  • 1. Data: 2010-05-03 23:53:16
    Temat: Brama dwuskrzydłowa z furtką
    Od: "sadyl" <s...@p...onet.pl>

    Nie znalazłem gotowych rozwiązań - zatem postanowiłem zrobić sam.
    Nie jestem mechanikiem/ślusarzem/elektronikiem.
    Mam zmysł techniczny, trochę wiedzy, zdolności manualne i kilka zwojów mózgowych :)
    Pomyślałem zatem, że moje "chażdienie po mukach" ignorancji w temacie warto
    zdokumentowac- zatem równolegle z bramą tworzę jej dokumentację/blog.
    Umieszczam to na http://tiny.pl/hthv8
    Będę BAAARDZO wdzięczny za komentarze i wskazówki.
    Każde komentarze - nawet krytyczne (Krytyka tak - krytykanctwo nie!:)

    pozdrawiam
    sadyl

  • 2. Data: 2010-05-08 08:36:35
    Temat: Re: Brama dwuskrzydłowa z furtką
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sadyl pisze:
> [...]
    > Umieszczam to na http://tiny.pl/hthv8
    > Będę BAAARDZO wdzięczny za komentarze i wskazówki.

    Miałem podobny pomysł - w klasycznych rozwiązaniach jest ten irytujący
    słupek pomiędzy furtką a bramą. Plus większość bram gotowych jest w
    całości z metalu, a ten jest odrażający przy niskiej temperaturze albo
    jak jest mokry.

    W rezultacie bramę zrobiłem w całości z drewna - konkretnie z
    oczyszczonych, przyciętych, ostruganych i ładnie pomalowanych desek
    szalunkowych. Generalnie każde skrzydło składa się z: kwadratowej ramki
    z "przekątną", siatki ogrodzeniowej, drugiej ramki z "przekątną" w drugą
    stronę.

    Ktoś spostrzegawczy zauważy, że dwa "kwadratowe" skrzydła dadzą bramę
    albo wąską, albo wysoką. I tu jest kolejny szczwany punkt mojego
    pomysłu: mam de facto TRZY skrzydła - środkowe jest zamocowane na
    zawiasach do lewego, co mi daje tak na prawdę zwykłe skrzydło łamane.

    Co mi daje furtkę 1,5 metra, bramę w pełnym otwarciu na 4,5 metra, a
    wolnego miejsca na podjeździe muszę mieć tylko 1,5 metra, i to tylko z
    brzegu.

    Samoczynne otwieranie trochę by się mogło skomplikować, ale nie widzę
    przeciwwskazań, żeby zadziałało. W każdym razie ja takowego nie planuję
    i zamknięcie mam na zwyczajny elegancki skobel (blokada "łamania"
    skrzydła) i umieszczoną na górze bramy (łatwość otwierania z obu storn)
    kłódkę pomiędzy "furtką" a "bramą". Zamknięcie "tylko na klamkę"
    realizuję nie umieszczając kłódki w "oczku" zamknięcia.

    Tak wygląda moje rozwiązanie - może coś zaadaptujesz do swojego :)

    Aha - z otwieraniem na zewnątrz to uważaj. Mogą być przeszkody formalne,
    a jeśli jest to jakaś droga "przelotowa", to inni użytkownicy mogą się
    wkurzać albo na nią wpaść.

    Generalnie uważam (i przepisy chyba też) że bramy nie powinny otwierać
    się na drogę. W każdym razie w okolicy (i nie tylko) nigdzie nie
    widziałem bramy czy choćby furtki otwieranej na drogę.

    PS: pomyśl też o wkomponowaniu w furtkę skrzynki na listy, otwieranej od
    wewnątrz.

  • 3. Data: 2010-05-10 14:10:07
    Od: "sadyl" <s...@p...onet.pl>

    > W rezultacie bramę zrobiłem w całości z drewna - konkretnie z
    > oczyszczonych, przyciętych, ostruganych i ładnie pomalowanych desek

    Dawno ją zrobiłeś?
    Na ile szacujesz trwałość bramy z drewna?
    Ja chcę zrobić bramę metalową, jedynie pokrytą deskami, które będą pełniły
    wyłącznie funkcje estetyczne. Obawiam się, że drewniana konstrukcja za kilka
    lata byłaby do wymiany. A chcę mieć spokój do końca życia :)
    No.. ewentualnie wymienic deski za 10-15 lat

    > Generalnie uważam (i przepisy chyba też) że bramy nie powinny otwierać
    > się na drogę. W każdym razie w okolicy (i nie tylko) nigdzie nie
    > widziałem bramy czy choćby furtki otwieranej na drogę.

    Zajrzyj na http://tiny.pl/hthv8
    Na pierwszym rysunku jest wyjaśnione - jak jest teraz a jak ma być w przyszłości.
    Włąśnie w chwili obecnej skrzydła bramy otwierają się na ulicę (chodnik + ok. 80
    cm na jezdnię).
    Nikt póki co się o to nie czepiał - ale nie podobało mi się to i między innymi
    dlatego brama będzie przeniesiona wgłąb.
    Skrzydła będą otwierac się na zewnątrz, ale w obrębie posesji i nikomu nic do
    tego :)

    > PS: pomyśl też o wkomponowaniu w furtkę skrzynki na listy, otwieranej od
    > wewnątrz.

    W skrzydle "bramowym" będzie wkomponowany domofon.
    Skrzynka w części "furtkowej" to niezły pomysł. Dzięki.
    Przemyślimy to rozwiązanie :)

    pozdrawiam
    sadyl

  • 4. Data: 2010-05-10 17:11:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sadyl pisze:

    > Dawno ją zrobiłeś?

    Rok temu.

    > Na ile szacujesz trwałość bramy z drewna?

    Pozostawionej samej sobie, czy regularnie konserwowanej? ;)

    > Ja chcę zrobić bramę metalową, jedynie pokrytą deskami, które będą pełniły
    > wyłącznie funkcje estetyczne. Obawiam się, że drewniana konstrukcja za kilka
    > lata byłaby do wymiany. A chcę mieć spokój do końca życia :)

    To robisz z nierdzewki czy tytanu? ;->

    Bo zwykła stal też wymaga konserwacji i rdzewieje.

    > No.. ewentualnie wymienic deski za 10-15 lat

    Skoro stoją ponad stuletnie drewniane domy...

    [ciach]

> [...]
    > dlatego brama będzie przeniesiona wgłąb.
    > Skrzydła będą otwierac się na zewnątrz, ale w obrębie posesji i nikomu nic do

    A, chyba że tak :)

    > W skrzydle "bramowym" będzie wkomponowany domofon.
    > Skrzynka w części "furtkowej" to niezły pomysł. Dzięki.
    > Przemyślimy to rozwiązanie :)

    Rachunek prześlę pocztą ;)