  • 1. Data: 2020-04-13 12:39:09
    Temat: Ignorant kupuje spawarkę
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Dzisiejsza awaria pieca utwierdziął mnie w przekonaniu że musze kupić
    spawarkę ... po prostu nagromadziło się dużo prac i czas na decyzję.

    Teraz:

    1) oczekuje łatwej obsługi. Inwerterowa? Trafo będzie ważyć tonę i
    przypuszcam że wymaga większych umiejętności.

    2) Prawdopodobnie za rok-dwa okaże się że i tak muszę kupić większą.
    Wobec tego pierwsza spawarka nie musi być wypasiona, może nawet lepiej
    aby nie była sporo to tylko narzędzie "szkoleniowe".

    3) dobrze jak by była w miarę możliwości typowa w sensie części.

    4) Nie wiem czy potrzebuje na drut czy na elektrody. Przegląd prac do
    wykonania: zespawanie profilu 1mm grubości, załatanie stalowej rurki od
    wody, zalepienie otworu w podajniku ślimakowym, pospawanie prętów w
    furtce itp. Zakładam że to prace lekkie a spawy wielkich obciązeń
    przenosić nie będą.

    5) Chce tanio a dobrze. No bo kto by nie chciał?

    Przyczaiłem się na inwerter z Lidla ale albo przegapiłem albo nie było.
    Były za to z trafo a takie *chyba* nie chce.

    Może mi ktoś coś poradzić? Najtańsze spawarki inweterowe z allegro to
    poniżej 200zł ale jestem przekonany że taka jest za mała. Jaka więc
    będzie ok? Mam 3f jak coś. Mam brać cokolwiek >300A czy to za mało?

  • 2. Data: 2020-04-13 13:02:53
    Temat: Re: Ignorant kupuje spawarkę
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > poniżej 200zł ale jestem przekonany że taka jest za mała. Jaka więc
    > będzie ok? Mam 3f jak coś. Mam brać cokolwiek >300A czy to za mało?

    spawarka na drut samoosłonowy jest całkiem wygodna dla laika. Spawa się
    tym wg mnie łatwiej niż elektrodą i nei ma jazd typu za mokra, pęknięta,
    nie łapie, łatwiej obserwować pole

  • 3. Data: 2020-04-13 13:19:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/04/2020 13:02, sirapacz wrote:
    > spawarka na drut samoosłonowy jest całkiem wygodna dla laika. Spawa się
    > tym wg mnie łatwiej niż elektrodą i nei ma jazd typu za mokra, pęknięta,
    > nie łapie, łatwiej obserwować pole

    Najtńsze są po 1000zł. Coś to warte?

  • 4. Data: 2020-04-13 14:59:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-13 o 13:19, heby pisze:

    > Najtńsze są po 1000zł. Coś to warte?
    Wg mnie szkoda przepłacać, kup zwykłą inwertorową do 200A, do domu w
    zupełności wystarczy, do tego paczkę elektrod 2,5mm dla zwykłych spawów,
    jak coś delikatnego czy szczelne to kup z tig-iem ale musisz do tego
    dokupić butlę z argonem i reduktorem.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2020-04-13 15:04:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/04/2020 14:59, Janusz wrote:
    > jak coś delikatnego czy szczelne to kup z tig-iem ale musisz do tego
    > dokupić butlę z argonem i reduktorem.

    Swoją drogą: czy na gazy techniczne tego typu wymagane są jakieś
    pozwolenia? I ile kosztuje taka mała butla na powiedzmy 2-3h pracy?

  • 6. Data: 2020-04-13 15:31:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    Kup spawarkę inwertorową MIG-MAG tzw. półautomat, ale taką z możliwością
    podłączenia gazu osłonowego. Ale musi mieć prąd spawania przynajmniej do
    200A.

    Można polecić wiele ciekawych, tanich konstrukcji: Magnum, Ideal,
    Sherman. Nie kupuj spawarek poniżej 1000zł, bo tylko się umęczysz, a
    efekty spawania będą takie sobie.

    Spawarki takie umożliwiają spawanie MIG i MAG w gazie osłonowym, drutem
    samoosłonowym bez gazu, a także metodą MMA czyli zwykłą elektrodą.
    Niektóre modele mają także funkcję spawania TIG Lift, ale jest to metoda
    tak upierdliwa, że i tak nie będziesz z niej korzystał. TIG Lift to
    metoda zajarzania łuku poprzez potarcie elektrodą o element spawany.

    W przypadku TIG to tylko spawarka z zajarzaniem HF (wysokim napięciem).

    Jeżeli chodzi o spawanie MIG-MAG jest bajecznie proste i o wiele
    prostsze od spawania MMA, a efekty znakomite. Zwykłe stale węglowe spawa
    się w osłonie CO2 (dwutlenku węgla) ze względu na bardzo niski koszt
    gazu oraz dobre chłodzenie dyszy spawalniczej. Jeżeli zależy Ci na
    bardzo dobrych spawach, jakości zbliżonej do spawania TIG, a przy tym
    aby nie było odprysków to do osłony używa się gazu MIX (mieszanka Argonu
    + CO2) lub nawet czystego Argonu. Niestety przy gazie MIX i czystym
    Argonie, końcówka podająca drut bardzo mocno się nagrzewa i z tego
    powodu trzeba robić długie przerwy aby ją wychłodzić lub też używa się
    pistoletów chłodzonych wodą. Tyle, że w takie pistolety wyposaża się
    wielokrotnie droższe spawarki.

    Taką spawarką możesz też spawać drutem samoosłonowym bez użycia gazu
    osłonowego, ale drut  samoosłonowy jest wielokrotnie droższy. Dla
    przykładu szpulka drutu zwykłego to koszt rzędu 50zł, zaś szpulka 5kg
    drutu samoosłonowego to koszt 250-300zł. Przy czym drutem samoosłonowym
    wykonasz ok. połowę mniej spawu, ponieważ drut taki zbudowany jest w
    postaci rurki wewnątrz której znajduje się proszek składający się z
    metalu, topnika oraz materiału żużlotwórczego, którego zadaniem jest
    wytworzenie na powierzchni spawu warstwy szlaki ochraniającej spaw przed
    utlenianiem. Drut taki zawiera mniej spoiwa. Jakość takich spawów jest
    gorsza niż w przypadku użycia gazów osłonowych i normalnego drutu. Nie
    mówiąc już o tym, że wymagają o wiele większej pracy aby oczyścić spawy.

    Takimi spawarkami można także spawać aluminium oraz stale nierdzewne.
    Niestety ale tylko grube elementy. Blachy to tylko można punktowo
    przyłapać, ponieważ takiemu spawaniu towarzyszy bardzo duży skurcz
    materiału i blachy po prostu się wyginają. Jeżeli chcesz pospawać
    cienkie blachy to tylko TIG-iem i do tego spawając bez dokładania spoiwa.

    Niektóre spawarki MIG-MAG posiadają także możliwość lutospawania, które
    głównie ma zastosowanie przy spawaniu blach ocynkowanych. Lutospawanie
    minimalizuje uszkodzenia warstwy ocynku. Dlatego ma głównie zastosowanie
    w naprawach blacharskich samochodów.

    Przy okazji awarii pieca.

    Jeżeli chcesz spawać cieknący, kilkunastoletni piec to odpuść sobie, bo
    takich pieców nie da się naprawić. Zaspawasz jedną dziurkę to druga się
    pojawi obok.

    Ma to sens jedynie w przypadku kotłów nowych czy też kilkuletnich w
    których po prostu źle wykonano spaw, ale nie w przypadku kotłów starych
    w których dziury się tworzą, bo przekorodowały..

    Jeżeli zaś chodzi o spawanie instalacji (rur) to najlepszym jest palnik
    acetylenowo-tlenowy. Oczywiście jeżeli masz łatwy dostęp do każdego
    spawu z każdej strony to możesz się pokusić o spawanie MIG-MAG,
    najlepiej w osłonie gazu MIX lub czystego Argonu.

    Jak będziesz szukał spawarki to szukaj takiej, która ma wyjście 36V
    zasilające podgrzewacz reduktora, ponieważ przy intensywnym spawaniu,
    reduktory potrafią zamarzać.

    Obecnie posiadam i używam od kilku lat taką spawarkę:
    https://robo-kop.com.pl/s/32-26815-0-IDEAL-TECNOMIG-
    225-PRO-CuSi-spawarka-.html

    Jestem z niej bardzo zadowolony. Przez ostatni miesiąc jest prawie
    codziennie w użyciu. Z powodu epidemii, nadrabiam budowanie konstrukcji,
    które planowałem wcześniej.

    Wcześniej miałem spawarkę transformatorową MIG-MAG firmy Bester 1801

    Ten Bester nawet się nie umywa do Ideala. Ciężki, a do tego podłączając
    na dłuższym przedłużaczu (np. spawając elementy ogrodzenia) po prostu
    zamiast spawać to tylko smarkał.

    Ideal podłączony na tym samym przedłużaczu spawa normalnie. Przedłużacz
    ten ma 50m przewodu 3 x 2,5mm2

    Ale jeżeli masz na zbyciu 5-6 tys. to polecam spawarkę Kemppi Minarcmig
    Evo 200

    Praca tym sprzętem to po prostu bajka. Miałem okazję użytkować takową
    przez kilka lat.

    Ważnym także elementem jest odpowiednia przyłbica samościemniająca. Nie
    kupuj najtańszych marketowych, bo takimi tylko oczy naświetlisz.

    Dobra przyłbica to wydatek minimum 250zł. Z takich najtańszych, ale
    bezpiecznych jakie bym polecił to Sherman V4 Profi. Jeżeli jesteś w
    stanie wydać ok. 500-700zł na przyłbicę to polecam Esab serii Warrior
    Tech, zwłaszcza te dostosowane do nawiewu + filtr z nawiewem. Niestety
    komplet maska + filtr z nawiewem kosztuje ponad 2 tys. Warto
    zainwestować jeżeli będziesz spawał w zamkniętych pomieszczeniach bez
    wyciągu. Na dobrą sprawę nawiew możesz wykonać samemu. Wentylator
    zaciągający świeże powietrze z zewnątrz + rura karbowana (jak do
    odkurzacza) podłączona do takiej maski. W przypadku spawania
    stacjonarnego jednak warto pomyśleć o stole spawalniczym oraz wyciągu
    (okapie) ponad tym stołem z wentylatorem wyciągowym i wyrzutem na
    zewnątrz budynku.

  • 7. Data: 2020-04-13 15:56:17
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 13.04.2020 o 12:39, heby pisze:

    > Może mi ktoś coś poradzić? Najtańsze spawarki inweterowe z allegro to poniżej
    > 200zł ale jestem przekonany że taka jest za mała. Jaka więc będzie ok? Mam 3f jak
    > coś. Mam brać cokolwiek >300A czy to za mało?

    Na pierwszy raz kup spawarkę transformatorową 220/400V - najlepiej używaną
    polską Besterkę z uzwojeniem miedzianym. Spawarki inwertorowe są małe i lekkie,
    ale chętne na zepsucie, a w spawarce transformatorowej nie ma co się zepsuć.
    W spawarce wystarczy prąd 180A, by elektrodami 3,2 móc pospawać wszystko
    w warunkach domowych. Prądem 300A to mógłbyś spawać (kiedyś) statki w Stoczni
    Gdańskiej, przeskoczywszy przez płot, albo ciąć parowozy w Fabloku (kiedyś)
    na żyletki. Jak Ci się spodoba spawanie i będziesz chciał jeszcze blachy
    w samochodzie pospawać, to dokupisz później migomata za półtora tysiąca -
    prawdziwego, z butlą gazową, a nie gówno z Lidla za 400 zł na drut
    samoosłonowy, jak Ci tu ktoś radził.

  • 8. Data: 2020-04-13 16:12:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-13 o 15:04, heby pisze:

    > Swoją drogą: czy na gazy techniczne tego typu wymagane są jakieś
    > pozwolenia?

    Nie, argon jest bezpieczny i każdy z ulicy może go kupić.

    > I ile kosztuje taka mała butla na powiedzmy 2-3h pracy?
    Ja kupiłem taką metrową na oko, i ona na dość długo starcza,
    tak dawno to było że nie pamietam ale razem może stówke zapłaciłem.
    Teraz widzę że na ale można używki z gazem kupić za dwie stówki.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2020-04-13 16:20:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/04/2020 15:31, Uzytkownik wrote:
    > [ciach]

    Dziękuje za obszerny opis.

    > Przy okazji awarii pieca.
    > Jeżeli chcesz spawać cieknący, kilkunastoletni piec to odpuść sobie, bo
    > takich pieców nie da się naprawić. Zaspawasz jedną dziurkę to druga się
    > pojawi obok.

    Nie cieknie. Przepaliło, na wylot, obudowę ślimaka. Kilka lat temu,
    podczas czyszczenia, byłem przekonany że widze tam szczelinę, ale
    uznałem że to moje przewidzenia. Dziś zauwazyłem delikatny, ale jednak,
    wydmuch spalin przez otworek dokładnie w tym miejscu. Zalepie to
    epoksydem ,ale chciałbym to zaspawać bo to jest w miejscu gdzie jest już
    mocno ciepło, przy samym wejściu do pieca.

    Piec ma wytrzymać tylko jeden, przyszły, sezon. Nic mnie więćej nie
    interesuje. Choćbym go miał zapaćkać w całości zywica. Już kosz został
    załatany w ten sposób ...

    > Jeżeli zaś chodzi o spawanie instalacji (rur) to najlepszym jest palnik
    > acetylenowo-tlenowy.

    Wiem, ale nie chcę. Trzymanie w domu butli z acetylenem jakoś mi się nie
    uśmiecha.

    > Ale jeżeli masz na zbyciu 5-6 tys. to polecam spawarkę Kemppi Minarcmig
    > Evo 200

    O nie nie nie. Wiesz, moje spawanie to raczej blaszki niż płoty. Nie
    wydaje mi się abyu istnało jakiekolwiek uzasadnienie, tym bardziej że ja
    się na tym nie znam i raczej nie będę czerpał z tego przyjemności. Ja
    programista jestem, spawanie to nudna robota którą po prostu muszę zrobić :D

    > Ważnym także elementem jest odpowiednia przyłbica samościemniająca. Nie
    > kupuj najtańszych marketowych, bo takimi tylko oczy naświetlisz.

    Zamierzam zainwestować, akurat w przyłbicę, pieniądze większe. Zobaczymy.

  • 10. Data: 2020-04-13 16:26:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/04/2020 15:56, collie wrote:
> [...]
    > lekkie,
    > ale chętne na zepsucie, a w spawarce transformatorowej nie ma co się

    Uszkodzeń małego inwertera się nie boje. W razie czego jestem w stanie
    sobie to naprawić samodzielnie, o ile nie okaże sie że jeden tranzystor
    IGBT w detalu jest droższy od całej spawarki...

    Natomaist ludzie spawajacy hobbystycznie twierdzą żeby trzymać się z
    daleka od trafo. Jest to wielokrotnie trudniejsze niż inwerter z prądem
    DC. Czy tak jest, nie wiem. Mam 0 doświadczeń, polegam tylko na głeboko
    rozbieżnych opiniach.

    > w warunkach domowych. Prądem 300A to mógłbyś spawać (kiedyś) statki w
    > Stoczni
    > Gdańskiej, przeskoczywszy przez płot, albo ciąć parowozy w Fabloku (kiedyś)
    > na żyletki.

    Te 300A na aukcjach na allegro to coś czuje jest chińskie 300A. Pewnie
    odpowiednik 50 w SI.

    > Jak Ci się spodoba spawanie

    Nigdy mi się nie spodoba, moje hobby są w innej częsci przestrzeni
    fazowej. To jak z wyciąganiem szamba. Nic przyjemnego, ale trzeba
    wiedzieć jak to robić bo może się przydać jak zombie zaatakują.