  • 1. Data: 2009-11-07 04:30:00
    Temat: Do winiarzy
    Od: "barbakan" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    kupiłem ostatnio pirosiarczyn sodu w opakowaniu 100g i potrzebuje odmierzyć
    3g. Dokładność wagi kuchennej pozostawia wiele do życzenia i zastanawiam
    się, jak to zrozbić (bez kupowania nowej wagi). Może macie, znacie jakieś
    sposoby?

    --
    pozdrowionka
    barbakan

  • 2. Data: 2009-11-07 07:51:22
    Temat: Re: Do winiarzy
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

> [...]
    > się, jak to zrozbić (bez kupowania nowej wagi). Może macie, znacie jakieś

    Do mokrej butli sypnij łyżeczkę,bez ważenia,zatkaj korkiem i będzie dobrze.
    Do wina lepiej nie dawać,alkohl sam konserwuje.Jeśli wino ma wady,to najlepiej
    szybko je wypić lub przedestylować i nastawić nowe.
    Pozdrawiam.Mirzan

  • 3. Data: 2009-11-07 08:29:41
    Od: "barbakan" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mirzan" <l...@o...pl> napisał

> [...]
    > najlepiej
    > szybko je wypić lub przedestylować i nastawić nowe.

    Wino jest dobre, mocne i dopóki leży sobie w mojej piwnicy (17C) wszystko
    jest ok.
    Ale tak to jest, że jak jest dobre i ktoś spróbuje to chciałby buteleczkę na
    wynos.
    Dostanie taką bulelkę, wstawi do swojej kuchni, spiżarni, w której jest
    powiedzmy 22C
    i zaczyna się restart, który kończy się przeważnie wystrzałem i czerwoną
    ścianą.
    Dlatego zamierzam zasiarkować część wina, aby nie wysłuchiwać więcej
    historii
    o kanonadach w spiżarniach. Nie chcę przesadzić, żeby kogoś nie otruć :)

    --
    pozdrowionka
    barbakan

  • 4. Data: 2009-11-07 08:57:52
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > Dlatego zamierzam zasiarkować część wina, aby nie wysłuchiwać więcej
    > historii
    > o kanonadach w spiżarniach. Nie chcę przesadzić, żeby kogoś nie otruć :)

    Wino dawaj tylko tym,którzy je naprawę piją, a nie tym,którzy biorą,aby zrobić
    przyjemność ofiarodawcy.Dawaj w butlach plastykowych po wodzie mineralnej,
    może nie będą chcieli brać.Dawaj w butelkach małych.
    Dałem kiedyś sąsiadowi,a on mówi później,że po winie się rzyga.Wychlał na raz
    półtora litra.
    Potrzymaj jeszcze to wino,aż sie dokładnie wyklaruje,nie ma prawa wznowić
    fermentacji w cieple.
    Pozdrawiam Mirzan

  • 5. Data: 2009-11-07 11:26:19
    Od: "Antoni.Broniak" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "barbakan" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > kupiłem ostatnio pirosiarczyn sodu w opakowaniu 100g i potrzebuje
    > odmierzyć 3g.

    Ten problem również występuje w przypadku dozowania środków ochrony roślin.
    Jak n.p. odważyć 1,5 g.?
    Ja radzę sobie w następujący sposób;
    Biorę pełne opakowanie środka ( n.p. 10 g.) i malutką łyżeczką (jak
    najmniejszą) przesypuję wszystek środek do innego pojemnika. Staram się aby
    za każdym razem nałożyć na łyżeczkę taką samą ilość. Z ilości przesypanych
    łyżeczek (n.p.14) i prostego wyliczenia 10:14=0,74 g. wynika że jedna
    łyżeczka zawiera 0,74g. tego środka. Czyli 2 łyżeczki to 1,5 g. Może to nie
    jest apteczna dokładność, ale na potrzeby środków ochrony roślin
    wystarczająca.
    Myślę że tą metodą możesz "zważyć" również swój pirosiarczyn.

    Antoni Broniak

  • 6. Data: 2009-11-07 13:36:11
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-07 12:26:19 +0100, "Antoni.Broniak" <a...@p...onet.pl> said:

    > Użytkownik "barbakan" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ten problem również występuje w przypadku dozowania środków ochrony roślin.
    > Jak n.p. odważyć 1,5 g.?
    > Ja radzę sobie w następujący sposób;

    Zamiast się tak bawić, warto zainwestować w najtańszą kieszonkową wagę
    elektroniczną na allegro. Każda z nich będzie dokładniejsza niż w/w
    procedura polowa ;)))
    A cena porażająca nie jest.

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-11-07 13:40:56
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-07 08:51:22 +0100, "mirzan" <l...@o...pl> said:

    > Do mokrej butli sypnij łyżeczkę,bez ważenia,zatkaj korkiem i będzie dobrze.
    > Do wina lepiej nie dawać,alkohl sam konserwuje.

    Jeżeli jest mocne, owszem.
    Przy słabszym już nie.

    > Jeśli wino ma wady,to najlepiej

    Niekoniecznie musi mieć od razu wady. Siarkowanie się stosuje w całym
    procesie, począwszy od tłoczenia, na butelkowaniu kończąc. Oczywiście w
    odpowiednich dla każdego etapu stężeniach.

    --
    DJ

  • 8. Data: 2009-11-07 13:47:05
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-07 09:57:52 +0100, "mirzan" <l...@o...pl> said:

    > Potrzymaj jeszcze to wino,aż sie dokładnie wyklaruje,nie ma prawa wznowić
    > fermentacji w cieple.

    bayanusy nie takie rzeczy potrafią :)

    --
    DJ

  • 9. Data: 2009-11-07 13:53:15
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-07 09:29:41 +0100, "barbakan" <b...@p...onet.pl> said:

    > Dostanie taką bulelkę, wstawi do swojej kuchni, spiżarni, w której jest
    > powiedzmy 22C
    > i zaczyna się restart,

    Rób wytrawne, nie będzie czym restartować :)

    > Nie chcę przesadzić, żeby kogoś nie otruć :)

    Tak na poważnie - radzę się zaopatrzyć w kieszonkową wagę, do 100-200
    gram wystarczy. Jeśli robisz wina, przyda się niejednokrotnie.
    Spojrzałem na allegro... ceny tego są wprost nieprzyzwoicie niskie...

    --
    DJ

  • 10. Data: 2009-11-07 15:26:04
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:hd3lha$o3h$1@news.onet.pl Antoni.Broniak
    <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Biorę pełne opakowanie środka ( n.p. 10 g.) i malutką łyżeczką (jak
    > najmniejszą) przesypuję wszystek środek do innego pojemnika.
    Hejka. Mam nadzieję, że w trakcie tych manipulacji używasz maseczki.
    Pozdrawiam manualnie Ja...cki