  • 1. Data: 2009-08-10 09:49:00
    Temat: CO - pompa z zaworem kulowym na powrocie
    Od: "Brunon Vlah" <b...@b...com>

    Witam forumowiczow
    Bede mial przerobke czesci instalacji co. Da sie zrobic pompe z zaworem
    kulowym roznicowym na pionie powrotowym do pieca CO na koks. Czytalem gdzies
    ze pompa nie powinna pracowac na bardzo goracej wodzie i chcialbym ja dac na
    powrocie ale che miec zabezpieczenie obejsciem z zaworem roznicowym gdyby
    pompa sie zepsula albo zabraklo pradu. Nie ma nas czesto i dlugo w domu i
    sie takie rzeczy zdarzaja. Instalator chce wszystko dac na pion zasilania
    ukladu bo mowi ze sie zawsze tak robi ale jak ja mam zaplacic za pompe to
    wolalbym ja oszczedzac. Bedzie wiec dzialac zawor kulowy jak sie go ustawi
    odwrotnie niz na pionie zasilania? Bo na prosta logike roznica cisnien
    bedzie tylo nie wiem czy te zawory tak moga pracowac i czy pompa wytworzy
    cisnienie wieksze niz masa slupa wody w pionie powrotowym. Dziekuje za
    odpowiedzi i wszystkich pozdrawiam - Brunek

  • 2. Data: 2009-08-10 15:31:05
    Temat: Re: CO - pompa z zaworem kulowym na powrocie
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Brunon Vlah" <b...@b...com> napisał w wiadomości
    > Witam forumowiczow
    > Bede mial przerobke czesci instalacji co. Da sie zrobic pompe z zaworem
    > kulowym roznicowym
    Co to jest zawór kulowy różnicowy? Zwykły zawór zwrotny ze swobodną kulą?

    > na pionie powrotowym do pieca CO na koks. Czytalem gdzies ze pompa nie
    > powinna pracowac na bardzo goracej wodzie

    Czytaj w DTRce pompy, współczesna pompa obiegowa do CO wytrzyma.

> [...]
    > jak ja mam zaplacic za pompe to wolalbym ja oszczedzac. Bedzie wiec
    > dzialac zawor kulowy jak sie go ustawi odwrotnie niz na pionie zasilania?

    Zawór ze zwobodną kulą ma wyznaczoną pozycje pracy - zwykle z przepływem
    pionowo w górę.
    Jeśli chcesz pompę przesadzić na powrót z instalacji do kotła to zrób pompie
    obejście z rury w kształcie odwróconego U i na jednym z ramion tego obejścia
    zainstaluj ten zawór.
    Nie zapomnij o króćcu do odpowietrzenia na wierzchołku obejścia.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2009-08-10 20:47:50
    Od: "Mr Jones" <s...@i...pl>

    > Co to jest zawór kulowy różnicowy? Zwykły zawór zwrotny ze swobodną kulą?

    Ja tak zrobiłem, mam zawór i pompę na powrocie. Dotąd nie było żadnych
    problemów, może tylko to że na automatycznych odpowietrznikach zapowietrzały
    się grzejniki na piętrze (nisko zabudowany zbiornik wyrównawczy z powodu
    braku strychu), zmieniłem na odpowietrzacze ręczne i jest ok. Grawitacja
    chodzi bez zarzutu mimo odwrotnego zamontowania zaworu różnicy ciśnień.
    Jedna uwaga - zawór musi być idealnie pionowo!
    Info: piec węglowy Zębiec, potem miałowy SAS, wyjścia miedź 28, piony 22 i
    na grzejniki 18, zawory regulacyjne zwrotne, zawory i głowice termostayczne
    Hertz , instalacja otwarta.
    Napisz na mister.jones(walić spam)interia.pl (zastąp tekst w nawiasie małpą)
    to zapodam ci zdjęcia.
    pozdr.
    Jones