  • 1. Data: 2012-05-22 15:06:46
    Temat: Instalacja z polibutylenu
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Witam,

    przed kilkoma tygodniami pytałem o wybór systemu do podłączenia
    armatury w łazience. Przyznam, że najbardziej podoba mi się ten
    Hepwortha. Poczytałem o nim w sieci i trochę mu się przyjrzałem.
    Ogólne wrażenie robi znakomite, ale jest problem z rurami. Chciałbym
    zminimalizować liczbę łączeń, korzystając gdzie tylko można
    z elastyczności tych rur. Według materiałów reklamowych ich
    układanie bardziej przypomina ciągnięcie węża niż rury. W praktyce
    spróbowałem wygiąć testowo odcinek rury fi 16 tak, by uzyskać zakręt
    o 90 stopni z minimalnym dopuszczalnym promieniem gięcia. Nie było
    jak w reklamie -- to bardziej przypomina napinanie kuszy niż
    gięcie "elastycznej" rury. Ręcznego wyginania rury fi 22 nawet
    sobie nie wyobrażam.

    Pytanie: to tak ma być? Wygiąć się da wszystko i zamontować
    potem obejmami, ale czy instalacja z "wmrożonymi" naprężeniami
    o takiej wartości może zostać uznana za poprawną? Bo jeśli
    miałbym zamiast gięcia stosować kolana, to jaki wówczas ma sens
    ten polibutylen w porównaniu z alupexem?

    Ten system dalej bardzo mnie kusi ze względu na bajeczną
    łatwość montażu złączek i mozliwość robienia łazienki etapami,
    ale trochę mnie te rury przerażają. Z drugiej strony niemal
    same pozytywne opinie Hep2O zbiera na forach...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2012-05-23 15:06:14
    Temat: Re: Instalacja z polibutylenu
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

> [...]
    > ale trochę mnie te rury przerażają. Z drugiej strony niemal
    > same pozytywne opinie Hep2O zbiera na forach...

    Niestety to jest pewien maknament. AluPex ma tę przewagę, że "pamięta"
    kształt.
    Hepworth z kolei jest odporny na zamarznięcie, gdyż jest bardziej elastyczny
    i po rozmrożeniu powraca do swoich wymiarów. Niestety dotyczy to tylko rury.
    Dużym minusem są wysokie koszty złączewk, no i sama rura także droższa od
    AluPexa.
    Narożniki trudno jest zrobić bez kolan. Można ewentualnie rurę prowadzić w
    narożnikach w formie eSa, czyli robiąc 2 duże kolana zamiast jednego małego.
    Ale wtedy cała instalacja musi być dobrze przemyślana.

  • 3. Data: 2012-05-25 07:11:48
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 23 Maj, 15:06, "Plumpi" <a...@a...pl> wrote:
> [...]
    > narożnikach w formie eSa, czyli robiąc 2 duże kolana zamiast jednego małego.
    > Ale wtedy cała instalacja musi być dobrze przemyślana.

    Albo stosować prowadnice.
    np:
    http://www.pompy-armatura.pl/indx.php?pID=13954

    p. Piotr

  • 4. Data: 2012-05-25 12:57:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Boncza wrote:

    > Albo stosować prowadnice.
    > np:
    > http://www.pompy-armatura.pl/indx.php?pID=13954

    Dzięki! Świetna sprawa, to by mi całkowicie rozwiązało problem naprężeń.

    Pozdrawiam, Piotr