  • 1. Data: 2011-03-15 15:47:28
    Temat: Coś jeszcze o ledach
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Właśnie byłem w Kwitku (Kraków koło zjazdu na autostradę)

    Na stoisku ze światłem jest witrynka z oświetleniem LEDowym

    firmy www.enterius.pl

    mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED
    30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło (wg
    deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

  • 2. Data: 2011-03-15 17:15:04
    Temat: Re: Coś jeszcze o ledach
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:

    > mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
    > LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło
    > (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

    Czyzby LEDy przegrywaly juz wydajnosciowo ze swietlówkami?

    http://allegro.pl/swietlowka-150w-temp-5400k-swiatlo
    -ciagle-dzienne-i1488243087.html

    pozdro
    --
    A S

  • 3. Data: 2011-03-15 17:23:02
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 16:47:28 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

    > mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED
    > 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło (wg
    > deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.

    A to jest się czym chwalić?
    Pewnie piszesz o tym:
    http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-bial
    a-p-86.html

    Jak to się ma do takich:
    http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/product
    s_id/5466
    (swoją drogą - przepłaciłem)

    Oczywiście mam na myśli "domowe" zastosowania, a nie miejsca, gdzie da się
    wcisnać tylko takie małe, płaskie coś.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2011-03-15 20:14:17
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:
    > mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
    > LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło
    Praktycznie diody LED od 1W wymagaja radiatora bo drastycznie spada ich
    trwalosc i wydajnosc...
    Do tego LEDa trzeba bardzo duzy radiator i moze byc zrobiony jako
    oprawka (np toczona z aluminium).
    Montowanie "grzebienia" nie wyglada ladnie wiec i calosc raczej sie
    nadaje do oswietlenia ulicznego.
    Swoja droga to na cyfronice sa juz wersje 100W...

    > (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówką.
    To chwyt marketingowy.
    Tak na prawde to smiem twierdzic ze takie porownanie jest zajebiscie
    trudne do zrobienia.
    Wynika to z prostego faktu ze zwykla zarowka swieci w kat brylowy bliski
    4Pi gdzie LED bliski 2Pi. I to nie w kazda strone tak samo...
    Byloby latwiejsze natomiast gdybys porownywal ze zwyklym halogenem w
    oprawce np 35 stopni.
    Wtedy zalozywszy do takiego LED-a odpowiednia soczewke (do tych
    prostokatnych raczej nie znajdziesz innej niz jakis fresnel) smiem
    twierdzic ze halogen przegrywa z kretesem jezeli chodzi o strumien swietlny.
    Oczywiscie jezeli chodzi o barwe swiatla - przegra zwlaszcza z ta
    chinszczyzna ;)
    Jezeli natomiast zmienisz podejscie do oswietlenia jak ja tj zakladamy
    ze nie oswietlamy pajakow na suficie to mozna znacznie zejsc z moca...

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 5. Data: 2011-03-15 22:47:36
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Andrzej S." <A...@g...com> wrote:

    > Czyzby LEDy przegrywaly juz wydajnosciowo ze swietlówkami?
    >
    > http://allegro.pl/swietlowka-150w-temp-5400k-swiatlo
    -ciagle-dzienne-i1488243087.html

    Dziś rano widziałem w hurtowni jak klient kupował podobną ale... 75W (ta z
    aukcji ma 30W). Człowiek drapał się po głowie i zastanawiał czy wejdzie mu to
    parkowej lampy zewnętrznej :) Świetlówka miała na oko z 35cm wysokości i z 12-14
    średnicy.
    W tej samej hurtowni był naświetlacz LED o mocy 50W. Cena: ok. 500zł.

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2011-03-16 07:04:26
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-15 23:47, Bartek pisze:

> [...]
    > z aukcji ma 30W). Człowiek drapał się po głowie i zastanawiał czy
    > wejdzie mu to parkowej lampy zewnętrznej :) Świetlówka miała na oko z

    Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
    zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)
    --
    A S

  • 7. Data: 2011-03-16 07:23:10
    Od: zil0g <z...@m...prl>

    *Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

    >Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
    >zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)

    Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej sa kondensatory.
    Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

  • 8. Data: 2011-03-16 20:04:31
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-15 18:23, Borys Pogoreło pisze:
> [...]
    I cenę jak dwie euro(tfu!) palety klasycznych żarówek 100W :)

    > A to jest się czym chwalić?
    > Pewnie piszesz o tym:
    > http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-bial
    a-p-86.html
    No nie ma co się chwalić zupełnie, bo to 32W a nie 30W, i zakładając że
    podane światełko 1700 lumenów nie jest naciągnięte - to tylko 54lm/W -
    marnie.. Doliczając jakąś <100% sprawność drivera i zasilacza, to zero
    energooszczędności w stosunku do taniej i prostej świetlówki rurowej
    która ma >100lm/W.
    Niby będzie jasno w oczy razić, bo 1700lm ale skierowane na 120', a
    świetlówka/żarówka ma prawie na 360' (oświetla w wszystkich kierunkach
    tak samo) więc 3x większy kąt to 3x mniejszy strumień (mniej razi), ale
    - w ilu zastosowaniach tak kierunkowe światło jest potrzebne? (a tam
    gdzie jest potrzebne - nie ma problemu z tanią lustrzaną oprawą do
    zwykłej żarówki/świetlówki)
    A problem z chłodzeniem duży.
    Problem z zasilaniem duży.
    Problem z obudową (odpowiednim reflektorem by skierować to
    światło/rozproszyć) duży.
    Cena (jeszcze w dodatku jak doliczyć obudowę, chłodzenie, driver,
    zasilacz drivera...) niewspółmierna
    Żywotność ... zależnie od temperatury, ale na pewno nie taka jak podają
    10000 godzin. W dodatku im starsza biała dioda led, tym bardziej
    niebieskie światło i mniejsza jasność. Podawany "czas zycia" jest do
    całkowitego zgaśnięcia, a niejednokrotnie po 30% tego czasu jest już
    tylko 50% jasności! (o barwie nie wspominając, bo luminofor żółty się
    degraduje)

> [...]
    > (swoją drogą - przepłaciłem)
    > Oczywiście mam na myśli "domowe" zastosowania, a nie miejsca, gdzie da się
    W domu znajdziesz mnóstwo opraw gdzie jest zwykłe gniazdko E27 na zwykłą
    żarówkę, oprawy są przewidziane do światła do-okólnego a nie
    kierunkowego. Takie coś płaskie ledowe to byś mógł np w lodówkę sobie
    wsadzić albo w okap kuchenny... tylko po co, dla szpanu nowoczesnością?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2011-03-17 20:21:21
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "zil0g" <z...@m...prl> wrote:
    > *Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

    > Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej sa
    > kondensatory.
    > Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

    Być może w wysokich temperaturach... W normalnych warunkach układy żyją dużo
    dłużej niż rury. Przykład: akwaryści powszechnie wykorzystywali (i pewnie wciąż
    wykorzystują) układy z uszkodzonych świetlówek energooszczędnych do zasilania
    zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

    --
    Bartek

  • 10. Data: 2011-03-17 20:31:23
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-17 21:21, Bartek pisze:

> [...]
    > pewnie wciąż wykorzystują) układy z uszkodzonych świetlówek
    > energooszczędnych do zasilania zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

    Może z innych powodów - rurę szklaną łatwo zepsuć-rozbić?
    Elektronika jest w każdej, nawet najtańszej świetlówce kompaktowej,
    czyli kosztuje kilka zł i można rurę poświęcić od razu do kosza bo
    dedykowana elektronika luzem kosztuje 10x tyle co świetlówka kompaktowa
    z elektroniką?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173