  • 1. Data: 2012-09-21 09:34:02
    Temat: Gazowe CO przy braku wody
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Dostałem taką zagadkę do rozwiązania i proszę Was o pomoc.

    Zadanie: Uruchomić gazowe ogrzewanie w nowo-wybudowanym domu, do którego
    jeszcze nie podłączono wody.

    Dla formalności dodam, że o ile mi wiadomo odbiór kominiarski był, ale
    jeszcze się upewnię. Kocioł to jakiś junkers i do tego zasobnik. Facet od
    Junkersa mówi, że, jak mu zapewnić 2 atmosfery w instalacji to on pierwszego
    rozruchu dokona i do książki się wpisze.

    I teraz pytanie czy to wystarczy? Czy fachowiec od Junkersa ma rację, czy o
    czymś zapomniał?

    Instalacja CO jest zalana wodą i jest w niej jakieś ciśnienie które
    pozostało z prób ciśnieniowych nie ma problemu by dobić w niej dowolne
    ciśnienie bo mam pompkę i mogę jej użyczyć właścicielce tej nieszczęsnej
    budowy, ale co z CWU? Na razie nie jest potrzebna chodzi tylko o ogrzewanie
    aby budynek nie niszczał, ale czy kocioł ruszy przy zerowym ciśnieniu
    dochodzącej wody?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
    Ergie

  • 2. Data: 2012-09-21 10:09:38
    Temat: Re: Gazowe CO przy braku wody
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    Dopompuj wody jak mowi instalator i po problemie. Z punktu widzenia CO nie
    ma znaczenia, czy budynek podlaczony jest do wodociagu, czy nie.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2012-09-21 10:22:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Dopompuj wody jak mowi instalator i po problemie. Z punktu widzenia CO nie
    > ma znaczenia, czy budynek podlaczony jest do wodociagu, czy nie.

    A co z zasobnikiem zalać go wodą czy pozostawić pusty?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2012-09-21 10:55:05
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "Maniek4" napisał w wiadomości grup

    > A co z zasobnikiem zalać go wodą czy pozostawić pusty?

    Dla pewności bym zalał. Jeśli komuś się cos pomyli i włączy niechcący
    funkcję grzania CWU, to dobrze by było, aby kocioł miał rzeczywiście co
    grzać a nie powietrze w baniaku które zrobi bum.

    Marek

  • 5. Data: 2012-09-21 11:52:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > funkcję grzania CWU, to dobrze by było, aby kocioł miał rzeczywiście co
    > grzać a nie powietrze w baniaku które zrobi bum.

    Watpie zeby zrobilo bum, bo bez odbioru ciepla kociol sie wylaczy.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2012-09-21 13:08:11
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > Watpie zeby zrobilo bum, bo bez odbioru ciepla kociol sie wylaczy.

    Wątpię. Temperatura węzownicy gwałtownie będzie rosła aż dojdzie do 80-85stC
    (zależnie od kotła) przy której to temperaturze owszem palniki zmniejszą moc
    i się w końcu wyłączą ale jak tylko temp wody wężownicy opadnie poniżej
    80-85stC to znów się włączy palnik i tak w kółko cyklicznie będzie się
    działo. W ten sposób wenątrz zbiornika powietrze zostanie rozgrzane do tych
    80-85stC już po kilku takich cyklach.

    Marek

  • 7. Data: 2012-09-21 13:24:14
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > cyklicznie będzie się działo. W ten sposób wenątrz zbiornika powietrze
    > zostanie rozgrzane do tych 80-85stC już po kilku takich cyklach.

    Ale kociol grzeje z okreslonym przewyzszeniem. Bez odioru ciepla po
    rozgrzaniu wezownicy zmniejszy moc do minimalnej i chwile pozniej wygasi
    palnik. Nawet gdyby powietrze sie rozgrzalo, to "zauwazy" to czujnik temp.
    zasobnika i kociol uzna, ze woda osiagnela zadana temp. Sprawa trzecia, to
    powietrze rozgrzane do temp. 80C nie spowoduje rozszczelnienia zasobnika.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2012-09-21 14:32:01
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > powietrze rozgrzane do temp. 80C nie spowoduje rozszczelnienia zasobnika.

    Mój kocioł stara się grzać z temperaturą wymiennika 83stC. Oczywiście jak
    woda w zbiorniku zimna to się mu to nie udaje i wali pełną mocą ale jak
    tylko woda w zbiorniku już jest gorąca to w wymienniku dochodzi do 83stC i
    palnik zaczyna zmniejszać moc, ale nadal jest około 83stC.

    Czujnik wkręcony w obudowę stalową będzie schładzany przez nią. Powietrze
    wewnątrz jako że ma mniejszą przewodność cieplną niż woda będzie o wiele
    bardzie gorące niż wskaże czujnik.
    Nie chodzi mi o rozszczelnienie przez temperaturę samą w sobie. Chodzi o to
    że nie ma wody lecz powietrze którego rozszerzalność cieplna jest sporo
    większa niż wody. Normalnie podczas pracy w zbiorniku nie ma powietrza, całą
    objętość zalega woda.
    Zawór ciśnieniowy być może nie ma odpowiedniego przekroju aby był w stanie
    upuścić szybko narastające ciśnienie sprężonego powietrza.
    Uważaj jak chcesz ale ja bym nie ryzykował grzania powietrza w instalacji
    nieprzeznaczonej do tego.

    Marek

  • 9. Data: 2012-09-21 15:43:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > upuścić szybko narastające ciśnienie sprężonego powietrza.
    > Uważaj jak chcesz ale ja bym nie ryzykował grzania powietrza w instalacji
    > nieprzeznaczonej do tego.

    Nie rozpatruje tu sytuacji grzania czegos permanentnie. Chodzi o to, zeby
    czlowiekowi odpowiedziec na pytanie.
    Tak ogolnie to zgadzam sie Toba, jednak sens watku jest chyba inny. Wiec
    moim zdaniem, do odpalenia kotla w celu odebrania serwisowego woda w baniaku
    konieczna nie jest.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2012-09-21 16:14:59
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > Tak ogolnie to zgadzam sie Toba, jednak sens watku jest chyba inny. Wiec
    > moim zdaniem, do odpalenia kotla w celu odebrania serwisowego woda w

    Chyba się źle wyraziłem. Odpalenie będzie już chyba na stałe, ale z uwagi na
    gwarancję zrobi to serwisant producenta.

    Sytuacja wygląda nieciekawe: Właścicielka zleciła całą papierkologię
    kierownikowi i napisała mu wszelkie upoważnienia i w naiwności swojej
    liczyła, że się wywiąże ze swoich zobowiązań. Miesiące mijały, a ona się
    cieszyła, że ściany rosną i do głowy jej nie przyszło pytać kierownika co z
    wodą, tym bardziej, że prąd załatwił. I teraz obudziła się na dwa miesiące
    przed zimą, gdy już prawie ma się przeprowadzać, a tu nie ma wody. I prędko
    nie będzie bo OIMW woda leci w drodze wojewódzkiej i formalności nie da się
    przeskoczyć z dnia na dzień. Więc prawdopodobnie kocioł będzie chodził przez
    całą zimę aby budowa nie niszczała.

    Na wszelki wypadek każę jej napełnić zbiornik CWU.

    A pytanie poza konkursem. Czy jakby wziąć dwie beczki plastikowe np. 75l i
    jedna napompować do 2 atm powietrzem, a drugą napełnić wodą i podpiąć to
    szeregowo przez zasobnikiem CWU to dałoby się awaryjnie użyć tej ciepłej
    wody by coś umyć? Oczywiście co jakiś czas trzeba by dobijać ten zbiornik
    powietrza znowu do tych 2 atm by z kranu płynęła woda?

    Albo jeszcze inny pomysł - tylko jedna beczka jako źródło wody za to
    umieszczona kilka metrów wyżej. Czy takie grawitacyjne ciśnienie wystarczy
    bo coś poleciało z kranu? Wydaje mi się że tak się kiedyś robiło, ale nie
    jestem pewien czy czegoś nie uprościłem.

    Pozdrawiam
    Ergie