  • 1. Data: 2011-04-24 11:30:26
    Temat: Czy deski tarasowe ...
    Od: Kadar <o...@g...com>

    musza byc ryflowane? Gladkie wydaja mi sie ciekawsze i bardziej mi
    pasuja, te ryflowania spelniaja jaks role ale czy bez tego cos
    istotnego im sie stanie?
    Gdybym takie deski zabezpieczyl olejem zwyklym (np. jadalnym) czy to
    tez bylby problem? Taki olej jak wniknie dobrze nie przepusci wody a i
    dla roznych owadow powinna to byc jakas bariera.

    KADAR

  • 2. Data: 2011-04-24 11:43:36
    Temat: Re: Czy deski tarasowe ...
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-04-24 13:30, Kadar pisze:
    > musza byc ryflowane? Gladkie wydaja mi sie ciekawsze i bardziej mi
    > pasuja, te ryflowania spelniaja jaks role ale czy bez tego cos
    > istotnego im sie stanie?

    Mokre deski są śliskie. Dzięki tym rowkom mniej się będziesz ślizgał.

    Wydaje mi się, że ryflowane deski mniej się paczą (zwróć uwagę, że
    oblicówka, która jest cienką deseczką, ma zwykle z drugiej strony
    dwa/trzy rowki żeby się nie krzywiła/mniej się krzywiła).

    Kolejna rzecz to odprowadzanie wody - woda spływa rowkami.

    M.

  • 3. Data: 2011-04-24 14:43:31
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Gdybym takie deski zabezpieczyl olejem zwyklym (np. jadalnym) czy to
    > tez bylby problem? Taki olej jak wniknie dobrze nie przepusci wody a i
    > dla roznych owadow powinna to byc jakas bariera.

    olej jadalny to pewnie będzie rzepakowy, bo oliwa z oliwek chyba jednak
    za droga. W każdym razie nieschnący: zostanie wypłukany z desek przy
    drugim, góra trzecim deszczu. Olej słonecznikowy jest półschnący, i jest
    szansa że wytrzyma nieco dłużej, jeśli będzie miał czas trochę
    stwardnieć (2-3 tygodnie na sucho przy słoneczku?) ale za to będzie się
    lepił i brudził. Olej z pestek winogron też.
    Moim skromnym zdaniem -nie kombinuj. Ludzkość przez parę tysięcy lat
    zdołała dość dobrze rozpoznać problemy impregnacji drewna; jeśli bardzo
    zależy Ci na oleju, użyj lnianego (jeszcze lepszy byłby drzewny -tzw.
    tungowy, albo konopny, ale są drogie i trudno dostępne), a najlepiej
    dobrego pokostu. Albo pogódź się ze współczesną chemią...

  • 4. Data: 2011-04-24 15:59:17
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Kolejna rzecz to odprowadzanie wody - woda spływa rowkami.
    >
    > M.

    Z gladkiej deski tez splynie, dlaczego mialaby zostac. jesli deski sa
    mokre to najczescierj na tars sie nie wychodzi do0piero jak lekko
    wszystko podeschnie. Z tym paczeniem mozesz miec racje ale ... deski
    tarasowe w koncu nie sa takie cienkie i jesli byly przesuszone (nie
    mowie dobrze czyli tak jak powinny byc) chociaz troche to nie powinny
    sie paczyc. jesli mokra deska bedzie sie skrecala to zadne ryflowanie
    jej nie pomoze.

    KADAR

  • 5. Data: 2011-04-24 16:04:57
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > zależy Ci na oleju, użyj lnianego (jeszcze lepszy byłby drzewny -tzw.
    > tungowy, albo konopny, ale są drogie i trudno dostępne), a najlepiej
    > dobrego pokostu.

    Oczywiscie myslalem o lnianym.
    Nie do konaca zalezy chodzi raczej o hydrofobowe wlasciwosci olejow.
    Cala ta chemi niby swietnie zabezpiecza ale woda na takich deskach
    lezy dlugo. Z takich olejowanych nawet latwiej te wode zebrac.

    KADAR

  • 6. Data: 2011-04-24 16:33:42
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > Cala ta chemi niby swietnie zabezpiecza ale woda na takich deskach
    > lezy dlugo. Z takich olejowanych nawet latwiej te wode zebrac.

    Aha. Niewątpliwie jest to lepszy pomysł niż lakierowanie powierzchniowe
    twardym lakierem, który pęka przy pracy drewna i utrudnia wysychanie...
    ale mimo wszystko polecałbym raczej pokost. Nie wsiąka tak głęboko jak
    olej, ale jest dużo mniej wrażliwy na wypłukiwanie; pokostowanie trzeba
    powtarzać dużo rzadziej niż olejowanie, co także finansowo się opłaci.

  • 7. Data: 2011-04-25 06:32:42
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2011-04-24 17:59, Kadar pisze:

> [...]
    > mowie dobrze czyli tak jak powinny byc) chociaz troche to nie powinny
    > sie paczyc. jesli mokra deska bedzie sie skrecala to zadne ryflowanie

    jestes mądrzejszy niż 1000 pokoleń ludzi którzy złamali ręce, nogi i
    kręgosłupy na tarasach?

    powiedz w prost
    deski bez ryfowania są tańsze
    a olej jadalny tez jest tanszy niz specjalistyczny
    nie o to chodzi ?

    Michał

  • 8. Data: 2011-04-25 11:48:57
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > powiedz w prost
    > deski bez ryfowania są tańsze
    > a olej jadalny tez jest tanszy niz specjalistyczny
> [...]

    Nie wiem nie liczylem, jesli ty wiesz lepiej to ci wierze.

    KADAR

  • 9. Data: 2011-04-25 11:51:52
    Od: Kadar <o...@g...com>

> [...]
    > olej, ale jest dużo mniej wrażliwy na wypłukiwanie; pokostowanie trzeba
    > powtarzać dużo rzadziej niż olejowanie, co także finansowo się opłaci.

    Nie kalkulowalem tego od strony finansowej, tylko tak sie zastanawiam,
    jesli maja byc deski narazone na deszcze to dobrze zeby jak nmajmniej
    tej wody wchlanialy a co moze byc lepszym srodkiem hydrofobowym niz
    olej.

    KADAR

  • 10. Data: 2011-04-25 12:59:48
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-04-25 13:51, Kadar pisze:

> [...]
    > jesli maja byc deski narazone na deszcze to dobrze zeby jak nmajmniej
    > tej wody wchlanialy a co moze byc lepszym srodkiem hydrofobowym niz

    Kiedyś używało się do tego celu przepracowanego oleju silnikowego. Ale
    to było kiedyś.

    M.