
    wapna.
    Poza tym mogą ci się rozsypać podczas zalewania betonem niepoklejone.
    Wymuruj je normalnie na zaprawie i zalewaj nie wcześniej niż po tygodniu
    żeby zaprawa
    miała odpowiednią wytrzymałość.
    Pręty w środku konieczne, powinno się je związać do kwadratowych
    strzemion żeby miały odpowiedni kształ przestrzenny bo tylko wtedy będą
    odpowiednio wzmacniać mur

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2021-09-27 10:44:40
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 27 września 2021 o 10:25:18 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > Pręty w środku konieczne, powinno się je związać do kwadratowych
    > strzemion żeby miały odpowiedni kształ przestrzenny bo tylko wtedy będą
    > odpowiednio wzmacniać mur

    z rys. wygląda, że te otwory do zalewania to maja ze 3x15cm, pewnie trudno będzie to
    w całości zalać (2m), a druty raczej bedą dotykać ścianek...
    Jeśli grunt wysadzinowy, to jeszcze głęboki fundament by się pod to przydał.
    Chyba już lepsze były te kratki ;) albo jakieś gotowe elementy typu L-ki
    https://allegro.pl/oferta/sciana-mur-oporowy-l-ki-ty
    pu-l-l-ka-150x100x80-cm-11114059720
    Jakoś nie widzi mi się, że taka murowana ściana ~2m wysokości na 9cm grubości
    wytrzyma kilka lat jako mur oporowy...

  • 19. Data: 2021-09-27 10:49:21
    Od: Slavo <p...@v...pl>

    W dniu 20.09.2021 o 21:32, a a pisze:

> [...]
    grodziowych, zagłebionych w ławie z gliny, to niepotrzebne koszty.

    Ta piwnica jest tam już od jakiś 30 lat i zawsze było sucho. Ściany są
    wymurowane z ówczesnych, ale twardych pustaków na wierzch zrobiono wtedy
    strop betonowy, który był na tyle mocny, że przez ten cały czas
    wytrzymywał chodzenie po tym ludzi i stojący sprzęt gospodarski. Do
    minionego roku stała nad nią szopa i wchodziło się do niej po drabince.
    W zeszłym roku szopę zburzyłem a w tym roku wykopałem wejście z boku i
    stary betonowy strop położyłem dodatkowo nowy będący pozbawioną otworu i
    zaizolowaną górą od betonowego szamba.
    Rozważałem zburzenie tego starego stropu, ale 5 kilogramowy młot nie
    dawał rady go ukruszyć, więc zostawiłem.
    Dodatkowo przykryłem folią ze sporym naddatkiem na boki i usypałem górkę.
    https://photos.app.goo.gl/SWwShGPHeDLavMdbA

  • 20. Data: 2021-09-27 13:19:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-27 o 10:44, WS pisze:

    > z rys. wygląda, że te otwory do zalewania to maja ze 3x15cm, pewnie trudno będzie
    to w całości zalać (2m), a druty raczej bedą dotykać ścianek...
    Masz rację nie patrzyłem na linka :( myślałem o zwykłych pustakach
    betonowych szalunkowych, te co na linku się nie nadają.

    > Jeśli grunt wysadzinowy, to jeszcze głęboki fundament by się pod to przydał.
    To prawda albo gruba podsypka piaskowa odpowiednio zdrenowana.

    > Chyba już lepsze były te kratki ;) albo jakieś gotowe elementy typu L-ki
    https://allegro.pl/oferta/sciana-mur-oporowy-l-ki-ty
    pu-l-l-ka-150x100x80-cm-11114059720

    Raczej myślałem o takim
    https://allegro.pl/oferta/pustak-szalunkowy-24x24x50
    -zalewowy-nie-bloczek-10105371528

    > Jakoś nie widzi mi się, że taka murowana ściana ~2m wysokości na 9cm grubości
    wytrzyma kilka lat jako mur oporowy...
    Nie wytrzyma, nawet podmurówki pod ogrodzeniem nie wytrzymują naporu
    gruntu jak są na lekkim spadku, widzę takie w okolicy gdzie mieszkam.
    Dlatego myślę że ze dwie-trzy przypory będzie musiał zrobić.

    --
    Janusz